Home › Forums › Skador och rehabilitering › illningar i benen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 augusti, 2009 at 22:37 #61966Anonym anvandareMember15 augusti, 2009 at 22:37 #396456Anonym anvandareMember
Misstänkte att jag fått benhinneinflammation ett tag.
Hade ont i benhinnorna, får illningar och precis som någon konstig ”växtvärk” i benenhinnorna som sedan sprider sig upp i hela benen.
Fått det främst vid marscher på hårt underlag.
Använder ett par Meindel kängor de är rätt styva lite pjäxaktiga, satt och funderade på om det kanske gör så att man överanstränger musklerna på något vis, när de är så hårda? eller är det dålig streching som gör det?
Hade en kompis som hade en teori om att om man bär packning, så kan det vara en nerv som kommer i kläm och orsakar smärten i benen?1-2 dagar efter att jag slutat gå längre distanser försvinner den ”misstänkta” benhinneinflammationen.
Vad kan det vara för konstigt?
17 augusti, 2009 at 16:36 #396457Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Nerven fibularis communis kan komma i kläm vid bärandet av pjäxor men de borde ge andra symtom.Berätta lite mer om ditt problem samt vart och när de känns.
Först börjar det på smalbenen, som en överansträgningkänsla/träningsvärk vid sidan av smalbenen. När man stretchar det känns det som en kominerad träninsvärk samtidigt som något har sparkat på de ”ömma” områdena, X antal gånger. Det brukar komma efter 2 dagar, (går ca 40km/dagen) den sista milen.
Sen dag 3 får jag illningar på låren ända upp, otorligt stel även om ja stretchar man får liksom ”pressa” fram benen, precis som att man sprunigt en längre distans när det tar emot i musklerna. Det spelar ingen roll om ja stretchar de blir tillfällig bättre några hundra meter, sen kommer det tillbaka . Kanske inte blir tillräckligt varm av att gå bara för att kunna sträcka ut?
Det skulle kunna efterliknas växtvärk! Däremot är det bara på smalbenen som ömmhets smärtan finns, på låren är det bara illningarna/växtvärk och allmän stelhet som strålar, med svårigheter att ta längre steg.Medindel kängorna är inte lutade som pjäxor däremot så är de väldigt stela och modellen jag har är med högt skaft. Man kan ställa sig i spagatt med dem utan att de viker sig i sidorna. Omöjligt att vricka fötterna i dem.
”pjäxkänslan” kommer ifrån dels hårdheten & att man ”rullar” fram i dem för att framfoten är rundad för att skona knän/fötter för en mjukare gång.Har även en packning som går långt ner över ryggen på mig,
använder avbärarebältet vilket gör att man också blir något mindre rörlig.
Satt och funderade på om den kanske klämmer åt något ställe/nerv?
Det kanske är två olika problem? Dvs växtvärken/illningarna + ömma smalben?Vad tusan kan det vara?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.