Home › Forums › Skador och rehabilitering › Inflammation i armbågsleden – 10 månader
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 januari, 2010 at 23:02 #499524Anonym anvandareMemberHenrik Lindh wrote:eller hur:emo-thumb
ja jag trodde fan inte att det skulle funka såpass bra,men nu rätar jag ut armen utan att det gör ont…fan tobbe,ska vi in i hälsokostbranchen? vi blir rika8)Jag som håller på med hästar har en hel del erfarenheter av just inflammationer i leder.. fast på häst men dock funkar ju leder likadant oavsätt i vilken kropp leden sitter i=)
Gurkmejja har jag gett hästar som haft inflammationer och fyy så bra.
Back on track skydd har också gjort underverk
Och linement är riktigt bra förebygger inflammationer och går in i kroppen och ”lenar” fint när väl skadan är skedd.L.I.F.E maskinen är också en suverrän sak mot inflammationer
Men framförallt komma fram till vad som gjort att man fått skadad, för det spelar ju ingen roll vilka behandlingar man kostar på om man fortsätter med samma sak som gjort skadan=)
Jag stretschar alltid efter varje pass, jag smörjer alltid in alla leder morgon och kväll och jag kör alltid låga vikter när jag kör en ny övning så jag får till en bra teknik.
När tekiniken sitter så kan jag våga mig på ökning i vikter och känner jag minsta lilla i någon led får den vila helt tills jag känner mig bra.
Jag är verkligen LIVRÄDD för att skada mig och tar det säkra före det osäkra=)Men mitt tips är att träna ingenting just nu utan kör endast på sjukgymnastik. Hellre vila helt från gymmet i några månader än att inte göra de och kanske skada sig så du får kronisk inflammation och aldrig kan träna mer!
Hoppas du blir bra !
24 mars, 2010 at 22:46 #499525Anonym anvandareMemberBlobas, vad har du för slags gurkmeja? vet du om värdet på cucumula longa försämras vid kontakt av luft och sånt?
Har haft ont i armbågen i ca 6 månader. Tror att det är en inflammation..
24 mars, 2010 at 22:50 #499526Anonym anvandareMemberHenrik Lindh wrote:fick ett råd av en gammal gymräv, 15gr gurkmeja/dag på 5 portioner…har haft ont över en månad men fick bort det på 5dagar så är nästan helt bra nu med 1 v på gurkmeja:up:
googla på det så får du seVad var det för slags gurkmeja? i kryddburk?, I kartong sån man köper hos grossister, eller i engångspåsar?
27 mars, 2010 at 23:16 #499527Anonym anvandareMemberJag har haft liknande problem med båda mina armbågar i ca 8 år nu.
Det började en dag då jag var ca 17-18 år och vi var i gymmet på gymnastiken. Körde då pushdowns (otränad nybörjare) och det smärtade till i armbågen. Sedan tänkte jag inte mer på det. Började senare att gymma på heltid när jag var 19-20 år och märkte snabbt att mina armbågar värkte och knäppte när jag tränade. Tillslut vart det så illa att jag inte kunde göra några pressövningar alls. Jag kunde göra kickbacks för triceps och flyes för bröst. Med andra ord blev träningen lidande.
Sedan studerade jag i 3 år och tränade inget alls då. Sista året jag studerade kände jag att jag ville testa att träna igen, trots att jag visste att jag fortfarande hade samma problem i armbågarna. Det blev samma resultat, inga pressövningar.
Därefter uppsökte jag idrottsmedicin i Umeå. Där fick jag rådet att tråna på. Läkaren där sa att hon aldrig hade haft någon äldre herre som kommit in p.g.a. trasiga armbågar, så hon tyckte träna trots smärtan.
Idag har jag tränat seriöst i 2 år sedan dess och är mycket bättre. Jag värmer upp armbågarna otroligt bra innan jag kör igång. Sedan kör jag övningar som känns bra, vissa övningar ger mig knäppningar och värk direkt så de skippar jag. Men det går mycket mycket bättre.
Det jag vill ha sagt är att armbågsskador -kan- vara kroniska, så är det iaf för mig. Förhoppningsvis går de över även för mig en dag. Men tills dess tänker jag iaf träna på med god uppvärmning och göra övningar som inte är obehagliga. Tänker inte ge dig detta tips dock! Tänkte bara dela med mig om mina besvär!
28 mars, 2010 at 20:18 #499528Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Jag har haft liknande problem med båda mina armbågar i ca 8 år nu.Det började en dag då jag var ca 17-18 år och vi var i gymmet på gymnastiken. Körde då pushdowns (otränad nybörjare) och det smärtade till i armbågen. Sedan tänkte jag inte mer på det. Började senare att gymma på heltid när jag var 19-20 år och märkte snabbt att mina armbågar värkte och knäppte när jag tränade. Tillslut vart det så illa att jag inte kunde göra några pressövningar alls. Jag kunde göra kickbacks för triceps och flyes för bröst. Med andra ord blev träningen lidande.
Sedan studerade jag i 3 år och tränade inget alls då. Sista året jag studerade kände jag att jag ville testa att träna igen, trots att jag visste att jag fortfarande hade samma problem i armbågarna. Det blev samma resultat, inga pressövningar.
Därefter uppsökte jag idrottsmedicin i Umeå. Där fick jag rådet att tråna på. Läkaren där sa att hon aldrig hade haft någon äldre herre som kommit in p.g.a. trasiga armbågar, så hon tyckte träna trots smärtan.
Idag har jag tränat seriöst i 2 år sedan dess och är mycket bättre. Jag värmer upp armbågarna otroligt bra innan jag kör igång. Sedan kör jag övningar som känns bra, vissa övningar ger mig knäppningar och värk direkt så de skippar jag. Men det går mycket mycket bättre.
Det jag vill ha sagt är att armbågsskador -kan- vara kroniska, så är det iaf för mig. Förhoppningsvis går de över även för mig en dag. Men tills dess tänker jag iaf träna på med god uppvärmning och göra övningar som inte är obehagliga. Tänker inte ge dig detta tips dock! Tänkte bara dela med mig om mina besvär!
Jag tror att jag har kroniska, kände du av det under de tre åren du inte tränade? jag har inte gymmat på 5 månader och känner av det då och då under dagen, när jag spänner biceps, alltså drar in underarmen mot biceps, ända längst in känner jag lite värme.. känns som armbågen är fylld jämfört med min högra arm. Ibland känns det lite bättre, ibland sämre osv..
28 mars, 2010 at 22:50 #499529Anonym anvandareMemberGymmarnn wrote:Jag tror att jag har kroniska, kände du av det under de tre åren du inte tränade? jag har inte gymmat på 5 månader och känner av det då och då under dagen, när jag spänner biceps, alltså drar in underarmen mot biceps, ända längst in känner jag lite värme.. känns som armbågen är fylld jämfört med min högra arm. Ibland känns det lite bättre, ibland sämre osv..Absolut, kan inte göra en ”dips” rörelse och har inte kunnat på ca 8 år. Men det har blivit bättre. Jag började om helt med pressövningar på gymmet, noggrann uppvärmning samt stega upp vikten sakta. Sen fuskar jag så in i bengen, kör definitivt inte full ROM när jag kör vissa övningar, då börjar det knäppa när jag lassar på vikt. Så jag tar det jag får, kör rätt så fuskiga övningar men blir bra trött och ökar i massa, så at the end of the day är jag nöjd
Får ibland vätska i armbågarna efter några tunga set, samt värk så jag inte kan fortsätta träna. Men veckan efter är det ok igen, oftast!
kämpa på med lederna! Vissa av oss har många saker mot oss!
28 mars, 2010 at 23:59 #499530Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Absolut, kan inte göra en ”dips” rörelse och har inte kunnat på ca 8 år. Men det har blivit bättre. Jag började om helt med pressövningar på gymmet, noggrann uppvärmning samt stega upp vikten sakta. Sen fuskar jag så in i bengen, kör definitivt inte full ROM när jag kör vissa övningar, då börjar det knäppa när jag lassar på vikt. Så jag tar det jag får, kör rätt så fuskiga övningar men blir bra trött och ökar i massa, så at the end of the day är jag nöjdFår ibland vätska i armbågarna efter några tunga set, samt värk så jag inte kan fortsätta träna. Men veckan efter är det ok igen, oftast!
kämpa på med lederna! Vissa av oss har många saker mot oss!
Aa fan så jobbigt det är! har du aldrig fått en kortisoninjektion då? Det skulle kanske hjälpa?
Det känns rätt sjukt om man skall vara skadad resten av livet, är ju inte direkt gammal, inte du heller29 mars, 2010 at 12:33 #499531Anonym anvandareMemberGymmarnn wrote:Aa fan så jobbigt det är! har du aldrig fått en kortisoninjektion då? Det skulle kanske hjälpa?
Det känns rätt sjukt om man skall vara skadad resten av livet, är ju inte direkt gammal, inte du hellerNej, jag har aldrig tagit tag i det.. Men när jag var på idrottsmedicin i umeå så tyckte de väl inte att det var nödvändigt. Har samtidigt hört (vet inte om det stämmer), men en inflammerad sena eller muskelfäste inte mår så bra av kortisoninjektioner. Samt att de måste sitta rätt, så man får inte ta vilken dönick som helst och spruta in sånna grejer.
Skadar resten av livet tror jag ändå inte. Som min läkare på idrottsmedicin sa: ”Jag har aldrig haft en 45 årig gubbe som kommer in med onda armbågar, det växer nog bort med tiden”.
29 mars, 2010 at 21:17 #499532Anonym anvandareMemberhar du hört talas om tryckvågsbehandling respektive stötvågsbehandling?
det var en naprapat som rekommenderade mig det.. men det kommer kosta en del så jag vet inte vad jag ska göra… tänk om det inte hjälper liksom30 mars, 2010 at 13:14 #499533Anonym anvandareMemberJag har behandlats för inflammation vid armbågen med shockwaves nu ca 7 ggr över en 2 månaders period och problemen är i princip helt borta. Det var läkaren jag var hos som rek. det innan kortison. I mitt fall har sjukgymnasten jag går hos sådan maskin(Stockholms norra sjukgymnastik) så det går på 70 kr per gång.
Hade haft mina problem i nästan 8 mån innan jag gick dit och kunde i princip inte träna alls när det var som värst.Så har du chansen , prova men ha tålamod. Tog 4-5 ggr innan jag kände några resultat men då blev det snabbt bättre.
31 mars, 2010 at 17:26 #499534Anonym anvandareMemberJfaks wrote:Jag har behandlats för inflammation vid armbågen med shockwaves nu ca 7 ggr över en 2 månaders period och problemen är i princip helt borta. Det var läkaren jag var hos som rek. det innan kortison. I mitt fall har sjukgymnasten jag går hos sådan maskin(Stockholms norra sjukgymnastik) så det går på 70 kr per gång.
Hade haft mina problem i nästan 8 mån innan jag gick dit och kunde i princip inte träna alls när det var som värst.Så har du chansen , prova men ha tålamod. Tog 4-5 ggr innan jag kände några resultat men då blev det snabbt bättre.
Hittar inga bra ställen i närheten av mig, bara sånt som kostar ca 500-700 kr per behandling..
Vad hade du för problem? hittade de något fel på dig? var satt smärtan o hur kändes det?
7 april, 2010 at 14:06 #499535Anonym anvandareMemberLäkaren jag var hos först sa att det troligen var golfarmbåge/musarm. Jag har ont/hade på insidan av armen vid leden precis där underarmen börjar.
Satt runt 5-10 mm in under huden. Fick tom se problemet(med kärltillväxt och allt) på ultraljud men det var överkurs.
Lyft, latsdrag, hantelpressar gick inte alls. Kändes vid träning el motsv samt att jag även kunde provocera fram det genom att vrida armen moturs. Det gjorde ont (huggande smärta) Antiinflammatoriskt hjälpte men endast för stunden, salvor i princip värdelöst13 april, 2010 at 17:24 #499536Anonym anvandareMemberGurkmejja?? Ska jag verkligen prova! Även kanske hästliniment.
Jag har också haft ont i armbågen i ca 1 år nu. Vet dock varför och det är att jag tränar Kali (kampsport) där vi gör nedtagningar, armlås mm och i mitt fall så fick jag armen något översträckt.
Tog det lugnt både med gymmandet och kalin efter händlesen men kan fortfarande inte knappt köra några tricepsövningar.
Gör ont när jag spänner biceps eller försöker sträcka ut armen helt.Trodde det skulle läka av sig självt efter 1 år, men det har endast blivit lite bättre men inte bra, men dips mm kan jag inte göra.
Gurkmejja ska jag prova… jajjamen!
14 april, 2010 at 12:47 #499537Anonym anvandareMemberHej!
En bekant till mig gick till en tjej som heter Veronica Niva när hon hade ont i armbågen. Hon är alternativterapeut och håller på med kost och näringspreparat om jag ej kommer i håg fel. Hon använder sig av någon slags högteknologisk utrustning som kan läsa av om kroppen har inflammationer eller vitamin o mineralbrister. Jag vet att hon rekommenderade bl.a glucosamin, MSM och nyponpulver samtidigt som hon använder sin utrustnig för att stimulera kroppens egen självläkningsprocess. Preparaten är super! Vill bara rekommendera detta!23 april, 2010 at 14:26 #499538Anonym anvandareMemberFrågan kvarstår vilken gurkmeja ni använder?
Vanlig malen på burk (typ santa maria krydda) eller finns det någon annan variant.
Och tar ni det med ett glas vatten o bara sväljer eller?
Ingen hjärnforskning direkt men vill ju inte hålla på och dricka malen gurkmeja om just det är verkningslöst -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.