Home › Forums › Skador och rehabilitering › Hur stärka ryggen efter diskbråck
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 augusti, 2008 at 16:15 #72379Anonym anvandareMember7 augusti, 2008 at 16:15 #575862Anonym anvandareMember
Hej,
Har inte kunnat träna på 3 månader då jag har fått ett diskbråck mellan l4-l5 som sedan strålar ner i vänster ben. De första två månaderna kunde jag inte träna någonting. Sedan en månad har jag kunnat träningscyckla med lågt motstånd. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och som kan lite bra rehab övningar så att jag så snabbt som möjligt kan återvända till gymmet, håller på att bli vansinnig.
Tack på förhand
9 augusti, 2008 at 14:52 #575863Anonym anvandareMemberJag var väldigt sugen på att höra ditt svar på detta Martin. Har en vän som råkat ut får diskbråck och vars yrke är snickare.. Hade varit bra och veta vilken sorts rehab man ska ha vid sånt läge,
mvh Rob
10 augusti, 2008 at 10:25 #575864Anonym anvandareMemberJag har/har haft någon sorts diskbråck sedan hösten 2006, slutet på förra året så började det bli bättre och jag kunde börja träna styrketräning (hobbynivå) på nytt.
Det som jag ändrade på träningen var att jag värmde upp mag/ryggen mera så jag var varm i midjan. Först undvek jag övningar som tryckte ihop ryggen, som tex marklyft och knäböj.
Sen när jag började känna att ryggen var bra så började jag träna knäböj och marklyft strikt på lätta 20repsare på 60kg nu har jag gått ner till 10reps på ca 150kg, och tänker alltid på att stöda ryggen med mag och ryggmusklerna.Har haft tre återfall sedan det inget har varit från styrketränigen (åtminstone inte direkt), varav det senaste återfallet orsakades av en nysning!
10 augusti, 2008 at 12:43 #575865Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Ett diskbråck ska man veta har väldigt god prognos och de allra flesta blir fullt återställda (de finns de som inte blir bra ska man veta men de är väldigt få).Vad man ska fokusera på att stärkan upp efter ett diskbråck är djup mag och ryggmuskulatur. Utöver detta ska man gå ”ryggskola” så man lär sig att använda sin rygg på ett ergonomiskt sätt (lära sig hur man står, sitter, lyfter och ligger på ett sätt som är bra för ryggen)
Hur stärker man den djupa mag- och ryggmuskulaturen då?
10 augusti, 2008 at 13:53 #575866Anonym anvandareMemberJag gick en del på denna guiden när jag tränade pappas rygg:
[http://forums.johnstonefitness.com/showthread.php?t=1038]Sen i början stå och gå mycket, rörelse och all aktivitet är oftast bra för ryggen.
Prommenera med bra hållning stärker också hela bålen.
Sen kan man krydda på med mer övningar givetvis, finns en del böcker på biblioteket om ryggen och övningar.13 augusti, 2008 at 20:58 #575867Anonym anvandareMembersamutown wrote:Hur stärker man den djupa mag- och ryggmuskulaturen då?Core-övningar
13 augusti, 2008 at 20:59 #575868Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Ett diskbråck ska man veta har väldigt god prognos och de allra flesta blir fullt återställda (de finns de som inte blir bra ska man veta men de är väldigt få).Vad man ska fokusera på att stärkan upp efter ett diskbråck är djup mag och ryggmuskulatur. Utöver detta ska man gå ”ryggskola” så man lär sig att använda sin rygg på ett ergonomiskt sätt (lära sig hur man står, sitter, lyfter och ligger på ett sätt som är bra för ryggen)
Tack för svaret! Min vän fick operera hörde jag nu.. dom fick ta bort någon beläggning och han har förut haft strålningar i benet och knappt kunnat röra sig.. Antar att det är åt H*lvete för han
14 augusti, 2008 at 08:53 #575869Anonym anvandareMemberHej.
Jag tränar på hobbynivå. jag har också haft ett diskbråck och har läst att
en av 3 människor råkar ut för detta någon gång i livet. Jag väntade 4-5 mån innan jag kunde börja träna igen, är försiktig med ben (knäböj) men tränar dock mage hårt men utan någon form av ryck,maskin rekomenderas. Benspark var också något som hjälpte mig, är ingen läkare så jar ingen aning om varför just benspark var bra för muskler i nedre rygg???Mv Tommy
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.