Hudbristningar??

Home Forums Skador och rehabilitering Hudbristningar??

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

hej

Behöver ha lite hjälp angående hudbristningar som jag har fått på sistone!
    jag har fått en vädligt stor hudbristning vid sidan på bröstet som sträcker sig under armhålan och jag vet inte hur eller när den uppkom. sen på senare tid så har jag fått massa hudbristningar på triceps! Jag får väldigt bra tryck i just triceps så om det kan ha nånting med det att göra så att huden tänjer ut sig och klarar då inte av att reparera sig?

Jag skulle vara tacksam för alla som har erfarenheter eller kunskaper som kunde dela med sig varför hudbristningar uppstår, och om man kan förebygga det på något sett? Jag har kollat runt lite på krämer men tex apoteket hade ingen kräm som dom kunde reckommendera. Så är lite orolig att det ska uppstå massa bristningar som kommer synas så fort man inte har en tröja på sig.

Tacksam för svar..

Det handlar mest om gener; din huds beskaffenhet. Det är inte så mycket att göra, annat än att låta bli att träna och växa, eller låta bli att bry sig.

[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87048&highlight=striae]

Hej!

Tror det som du säger angående krämer är den enda hjälpen som finns att få. Vet dock inte om det finns nåt vetenskapligt bevisat (skulle tyvär tippa på nej) men har hört flera som gör det.

Vet dock att smörja med salva används inom vården för att öka hudens elasticitet på sängliggande patienter (ofta äldre) och på så sätt förebygga trycksår.

Jag skulle föreslå Helosan.

Lycka till!

// Daniel

Jag köpte den Zinksalva som sägs ska ”reparera” hudbristningar! Använder den bara ibland och inte 1 gång per dag som man säkert ska göra för att få effekt så jag kan inte riktigt säga om den fungerar! :) köptes på hälsokost för cirka 200 kr! :)

rocker21 wrote:
    Hej!

Tror det som du säger angående krämer är den enda hjälpen som finns att få. Vet dock inte om det finns nåt vetenskapligt bevisat (skulle tyvär tippa på nej) men har hört flera som gör det.

Vet dock att smörja med salva används inom vården för att öka hudens elasticitet på sängliggande patienter (ofta äldre) och på så sätt förebygga trycksår.

Jag skulle föreslå Helosan.

Lycka till!

// Daniel

Trycksår och hudbristningar orsakade av styrketräning är helt skilda saker! Det är tyvärr omöjligt att få bort dessa, men de brukar blekna med tiden.

BATTLE WOUNDS![/b]:emo-thumb

Vem vill vara som en bebisrumpa i huden?

Jag har hört att man lätt kan få hudbristningar om man har zinkbrist, så zinksalva eller som tillskott borde ju funka, iaf i förebyggande..

Har också bristningar på exakt samma ställe. Tycker det är ganska lindrigt med tanke på att det knappt syns. Iaf inte för mig, då dom bara syns då jag sträcker armarna upp eller rakt åt sidan.

Dom bleknar ju med åren :) På sommaren syns mina inte alls, sen gick jag ner lite i vikt å då blev dom också mindre.

Bashful_Bob wrote:
    Trycksår och hudbristningar orsakade av styrketräning är helt skilda saker! Det är tyvärr omöjligt att få bort dessa, men de brukar blekna med tiden.

Hej!

Givetevis är de skilda saker. Tyvär verkar du missa min poäng. Att det inom detta område finns vetanskapliga grunder för att salvor kan öka elasticiteten i huden.

// Daniel

Möjligen minska risken för att nya skall uppstå, men inte ta bort befintliga. Den skadan är redan skedd.

Quote:
    There is no widely accepted surgical procedure for improving the appearance of striae. Patients should be reassured that striae do fade with time.

Indian J Dermatol Venereol Leprol 2005;71:370-2.

Inga operationer eller krämer.

Jag har massa på baken och på höften så att säga.. dom fick jag när jag var i tonåren och växte som snabbast och huden hann inte växa i samma takt som skelettet!
    Jag har börjat smörjt in mig morogon och kväll med mrs u stretch mark cream dom försvinner det gör dom inte men bleknas och jag har märkt en klar skillnad..Supernöjd.. en flaska på 180 ml kostar 149 kronor bara å räcker över 1 månad=)

Jag vet inte om man kan operera bort dom med skönhetsoperationer .. skulle inte förvåna mig men jag lider inte så mkt av att ha dom så att jag är villig att lägga ner flera 1000 för att få bort dom=)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.