Home › Forums › Skador och rehabilitering › Hugger i bröstet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 april, 2010 at 12:04 #68796Anonym anvandareMember25 april, 2010 at 12:04 #494384Anonym anvandareMember
Hej som jag skrev så ibland hugger det till i bröstet vet ej om det är hjärtat eller ej. det här besväret började ungefär för ett halv år sen. det liksom hugger till i hjärtat känns det som, så blir det liksom som man hostar till och får mindre luft. hugget det känns nästan i hela kroppen det bara dunkar till i bröstet. det är riktigt läskigt asså. nån som vet vad det kan va?
25 april, 2010 at 13:29 #494385Anonym anvandareMemberNej, inte på rak arm. Men ett tips (antar att du redan insett det) är att gå till VC eller liknande och kolla upp det.
Man ska vara försiktig med alla obehag runt hjärta/bröstkorg!
25 april, 2010 at 13:57 #494386Anonym anvandareMemberKan vara något så ofarligt som muskelspänningar (själv haft, visst f*n blev jag rädd) men i värsta fall kan du ha haft kärlkramp eller en hjärtattack!:yikes:
När upplever du symptomen och är det stickningar eller mer ett kloliknande hugg, strålar smärtan ut och hur gammal är du?Hur som
helst ska du in till läkare ASAP, få blodanalys och en undersökning(inkl. EKG)!
25 april, 2010 at 15:07 #494387Anonym anvandareMemberjag är 15år så det borde ju inte va något allvarligare då mitt hjärta ska va friskt o starkt!
men om du täcker dig att hjärtat suger åt sig allt blod i kroppen sen pupmar tillbaks det med ett enda slag så känns det typ. alltså som om hjärtat dunkar riktigt jävla extra hårt asså.
25 april, 2010 at 15:49 #494388Anonym anvandareMemberMan kan vara född med hjärtproblem så en relativt ung ålder är inget som betyder att hjärtat måste vara fullt friskt.
Vill inte skrämma dig, troligtvis är det inget allvarligt men en sväng till VC går snabbt och deras diagnos kommer bli mer trovärdig än om vi sitter här och gissar utefter erfarenheter.
25 april, 2010 at 16:56 #494389Anonym anvandareMemberok har pratat emd morsan o farsan och om jag känner igen så ska vi åka upp (va ett tag sen jag kände det)
25 april, 2010 at 19:30 #494390Anonym anvandareMemberTycker ändå du ska gå och få det kollat! Detta är inget att ta lätt på. Med en EKG undersökning och blodprover kan man se om du haft något eller inte sedan handla i förebyggande syfte om så behövs.
Jag menar, varför frågar du på forumet om du ändå inte gör det som är uppenbart??
25 april, 2010 at 21:01 #494391Anonym anvandareMemberok får bli att gå till vårdcentralen o kolla upp det, det är väll lika bra i fall det är nåt allvarligt.
6 maj, 2010 at 20:45 #494392Anonym anvandareMemberHur mycket rör du på dig?
8 maj, 2010 at 10:56 #494393Anonym anvandareMemberDet du beskriver låter som extrasystolier.
Detta är väldigt vanligt att man har. Det är -mer- ovanligt att hitta ett hjärta som inte har extrasystolier. Det skiljer jättemycket från person till person hur mycket man känner dessa. Du verkar känna av dessa väldigt tydligt och vissa har det tyvärr så.
Det finns supraventrikulära samt ventrikulära extrasystolier. Av egen erfarenhet så kan jag säga att det vanligaste är att man känner av de ventrikulära extrasystolierna.
Det som händer är att hjärtat har ett fokus i höger förmak som kallas ”sinusknutan”. Denna sköter hjärtats rytm och skickar ut regelbundna pulser eller elektriska urladdningar som gör att hjärtat sedan kontraherar. Har du en puls på 60 slag/minut så skickar sinusknutan ut 60 impulser per minut.
När man har ”extrasystolier” skickar även ett -ytterligare- fokus ut en impuls. Detta extra retliga fokus kan ligga i antingen förmaken eller i kamrarna. Då denna extra impuls skickas ut kontraherar hjärtat ”en extra gång” tätt inpå den tidigare ”sinusutlösta” kontraktionen. Därefter uppstår en så kallad ”kompensatorisk paus” vilket gör att hjärtat fyller på sig med extra mycket blod.
Så när nästa ”sinusutlösta slag” inträffar känns det som att hjärtat ”dunkar till”. Eller ”slår ett skutt”, eller ”gör en volt” (vilka är vanliga subjektiva beskrivningar av detta fenomen). Det är inte alltså det ”extra” slaget som känns utan det efterföljande normala slaget med extra blodvolym!
Detta är som sagt normalt för alla individer, de som säger att ”jag har inte alls sådana” har bara inte känt av sina!
Så, vad ska man då göra? Först, som beskrivits kan man alltid ta ett EKG, detta är ett bra sätt att undersöka hjärtat väldigt basalt. Dock ska läkaren ha väldigt tur att fånga just ett sånt här ”extraslag” under EKG-registreringen, där han kan ställa en diagnos. Men beskriver du detta för en VC doktor säger han/hon sannolikt samma sak som jag.
Om du känner att du lider mycket av dessa ”extraslag”, att de kommer ofta, känns som att hjärtat rusar plötsligt, eller att du känner att de ökat markant i frekvens mot för låt säga 3 veckor sedan = Kolla upp det. Det som sannolikt inträffar då är att läkaren kommer att skriva en remiss för en ”långtids-EKG-registrering”, där du går hemma med en liten dosa under ex. 24-48 timmar och spelar in hjärtat. Där kan man se med större sannolikhet om du har extraslag, samt isåfall, hur många du har under ett dygn!
Allt som jag skrivit baserar sig då på att du just har Extrasystolier, men det du beskrev låter väldigt likt det jag jobbar med dagligen!
8 maj, 2010 at 14:17 #494394Anonym anvandareMemberIntressant läsning leiflennart.
Under en hjärta/cirkulationsföreläsning frågade jag föreläsaren om just dessa extraslag och hon hade sett studier som tyder på att dessa extraimpulser inträffar oftare hos vältränade individer. Är det något du märkt av inom ditt yrke (du jobbade väl som hjärt/kärlkirurg eller något åt det hållet?)
Skulle sinusknutan eller AV märka om slagvolymen blir såpass stor att ESV fortfarande kommer vara lite ”för stor” efter kammarkontraktionen vilket utlöser en extra impuls?
8 maj, 2010 at 14:21 #494395Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Det du beskriver låter som extrasystolier.Detta är väldigt vanligt att man har. Det är -mer- ovanligt att hitta ett hjärta som inte har extrasystolier. Det skiljer jättemycket från person till person hur mycket man känner dessa. Du verkar känna av dessa väldigt tydligt och vissa har det tyvärr så.
Det finns supraventrikulära samt ventrikulära extrasystolier. Av egen erfarenhet så kan jag säga att det vanligaste är att man känner av de ventrikulära extrasystolierna.
Det som händer är att hjärtat har ett fokus i höger förmak som kallas ”sinusknutan”. Denna sköter hjärtats rytm och skickar ut regelbundna pulser eller elektriska urladdningar som gör att hjärtat sedan kontraherar. Har du en puls på 60 slag/minut så skickar sinusknutan ut 60 impulser per minut.
När man har ”extrasystolier” skickar även ett -ytterligare- fokus ut en impuls. Detta extra retliga fokus kan ligga i antingen förmaken eller i kamrarna. Då denna extra impuls skickas ut kontraherar hjärtat ”en extra gång” tätt inpå den tidigare ”sinusutlösta” kontraktionen. Därefter uppstår en så kallad ”kompensatorisk paus” vilket gör att hjärtat fyller på sig med extra mycket blod.
Så när nästa ”sinusutlösta slag” inträffar känns det som att hjärtat ”dunkar till”. Eller ”slår ett skutt”, eller ”gör en volt” (vilka är vanliga subjektiva beskrivningar av detta fenomen). Det är inte alltså det ”extra” slaget som känns utan det efterföljande normala slaget med extra blodvolym!
Detta är som sagt normalt för alla individer, de som säger att ”jag har inte alls sådana” har bara inte känt av sina!
Så, vad ska man då göra? Först, som beskrivits kan man alltid ta ett EKG, detta är ett bra sätt att undersöka hjärtat väldigt basalt. Dock ska läkaren ha väldigt tur att fånga just ett sånt här ”extraslag” under EKG-registreringen, där han kan ställa en diagnos. Men beskriver du detta för en VC doktor säger han/hon sannolikt samma sak som jag.
Om du känner att du lider mycket av dessa ”extraslag”, att de kommer ofta, känns som att hjärtat rusar plötsligt, eller att du känner att de ökat markant i frekvens mot för låt säga 3 veckor sedan = Kolla upp det. Det som sannolikt inträffar då är att läkaren kommer att skriva en remiss för en ”långtids-EKG-registrering”, där du går hemma med en liten dosa under ex. 24-48 timmar och spelar in hjärtat. Där kan man se med större sannolikhet om du har extraslag, samt isåfall, hur många du har under ett dygn!
Allt som jag skrivit baserar sig då på att du just har Extrasystolier, men det du beskrev låter väldigt likt det jag jobbar med dagligen!
Mycket intressant, då jag sedan några år börjat känna av mina! Tack för en grundlig genomgång!
9 maj, 2010 at 00:44 #494396Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Intressant läsning leiflennart.Under en hjärta/cirkulationsföreläsning frågade jag föreläsaren om just dessa extraslag och hon hade sett studier som tyder på att dessa extraimpulser inträffar oftare hos vältränade individer. Är det något du märkt av inom ditt yrke (du jobbade väl som hjärt/kärlkirurg eller något åt det hållet?)
Skulle sinusknutan eller AV märka om slagvolymen blir såpass stor att ESV fortfarande kommer vara lite ”för stor” efter kammarkontraktionen vilket utlöser en extra impuls?
Om man ser det så att vältränade individer oftare har låg vilopuls vilket ger större utrymme för ett ”extraslag” att hinna in mellan två slag så, ja absolut.
Vad det gäller extremsportare, eller bara otroligt atletiska människor inom elitnivå så får dessa ofta problem med ”retledningssystemet” av olika anledningar, definitvt.
Det sista ska jag se om jag förstått frågan rätt!
Sinusknutan ”märker” inte av slagvolymen i den bemärkelsen du ansyftar till (om jag förstått din fråga rätt). AV-knutan är egentligen bara en slags ”bromskloss” för sinusknutans impuls mellan förmak och kammare och har egentligen inget med ”rytmhållningen”/pulsen att göra.Om ESV skulle vara liten ”för stor” innebär det att man har ”lite försämrad” pumpförmåga i just det hjärtslaget. Det är väldigt ovanligt i ett friskt hjärta att ESV gör någon drastisk förändring från ”slag till slag”. Däremot kan man ofta se hos vältränade individer att de har en ”försämrad pumpförmåga” = dvs en ökad ESV under vila (ex. vid en ”atletisk puls”). Denna ”försämrade pumpförmåga” kan sedan förbättras markant genom att be patienten att hyperventilera en kort stund! (hjärtat är en fantastisk maskin!)
Jag vet inte riktigt vad du menar med en ”extra impuls”, möjligen ett ”extra slag”? Isåfall nej! Ett ”extra slag”/”extrasystoli” är inget ”kompensatoriskt” fenomen, utan helt enkelt lite extra retliga celler någonstans i hjärtat som skickar iväg egna ”sinusliknande” impulser som leder till att hjärtat kontraheras.
Hoppas att svaret var rätt utefter vad du frågade! Kul med intresserade människor!
En notis: Träna inte när ni är sjuka är ni snälla! Försök hålla er vilandes så att ni inte ådrar er några hjärtkomplikationer! (en vanlig följd av exempelvis hjärtmuskelinflammation är just att dessa ”extra retliga fokus” bildas och skapar oreda i hjärtat!
9 maj, 2010 at 00:52 #494397Anonym anvandareMembergrekelito wrote:Mycket intressant, då jag sedan några år börjat känna av mina! Tack för en grundlig genomgång!Om du tycker att dessa stör dig eller att de tenderar att komma oftare och oftare kan du alltid kolla upp detta! Dock brukar det vanligtvis handla om ett fåtal/hundratal extraslag/dygn vilket är svårt att medicinera bort! Detta då unga individer med normalt/ofta lite lågt blodtryck inte klarar av medicinen och blir väldigt yra och allmänpåverkade (medicineringen har blodtryckssänkande effekt).
Jag kan även tipsa dig om att om du börjar känna någon form av symtom, exempelvis yrsel, extrem trötthet i samband med att du har ”oregelbunden rytm” eller att det ”hoppar i bröstet”, så kan du även då kolla upp din rytm. I dessa fall spelar man in hjärtat (som jag tidigare beskrivit) och hoppas att, under tiden den spelar in, dessa episoder av oregelbunden symtomatisk hjärtrytm fångas så att man kan se vilken typ av oregelbundenhet det handlar om!
Men om man tycker att man inte störs så mycket av dessa så kan man väl generellt säga att det sannolikt inte är annat än extrasystolier!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.