Infraspinatus ?

Home Forums Skador och rehabilitering Infraspinatus ?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #50798
    #121802

    Jag har gått runt med axelproblem i ca 3 år nu har varit hos idrottsläkare, ortpedkirug med axlar som specialitet.sjukgymnaster men aldrig hittat grundproblemet.
    Bekrivning av axelskadan: Difus ömhet på framsidan av axeln, speciellt vid hantelpress för axlarna.
    Kört rehab med roterande axelövningar. Kortisonsprutor i slemsäcken utan någon förbättring. Nu var jag hos en naprapat förra veckan efter problem med låsningar i ryggen och spänningar i nacke och skuldror som blir värre när jag kört styrketräning. Efter att pratat om min axelskada testade han att trycka på triggerpunkten för infraspinatus och jag märkte att det var mycket bättre dagen efter.

    Kan det vara infraspinatus som varit felkällan hela tiden?

    Kan mina andra problem med låsningar spänningar i ryggen och trapezius bero på infraspinatus?

    Vad ska man göra för att bli av med problemet så fort som möjligt?

    #121803

    Det var ju konstigt att idrottsläkare och ortpedkirurg inte hittat felet??
    Problem i axlar kan många gånger komma från nacken och stelheten i skuldrorna gör det inte bättre!
    Om cortison i bursan/slämsäcken inte hjälpte så kan du ju utesluta slämsäcksinflammation.
    Om du tar armen upp mot taket och trycker den mot örat, känd det något ”extra” i axeln då? Kan du lägga armen över ländryggen? Om du trycker på ac-leden känner du dig öm där då? Det finns något som heter Weightlifter’s Shoulder. Då får man problem med Trapezius för den har sitt fäste på nyckelbenet vid ac-leden. [http://www.spinalbalans.se/Axelsm%C3%A4rtaWeightliftersshoulder/tabid/97/Default.aspx Läs det här] Ett förslag bara… har själv fått det! och ska operera min axel i mars. Det går att få bort värken utan operation men… det kan ta 1-2 år innan allt är bra. Jag har haft mina problem nu i 6 år och jag pallar jag inte längre, så jag tar till kniven… Har du läst tråden [http://forum.body.se/showthread.php?t=159514 ”pinschment i axlar”]

    #121804
    Mobergskan wrote:
    Det var ju konstigt att idrottsläkare och ortpedkirurg inte hittat felet??
    Problem i axlar kan många gånger komma från nacken och stelheten i skuldrorna gör det inte bättre!
    Om cortison i bursan/slämsäcken inte hjälpte så kan du ju utesluta slämsäcksinflammation.
    Om du tar armen upp mot taket och trycker den mot örat, känd det något ”extra” i axeln då? Kan du lägga armen över ländryggen? Om du trycker på ac-leden känner du dig öm där då? Det finns något som heter . Då får man problem med Trapezius för den har sitt fäste på nyckelbenet vid ac-leden. [http://www.spinalbalans.se/Axelsm%C3%A4rtaWeightliftersshoulder/tabid/97/Default.aspx Läs det här] Ett förslag bara… har själv fått det! och ska operera min axel i mars. Det går att få bort värken utan operation men… det kan ta 1-2 år innan allt är bra. Jag har haft mina problem nu i 6 år och jag pallar jag inte längre, så jag tar till kniven… Har du läst tråden [http://forum.body.se/showthread.php?t=159514 ”pinschment i axlar”]

    Hej igen… jag känner att jag måste förtydliga varför jag skrev om detta…
    Vad jag har förstått så har dom svårt att dignotisera Weightlifter’s Shoulder och eftersom dina läkare inte hittat något, kunde du läsa om detta och kanske utesluta detta själv. Du nämner att du känner ”Difus ömhet på framsidan av axeln” Där sitter ju inte infrapenatus… Jag kan beskriva min värk som ”difus ömhet på framsidan”

    Sen är det nacken… har du kollat den?? massor med värk ut i axel och armar kommer från just nacken.

    #121805

    Jag tror inte på att det är Weightlifter’s Shoulder, har inte ont i AC-leden. Kanske fel att säga att sitter på framsidan, sitter väl mer i axeln men lite mot framsidan. Mycket tyder på att jag är för stark på framsidan vilket gör att axeln framroterar. Vad ska jag köra för att bli av med spänningarna i trapezius?

    #121806

    Bra att du inte hade dom symtomen då kan du utesluta det oxå.

    Men hur är det med nacken?? Som jag sa tidigare, så är det många gånger nacken man har problem med då man får ont i axeln. Massor med nerver går ut från nacken ner i axel och arm.

    Quote:
    Mycket tyder på att jag är för stark på framsidan vilket gör att axeln framroterar

    Där sa du något… träna rygg. Många (kanske även du) vill ha en ”fin” brösttavla och glömmer träna rygg! Trapeziusmuskeln får ju ta mycket stryk om det är så. tips på övningar för trapezius: hantelshrugs, rodd, skulderlyft, omvända flyes, t-bar row, latsdrag. Men glöm inte att träna hela ryggen.

    En bra övning för nacken är[https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:sM6C9fzqCWsJ:h24-files.s3.amazonaws.com/20566/16783-AepuI.pdf+nack%C3%B6vningar+lejon&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESi2tnEUL1SjXU2hclM0YJdfAfnXmz-AAy-8QR27jN8FXGnap70bFh3hkvxb8r7zQw2sgxtXXMTk_JWev-xvBjKAQ4Jh2kLE5jUvDyhKsDT1wAP7gXppz1aiI5rhJO3gDe1r9ncz&sig=AHIEtbRili21VQZ16zC0rlvDR8jOGRaZLQ lejonet]
    hoppas du blir bättre snart.

    #121807
    maze wrote:
    Jag tror inte på att det är Weightlifter’s Shoulder, har inte ont i AC-leden. Kanske fel att säga att sitter på framsidan, sitter väl mer i axeln men lite mot framsidan. Mycket tyder på att jag är för stark på framsidan vilket gör att axeln framroterar. Vad ska jag köra för att bli av med spänningarna i trapezius?

    Har själv detta, och det är en inklämning på grund av att du inte är stark nog i baksida axel och för stark i framsidan som gör att dina axlar roteras framåt.

    Det du får göra är att köra baksida axlar med kort rörelsebana flera gånger i veckan och undvika tunga pressar för bröst och framsida axel.
    Jag har kört detta nu och känner att en liten förbättring har skett.

    #121808

    Hejsan alla.
    Är ny på forumet men kände att nu registrerar jag mig efter att ha läst era inlägg i rotatorcuff debatten.
    Jag har själv haft extrema problem med en axel efter dumheter med tunga hantlar (utan uppvärmning)
    Det här är många år sedan närmare bestämt 1991-1995
    -91 skadade jag mig -95 opererades jag :-(
    Svårdiagnostiserat men kräver både ultraljudsundersökning och magnetröntgen.
    Diagnos = partiell ruptur på infraspinatus
    Allt detta resulterade i en acromiomplastik/operation. Den här tiden gjordes på det både med kniv och titthålsteknik, i mitt fall blev det stora kniven (tror att dom tog halva deltoideus samtidigt).
    Jag kan säga så här med facit i hand så skulle jag aldrig genomfört operationen utan istället kört rehab och annan behandling.

    #121809

    Ska man köra övningar för trapeziusmuskeln om man känner att den spänd och har svårt för att få den avslappnad, kan det inte förvärras då?

    #121810
    maze wrote:
    Ska man köra övningar för trapeziusmuskeln om man känner att den spänd och har svårt för att få den avslappnad, kan det inte förvärras då?

    Du ska nog först jobba bort spänningarna och ev. muskelknutar. En spänd muskel med knutar är det inge bra att jobba med! Du kan massera dig själv med en tennisboll. Först genom att stå mot en vägg med en boll emellan. Sen kan du ligga på golvet och placera bollen på triggerpungterna. Jag köpte massagebollar på sportaffären, dom är fulla med piggar som masserar skönt :) men en tennisboll eller liknande fungerar oxå bra.

    Här se en [http://www.youtube.com/watch?v=NzJnggSPi98&feature=player_embedded yotubefilm] på hur en triggerpunkt fungerar. Vet man det så fattar man bättre hur man ska göra.

    Här… hur du kan [http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Cm21WhKrG7c massera triggerpungterna] med handen.

    När min trapezius muskel var som värst tog det närmare två veckor innan den kändes någorlunda ok, värme-vete-kudden gick ”varm” kan man säga :). Och jag utnyttjade alla i familjen till att massera mig. Trapezius muskeln är en envis rakare och rätt så stor, så du får vara envisare ;)

    #121811

    Var hos sjukgymnasten igår och fick lite övningar för hållningen av skuldran. Ska träna upp nedre trapezius och Serratus anterior samt stretcha ut lilla bröstmuskeln. Jag tror mitt problem beskrivs i länken nedanför. Är det någon som har några tips på övningar eller som har någon erfarenhet av det här problemet?

    [http://fitnessguru.se/52224-rotatorcuffen-inte-ensam-om-att-stabilisera-axelleden]

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.