- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Inflamation i foten?
Drog på mig en stukning eller liknande pga en smäll mot insidan av foten, rakt på bakersta delen av stortån där den fäster i foten. Svullnad, minskad rörlighet och smärta som följd, inget sensationellt mao.
Efter 3-4 dagar med lätt belastning blev symptomen bättre dag för dag, precisw som en vanlig stukning.
Svullnaden har nu i det närmaste helt gått bort, men jag har lätt stramande smärta som stiger och avtar i perioder runt omkring bakersta stortåleden, särskilt efter att ha gått en sträcka på foten, typ mer än 5-10min. I går var området ngt varmare än på motsvarande fot, samt att det kändes som ett tunnare lager med vätska hade samlats på ovansidan av leden.
Min egen, rätt så välgrundade gissning är en lokal inflamation. Frågorna är:
Kan det vara leden eller en sena, eller ngt annat som är inflamerat?’
Någon som har liknande erfarenhet?
Kommer att boka tid för besök hos ortoped nästa vecka, dels pga av detta. Tills dess kommer jag använda mig av vila och voltaren för att börja avhjälpa ev inflamation. Ngr fler tips?
//MVH
Med stor sannolikhet är det så att du åkt på en ordentlig stukning, detta är inget som är farligt på något sätt med det gör ju såklart förbannat ont. Det kan ta ända upp till 2-3 månader inte smärtan försvinner helt vid ordentliga stukningar så det är bara att härda ut så gott det går och inte utsätta området för allt för stora påfrestningar.
Stukade pekfingret ordentligt förra året, pekfingret svullnade upp till dess dubbla storlek och det tog säkert 2-3 veckor innan svullnaden gav med sig helt, sen ytterligare 2 månader innan smärtan var helt borta. Så det är bara att härda ut, bättre blir det!
mvh
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY