Home › Forums › Skador och rehabilitering › Hur vet man om man har fått en muskel-bristning? (Bänk skada)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 oktober, 2010 at 16:34 #54995Anonym anvandareMember25 oktober, 2010 at 16:34 #139765Anonym anvandareMember
Hej, jag har en fundering om en skada som jag har ådragit mig för ca 4 veckor sedan.
Jag har tränat i ca 13 år och och det har gått ganska bra, nu på slutet så har det blivit väldigt mycket bänk med tillhörande maxningar. Och det var vid ett bänkpass för 4 veckor sedan som jag skadade mig.
Jag körde som jag brukade men när jag kom upp på 200kg så kändes det som att det högg till i det vänstra bröstet på uppvägen men jag klarade av en 1:a. När jag lagt av stången så försvann smärtan men det blev varmt i bröstet och jag domnade bort i vänsterarmen i några minuter.
Jag har alltid känt mig som stålmannen tidigare så jag sket i det och gick ner på 170 för att reppa och det var då som det högg till något fruktansvärt och jag höll på och tappa stången.
Jag har full koll på att det var helt idiotiskt att fortsätta köra som jag gjorde, men nu blev det så iaf. Jag har känt mig odödlig i flera år och det här var första gången som jag fick känna på att jag var människa jag med.
Men nu till frågan, jag har vilat helt i nästan 4 veckor ifrån all träning och idag provade jag att gå ner för att köra lite lätt. Men det gör tok-ont direkt när jag provar någon bröstövning. Kan det vara något annat än en muskelbristning som jag råkat ut för, och om det nu är en muskelbristning ska jag då köra lätt och stretcha eller ska jag vila?
26 oktober, 2010 at 16:45 #139766Anonym anvandareMemberJag tror det är mer en muskelbristning. Brukar synas på muskelen om jag inte mins fel. Om det hugger i bröstet och inte är fästena. Så kan det vara överstressade muskler och behöver vila. Men eftersom det hugger när du lyfter lätt så kanske du skulle gå till läkare. Jag fick vila 2 månader men kunde lyfta på 50-60% men då är jag inte så stark som dig. PS var inte bröstmuskeln men bänk var det. Jag fick ont i hela muskelen. Var tydligen överträning och muskelen var lite sliten, lätt inflammation med.
28 oktober, 2010 at 11:05 #139767Anonym anvandareMemberJag skadade bröstmuskeln i våras – tappade kontrollen vid bröstflyes. Från början var ömheten mycket diffus, varm, ilningar och vid vissa extrema rörelser, men efter kanske 2 veckor kände jag en liten bula på bröstmuskeln. Jag gick aldrig till någon läkare så jag är nog inte den som vet hur man rehabiliterar på bästa sätt. Jag undvek att ta i med bröstmuskeln under 2mån, men jag simmade lite grann för att behålla rörligheten (Tog endast i med benen, armarna följde med) Sedan började jag träna på kanske 40/50% av tidigare träningsvikter.
28 oktober, 2010 at 19:42 #139768Anonym anvandareMemberwaco3000 wrote:Jag skadade bröstmuskeln i våras – tappade kontrollen vid bröstflyes. Från början var ömheten mycket diffus, varm, ilningar och vid vissa extrema rörelser, men efter kanske 2 veckor kände jag en liten bula på bröstmuskeln. Jag gick aldrig till någon läkare så jag är nog inte den som vet hur man rehabiliterar på bästa sätt. Jag undvek att ta i med bröstmuskeln under 2mån, men jag simmade lite grann för att behålla rörligheten (Tog endast i med benen, armarna följde med) Sedan började jag träna på kanske 40/50% av tidigare träningsvikter.Men nu är du helt återställd? och hur lång tid tog det isåfall innan du kände dig skadefri.
Jag har upptäckt att jag fått en bula jag med, om jag håller upp överarmarna i 90 grader så har jag en bula ungefär där bröstmuskeln fäster mot axeln.
28 oktober, 2010 at 22:37 #139769Anonym anvandareMemberFan va synd att sånt ska hände.
Inte för hacka på dig på nått sett men hur värmde du upp?
Vad tror du är anledningen till detta i och med att du känt dig typ odödlig.Är rädd för samma sak, då det är mycket bänk nu.
Hoppas d fixar sig snabbt29 oktober, 2010 at 02:24 #139770Anonym anvandareMemberDin beskrivning av ”bröstmuskel-bulan” känns igen, min satt några cm från axeln där man kan greppa sig i armhålan. Jag känner mig återställd idag, men det är faktiskt först nu som jag vågar ta i fullt ut. Jag vilade från bröstträningen i ca 2 mån, frånsett lite simning utan att ta i, mest för rörlighetens skull. Passade på att träna mer ben och kondition. Därefter ökade jag belastningen lite i taget, tex ta i vid simning, känna sig för på gymmet. Ifall det kändes bra att träna på 50% av normaltyngd, så ökade jag inte nästa gång, utan jag bestämde mig för att ligga på 50% i 2-3 veckor, sedan ökade jag till 60-70% osv.
29 oktober, 2010 at 12:41 #139771Anonym anvandareMemberBigSyke wrote:Fan va synd att sånt ska hände.Inte för hacka på dig på nått sett men hur värmde du upp?
Vad tror du är anledningen till detta i och med att du känt dig typ odödlig.Är rädd för samma sak, då det är mycket bänk nu.
Hoppas d fixar sig snabbtJag tyckte att jag värmt upp ganska bra innan, men jag kanske gick upp i vikter lite för fort. Och sen ska jag tillägga att 200 är vansinnigt tungt för mig även fast jag klarat det ett par gånger på slutet.
När jag sa att jag känt mig odödlig så menade jag att jag aldrig brytt mig om någon skaderisk, samt maxxat 2-3 gånger i veckan och har man haft ont någonstans så har jag bara bitit ihop och kört på.
Man kanske ska glädjas åt att man inte har brytit sönder sig tidigare.
waco3000: Tackar för tipsen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.