inflammation i axeln…

Home Forums Skador och rehabilitering inflammation i axeln…

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Om man efter en muskelinflammation på ca en vecka fortfarande har ont tyder de väl på att ärrvävnad bildats?
    Denna ärrvävnad måste man träna bort med rätt rehabövningar?
    Jag fick en inflammation i vänster axel efter fri hantelpress för axlar och har haft problem sen 2 månader tillbaka nu.
    Kan träna en del bröst/axelövningar, kör rotatorcuff övningar varje axelpass och stretchar de smärtande området lätt varje gång.
    Kör en övning för Supraspinatus, en för Infraspinatus och en för Supscapularis alla övningar från [http://www.exrx.net/] .
    Vad mer kan man göra?

Tack på förhand!

Även kortison och tvärfriktionsmassage bryter ned ärrvävnaden och stimulerar en korrekt läkning. Min egen erfarenhet är att kortison eller tvärfriktionsmassage fungerar snabbare och bättre. Alla tre behandlingsalternativen har dock sina fördelar och nackdelar så vilken man väljer beror på vad som passar patienten bäst. Man kan även använda sig av alla behandlingarna men i olika faser av en rehabiliteringsprocess.

Haskan wrote:
    Även kortison och tvärfriktionsmassage bryter ned ärrvävnaden och stimulerar en korrekt läkning. Min egen erfarenhet är att kortison eller tvärfriktionsmassage fungerar snabbare och bättre. Alla tre behandlingsalternativen har dock sina fördelar och nackdelar så vilken man väljer beror på vad som passar patienten bäst. Man kan även använda sig av alla behandlingarna men i olika faser av en rehabiliteringsprocess.

Hur går en ”tvärfriktionsmassage” till?
    Men rotatorcuffträning och stretch tillsammans med vanlig träning sålänge det inte gör ont kommer väl till slut att bryta ner ärrvävnaden?

AdrenalineRush wrote:
    Hur går en ”tvärfriktionsmassage” till?

Man ”masserar” muskelfästet eller senan i en riktning i 90 graders vinkel mot fibrernas riktning. Helst ska man inte försöka göra det på sig själv om man inte vet exakt hur det ska utföras. Behandling med tvärfriktionsmassage utförs helst 3 ggr/vecka, 20 min varje gång. Totalt 9-12 behandlingar är normalt för att uppnå smärtfrihet.

AdrenalineRush wrote:
    Men rotatorcuffträning och stretch tillsammans med vanlig träning sålänge det inte gör ont kommer väl till slut att bryta ner ärrvävnaden?

Min högst personliga åsikt är att stretching inte har något värde. Jag vet dock att det finns kollegor som har sina patienter att göra det i kombination med specifika övningar.
    Det är ingen fara om de specifika rehabövningarna gör lite ont. Däremot ska de inte utlösa eftervärk som varar mer än 30 min.
    Min erfarenhet är att träning med specifika rehabövningar inte alltid fungerar. Jag har ibland haft patienter som först prövat det hos mina kollegor utan resultat. Kortisoninfiltration utfört av en duktig läkare eller tvärfriktionsmassage hos mig har sedan gjort dem besvärsfria.

Fördelar med rehabträning: Man kan utföra det själv.
    Nackdelar med rehabträning: Ger inte alltid tillfredsställande resultat. Tar lång tid innan det ger resultat och ännu längre innan man är besvärsfri.

Vilken behandling som passar dig bäst kan ingen annan än du själv avgöra.

Haskan wrote:
    Man ”masserar” muskelfästet eller senan i en riktning i 90 graders vinkel mot fibrernas riktning. Helst ska man inte försöka göra det på sig själv om man inte vet exakt hur det ska utföras. Behandling med tvärfriktionsmassage utförs helst 3 ggr/vecka, 20 min varje gång. Totalt 9-12 behandlingar är normalt för att uppnå smärtfrihet.

Min högst personliga åsikt är att stretching inte har något värde. Jag vet dock att det finns kollegor som har sina patienter att göra det i kombination med specifika övningar.
    Det är ingen fara om de specifika rehabövningarna gör lite ont. Däremot ska de inte utlösa eftervärk som varar mer än 30 min.
    Min erfarenhet är att träning med specifika rehabövningar inte alltid fungerar. Jag har ibland haft patienter som först prövat det hos mina kollegor utan resultat. Kortisoninfiltration utfört av en duktig läkare eller tvärfriktionsmassage hos mig har sedan gjort dem besvärsfria.

Fördelar med rehabträning: Man kan utföra det själv.
    Nackdelar med rehabträning: Ger inte alltid tillfredsställande resultat. Tar lång tid innan det ger resultat och ännu längre innan man är besvärsfri.

Vilken behandling som passar dig bäst kan ingen annan än du själv avgöra.

vart ska man vända sig om man vill ha tvärfriktions massage?

Haskan, blir man öm dagen efter på stället man fått friktionsmassage på så att man inte kan träna?

AdrenalineRush wrote:
    Haskan, blir man öm dagen efter på stället man fått friktionsmassage på så att man inte kan träna?

Vissa av mina patienter har rapporterat att de ibland upplever en ökad ömhet över det behandlade området efter det att den kortsiktiga smärthämningen av behandlingen släpper. Under den perioden som du får behandling ska du undvika övningar som utlöser dina besvär, ffa om eftervärken håller i sig mer än 30 min efter du har tränat.

Prova denna övning.
    [http://www.sportfit.com/tips/rotatorcuff/Zsprex.html]

Försök den här övning, det har hjälpt mig efter ett par dagar…
    Har haft besvär med min axel. Inflamerat supraspinatus
    Hoppas den här övning kan hjälpa dig.
    Lycka till.

[http://www.sportfit.com/tips/rotatorcuff/Zsprex.html]

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.