Home › Forums › Skador och rehabilitering › hur undviker man bäst axelskador?
Jag undrar om någon har lite bra tips på hur man ska styrketräna och vad man ska tänka på för att INTE dra på sig axelskador i framtiden. hur viktig är uppvärmningen, stretchingen osv… Just axelskador verkar vara så vanligt så jag vill göra allt för att undvika dem.
Kom med härliga tips!
Bra teknik är a och o. Många gillar köra mycket bänkpress och det sliter om man inte är riktigt noga med tekniken. Du kan med fördel köra alternativa övningar som med hantlar som är något snällare. Träna baksida axlar för att balansera fram/baksida och även rotatorcuffarna. Undvik överträning – det är lätt hänt att axlarna får för mycket då de är inblandade i det mesta, speciellt framsidan får mycket träning och ofta klarar man sig utan att träna framsidan specifikt.
Den här artikeln är riktigt bra, ett måste:
[http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/shoulder_savers_part_i%3bjsessionid=46985D5B440099EF9042B08C77909471.hydra]
Jag undrar om någon har lite bra tips på hur man ska styrketräna och vad man ska tänka på för att INTE dra på sig axelskador i framtiden. hur viktig är uppvärmningen, stretchingen osv… Just axelskador verkar vara så vanligt så jag vill göra allt för att undvika dem.
Kom med härliga tips!
Ett härligt tips: Använd inte dina axlar. (dålig förkylnings humor)
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY