Illamående efter träning

Home Forums Skador och rehabilitering Illamående efter träning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

Jag har sökt om detta men hittar inget som stämmer in på mig.
    Det är så att nu på senare tid, kanske de senaste 1-2 månaderna, så har jag börjat mått väldigt illa efter mina styrkepass. Jag kör rätt hård och tung träning, men det har jag nästan alltid gjort, så tror inte det har med det att göra. Direkt efter passet, medan jag är kvar på gymmet så dricker jag ca 40-50 gram proteinpulver (Dalblads) och tar en Swebar, samt kreatin. Fast jag ätit detta så är jag fortfarande väldigt hungrig/skakis, så när jag kommer hem så äter jag på engång, eller ja, det är meningen iaf. Det är här problemet ligger, jag får nästan inte i mig någon mat! Fast jag känner att jag behöver äta så går det bara i några tuggor, och jag tuggar varje ”tugga” i flera minuter för det går inte att svälja. Jag får kväljningar av det. :( Jag är inte sugen på något överhuvudtaget. En till konstig sak dessutom är att jag kan verkligen inte äta saker som innehåller vitlök då, inte ens känna lukten av det, för det gör så jag mår ännu sämre, jag som älskar vitlök i vanliga fall ;) Knäppt!
    Någon som vet vad detta kan bero på? Vill veta för jag vill ju kunna få i mig riktig mat efter passet. Idag fick jag bara i min ett glas mjölk och en halv kesella efter försöket med ”den riktiga” maten.

jag tycker det låter lite som överträning.
    jag själv tappar alltid aptiten när jag är övertränad och kan ibland bara äta 1mål mat om dagen.

Alcon wrote:
    jag tycker det låter lite som överträning.
    jag själv tappar alltid aptiten när jag är övertränad och kan ibland bara äta 1mål mat om dagen.

Nja det tror jag knappast jag är, jag vilar nästan en vecka mellan varje styrkepass (minst 4 dagar iaf), äter som en häst i vanliga fall (aptiten är det inget fel på annars ;) ) och har inga andra tecken på överträning. Sällan förkyld, sover mkt m.m… nån som har någon annan teori?

du menar att du tränar 1 dag och sen vilar du 4 dagar?
    du vet att du kan bli övertränad av andra saker åxå tex simning..

sen kan det vara så att du är mentalt överbelastad och därför har du tappat matlusten..

Alcon wrote:
    du menar att du tränar 1 dag och sen vilar du 4 dagar?
    du vet att du kan bli övertränad av andra saker åxå tex simning..

sen kan det vara så att du är mentalt överbelastad och därför har du tappat matlusten..

Ja, precis! Vilar så mkt nu eftersom jag tränar tung träning. Jag tränar heller inget annat dagarna mellan dessa. Inte just nu iaf.
    Jaha joo, det har varit väldigt stressigt nu på slutet med tentor och sånt, men konstigt isf om det bara visar sig direkt efter träningen… :
    Få se då om jul-ledigheten gör saken bättre.

mariia wrote:
    Ja, precis! Vilar så mkt nu eftersom jag tränar tung träning. Jag tränar heller inget annat dagarna mellan dessa. Inte just nu iaf.
    Jaha joo, det har varit väldigt stressigt nu på slutet med tentor och sånt, men konstigt isf om det bara visar sig direkt efter träningen… :
    Få se då om jul-ledigheten gör saken bättre.

Och du är inte med barn?
    Pröva att ha med dig något ätbart under passet som banan tillexempel.
    God JUl!

ät något halvt mättande 30-1 h innan ditt träningspass så att kroppen har näring att leva på stunden efter träningen tills dess att du kommer hem och äter .
    Hade något liknande problem innan, blev yr och lite illamående efter varje pass. Men att äta innan eller ta en kolhydrats shake innan tycks ha löst problemet för mig. Kan kanske hjälpa dig med.

/krillz

Lioness wrote:
    Och du är inte med barn?
    Pröva att ha med dig något ätbart under passet som banan tillexempel.
    God JUl!

Nepp är inte med barn! ;)
    Ja, jag brukar äta lite banan eller proteindrink under passet om jag känner att jag behöver det. Men det är inte ofta.
    God jul själv! :)

krillz wrote:
    ät något halvt mättande 30-1 h innan ditt träningspass så att kroppen har näring att leva på stunden efter träningen tills dess att du kommer hem och äter .
    Hade något liknande problem innan, blev yr och lite illamående efter varje pass. Men att äta innan eller ta en kolhydrats shake innan tycks ha löst problemet för mig. Kan kanske hjälpa dig med.

/krillz

Jag äter alltid något en timme före passet, ibland kan det vara ett stort mål som lunch eller middag, men oftast är det en prottedrink och kanske någon macka eller lite havregryn/gröt. Jag tränar heller aldrig på morgonen då man har lite energi i kroppen.
    Jag kanske ska testa att inte dricka så mkt proteindrink direkt efter träningen, utan bara ta något med mkt snabba kolisar i då och ta proteinet när jag kommer hem? Kanke är proteinet som ”mättar” för bra så jag inte orkar få i mig maten efter den drinken. Hmm… :what:

Dricker du tillräckligt mycket då? Sådär brukar jag bli på sommaren när det är varmt och hög luftfuktighet på gymmet där jag är så man svettas som bara den. Kan bli riktigt illamående under och efter träningarna då och det brukar även sätta sig i innerörat känns det som. Ungefär som om bihålorna sätts igen och man blir alldeles yr.

Är det verkligen bra att käka kreatin direkt efter träningen? Jag har läst att man ska göra det före. Själv brukar jag ta det på mrgonen. Kanske har det också nåt med saken att göra. Kreatinet binder ju upp vätska i musklerna och om du tar det direkt efter träningen när du redan har svettats ut vätskedepåerna får du ännu mera vätskebrist?

Eller jag kanske är ute och cyklar. :) Bara en liten teori helt utan vetenskapliga belägg.

Cichlidae wrote:
    Dricker du tillräckligt mycket då? Sådär brukar jag bli på sommaren när det är varmt och hög luftfuktighet på gymmet där jag är så man svettas som bara den. Kan bli riktigt illamående under och efter träningarna då och det brukar även sätta sig i innerörat känns det som. Ungefär som om bihålorna sätts igen och man blir alldeles yr.

Är det verkligen bra att käka kreatin direkt efter träningen? Jag har läst att man ska göra det före. Själv brukar jag ta det på mrgonen. Kanske har det också nåt med saken att göra. Kreatinet binder ju upp vätska i musklerna och om du tar det direkt efter träningen när du redan har svettats ut vätskedepåerna får du ännu mera vätskebrist?

Eller jag kanske är ute och cyklar. :) Bara en liten teori helt utan vetenskapliga belägg.

Jag dricker iallafall minst 3 liter, och upp till 5 ibland (då räknar jag inte med det jag dricker på träningen).
    Hmm, ja det står på mitt kreatin att det ska intas direkt efter träning så, så då gör jag det.

Hehe det är bra att jag får förslag av er, något kan ju vara rätt. Tack! :) Men jag börjar mer och mer tro att det är pga att jag äter så mkt protein direkt efter träningen. Ska minska på det och se vad som händer nästa gång!

efter försäsongsträningarna i fotbollen när man kör enormt tungt, kondition och styrka, och tar ut sig fullständigt, så mår man kasst efter träningarna, känner sig febrig, mår illa och är helt matt. Varför det blir så i kroppen vet jag inte, men så fort kroppen vänjer sig vid den tuffa träningen blir det bättre. Kanske den långa vilan och ”ovanan” som gör att du chockar kroppen varje gång? bara gissar, men så känner jag när jag tränat väldigt väldigt hårt och haft en längre vila emellan.
    (hoppas du haft en kanonjul, och kul med resan:) )

Gumman.. varför käkar du både 50g protein (shaken) och en swebar efter träning? Välj något av de två tycker jag… Jag hade valt proteinet.
    Sen drar du i dig ännu mer vätska när du dricker kreatinet.
    Kan vara så att din mage är välfylld helt enkelt.
    För jag får exakt samma symptom när jag äter och dricker hela tiden, kör ett stenhårt pass, dricker mina drinkar, tar en bar och sen ska man hem och äta… jag tvingar mig, jag klara av att äta men det är inte gott.
    NU finns det inget sånt problem på dieten och jag vet att i mitt fall beror det på det.
    Så det kan vara att all vätska, mat står dig upp i halsen.
    Brukar också äta ganska tät inpå passet, drar också i mig kolisar under passet när dom blir långa off.

Såhär är det för mig, jag har inte ont av det eftersom jag verkligen vill ha i mig all mat.

Jag har känt samma sak, men när jag började äta riktig mat ca 2 tim innan träningen så försvann mitt illamående som brukade komma i slutet av passet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.