hur undviker man bäst axelskador?

Home Forums Skador och rehabilitering hur undviker man bäst axelskador?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

tjena .

Jag undrar om någon har lite bra tips på hur man ska styrketräna och vad man ska tänka på för att INTE dra på sig axelskador i framtiden. hur viktig är uppvärmningen, stretchingen osv… Just axelskador verkar vara så vanligt så jag vill göra allt för att undvika dem.

Kom med härliga tips!

Martin Löwgren wrote:
    Ha en bra skulderstabiliserande muskulatur och en vältränad rotatorcuff. Träna med teknik för vikt och undvik pressar bakom nacken så är du en bra bit på vägen.

/Ax

Är det jätteviktigt att träna rotarcuffarna och hur ska man träna de, tungt eller lätt?

Vad menar du men att träna med teknik för vikt? :what:

Ska nog vara ”teknik före vikt”…

Tyvärr är det som bygger axlarna mest också det som skadar dem lättast: tung vikter. Men det går att få bra axlar utan tung vikter men med teknisk perfektion.

rotatorcuff öviningar i förebyggande syfte samt värm upp ordetligt innan axelpass och bröstpass. Av min erfarenhet är tunga hantpressar det som kan ställa till det rejält då det gäller axlarna. Se till att du kan kontrollera vikterna och öka långsamt. Skadorna uppstår främst då du inte kan kontrollera utförandet pga för tunga vikter eller utmattade muskler.

hmm, tar nästan aldrig tunga vikter på mina axelpass längre och ändå är dom nog min bästa muskelgrupp:P

tack som fan för tipsen , nu ska ja inte skada mig:)

Jag har ett annat tips, som kanske låter lite banalt men som har hjälpt mig: Sov inte med armen under huvudet. Jag märkte att jag fick ont i axeln av att göra det, så jag började se till att ligga med armarna längs med kroppen i stället. Och det hjälpte!

Robert Svensson wrote:
    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html Denna] rotator cuff-övning gillar jag. Den är ju så pass smidig och tar inte alls upp mycket utav passen i sig.

Denna övning blev jag avrådd att köra av en idrottsläkare. Han sa att en sena i axeln klämdes utav den övningen. Jag kan inte namnet på senan.

Hoppar in och drar igång en gammal tråd här för jag har lite frågor angående träning av rotatorcuff.

1) Vad bör vikterna ligga på om man är otränad?

2) Hur ofta kan man träna cuffarna?

Gitarristen wrote:
    Hoppar in och drar igång en gammal tråd här för jag har lite frågor angående träning av rotatorcuff.

1) Vad bör vikterna ligga på om man är otränad?

2) Hur ofta kan man träna cuffarna?

1. Finns inga mått på vad vikterna ”bör” ligga på, inte i övningar för rotatorcuffarna och inte för någon annan övning heller för den delen.

2. Lika mycket som alla andra muskler, 1-3ggr/vecka.

nible wrote:
    1. Finns inga mått på vad vikterna ”bör” ligga på, inte i övningar för rotatorcuffarna och inte för någon annan övning heller för den delen.

Brukar ofta höra att man ska ha lätta vikter för just rotatorcuff. Men det kanske bara gäller i rehabsyfte?

Gitarristen wrote:
    Brukar ofta höra att man ska ha lätta vikter för just rotatorcuff. Men det kanske bara gäller i rehabsyfte?

Du kan inte köra med mycket mer än lätta vikter om du kör rotatorcuffarna med korrekt utförande. Jag själv kör mellan 2-3kg 10-15reps i övningen som postades.

Martin Löwgren wrote:
    Det är korrekt – m. supraspinatus kläms in under acromion av denna övning och kan förvärra tillståndet.

Mvh

Hur är det om man har armen på en stång tex i smithen å kör den övningen? Arne Persson har ju haft uppe den ett flertal ggr.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.