- This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Hur lång tid tar det innan musklerna börjar brytas ner
Hej. Har tränat i ca 8månader och har ökat bra och är väldigt nöjd med mina resultat:). Sen köra ja ju cross och har gjort det ett tag och det är ju väldigt lätt hännt att man bryter en arm eller så. Så om ja t.ex. skulle bryta armen och vara borta från träningen i ca 8 veckor. skulle ja då vara tillbaka på noll när ja börjar träna då igen eller?
Nej, även om du kommer tappa mycket styrka och muskelmassa så kommer du snabbt att kunna ta igen det även om du är inaktiv i åtta veckor. Du börjar inte om från ruta ett.
du får ju ett ”muskelminne” som gör att om man tex lägger ner me träningen ett tag o sen börjar så gåre snabbare att ta sig till den formen igen än att liksom börja från ruta 1
Jag håller med att muskelminne fungerar !
Det stämmer bra på mej. Jag har haft många avbrott i mitt liv.
Det blir kortare tid att komma tillbaka i gamla formen om man har tränat till denna formen då.
Därför är det bra att träna hela livet ! :emo-thumb
Ok gött. Då kan jag fortsätta med crossen utan att behöva oroa mig så
Ungefär 2 veckor tar det innan musklerna ”bryts ner” om vi ska kalla det så, eftersom du har tränat ditt nervsystem och fått mer motoriska enheter så är det lättare att komma tillbaka sen, aka Muskelminne
Kan du inte underhålla med ett helkroppspass basövningar 1 gång/vecka? Då lår du inte tappa något. Med tanke på din ålder (-93??) lär du snarare förtsätta bygga.
EDIT: Jag såg i efterhand att jag missuppfattat frågan. Klart att du ska köra cross, pôjk!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY