Infraspinatusproblem eller annat?

Home Forums Skador och rehabilitering Infraspinatusproblem eller annat?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Hej

Jag försöker på egen hand luska ut vad som felas mig, efter att ha besökt naprapat för ryggproblem så tillåter inte ekonomin fler utgifter för dylikt.

Av rädsla för att få problem med axlarna så har jag varit noga med att träna båda framsida och baksida axlar samt rotationsövningar regelbundet. Måhända har jag lyckats överdriva detta?!

Smärtan kom smygande och en muskel på baksida axel (runt infraspinatus eller baksida delts) kändes överansträngd och öm vid beröring, som en rejäl träningsvärk.

Jag känner dock ingen smärta vid varken ut/bak/uppåt rotation och stretchövningar för supraspinatus och infraspinatus är inga problem. Pressar ovanför huvudet är inga problem

Smala bänkpressar funkar MEN vid djupa bänkpressar så känns det väldigt obehagligt inne i ,eller snarare på baksidan av axeln.

Några teorier eller tester jag kan göra själv för att ta reda på vad som hänt

MVh Daniel

Fel av mig, efter vidare tester med lite mer belastning så smärtar det i baksida axel vid inåtrotation. Ngn som vet vad det kan vara nu då?

Mvh Daniel

långabicepssenan kan det vara!? kör inga övningar som gör ont är mitt enda råd.

Jag har funderat vidare och börjar tror att ömheten på baksida av axeln och smärtan i axeln är två olika saker. Kanske kan vara så att det är subscapularis som orsakar smärtan och att ömheten på yttre/baksida axel är en överansträngning som antingen har med subscap att göra eller till och med är ngt separat.

Hmm, var tusan hittar man edit…..

Nåväl, i en bok om idrottsskador så hittade jag ett akomioklavikularledstest där man ”omfamnar” sig själv. Det smärtar rejält på baksida axel…men det kanske inte säger ngt

Jag var hos sjukgymnast idag och han var övertygad om att det är subscapularis som är problemet. Då jag testat inåtrotationer på egen hand har det känts ok men när han ”fixerade” armen samtidigt som jag roterade inåt så smärtade det rejält.

Nu blir det lätt träning, lätt stretching, antiinflammatoriskt samt att undvika all träning som smärtar

Tycker din beskrivning låter som den långa bicepssenan. Men den skadan brukar inte uppkomma om du kör strikta bröstpressar. Däremot om du kör mycket flyes.

En liten uppdatering, sakta men säkert blir axeln bättre. Det är otroligt frustrerande att det tar sådan tid och jag är tveksam till att det är subscapularis som spökar och funderar på om det inte är ngn skada på Labrum som Martin var inne på.

Det går fortfarande ont i ytterlägen, både när jag omfamnar mig själv men även vid bänkpress. Det smärtar även när jag ligger ner på mage och stödjer mig på armbågarna och slappnar av i axlar/skuldran. Smärtan sitter hela tiden i bakre delen av axeln

Labrum? Vet iofs inte hur den skulle ha uppstått…

Mvh Daniel

Kolla n.suprascapularis!

Prova omfavna dig själv, kolla så om depression av axelen forsämrar smärtan och/eller luta nacken bort från smärtande sidan.

Kongen wrote:
    Kolla n.suprascapularis!

Prova omfavna dig själv, kolla så om depression av axelen forsämrar smärtan och/eller luta nacken bort från smärtande sidan.

Hej

Depression? Om jag omfamnar mig själv och pressar armbågen mot väggen gör det riktigt ont. Nackens lutning påverkar inte nämnvärt när jag omfamnar mig själv. Värt att notera är att om jag omfamnar mig själv med armbågen nedanför axelhöjd så smärtar det inte alls, eller iaf mkt mkt lite. Om jag däremot omfamnar mig själv med armbågen i axelhöjd så gör det riktigt ont.

kristus wrote:
    Hej

Depression? Om jag omfamnar mig själv och pressar armbågen mot väggen gör det riktigt ont. Nackens lutning påverkar inte nämnvärt när jag omfamnar mig själv. Värt att notera är att om jag omfamnar mig själv med armbågen nedanför axelhöjd så smärtar det inte alls, eller iaf mkt mkt lite. Om jag däremot omfamnar mig själv med armbågen i axelhöjd så gör det riktigt ont.

Med depression menar jag at du sänker hela skuldran nedåt (vid hjälp av lats.dorsi och nedre trapezius). När du omfavnar dig själv, forsöka også lyfta armbågen uppåt mot taket. N.Suprascapularis kan helt enkelt ”ligga i kläm” (entrapment) i suprascapular notch, en liten tunnel under supraspinatus muskelen. Har du nån svaghet i utåt rotation i axelen?

Entrapment av n.suprascapularis borde va med som en diff.diagnos om inte annat.

Ursäkta mitt språk, norrmann i Sverige som leser för mycket engelsk litteratur :)

Nu ska vi se om jag kan besvara frågorna. Ingen uppenbar svaghet vid utåtrotation. Jag tycker inte att smärtan påverkas om jag sänker skuldran eller höjer armbågen.

Om jag tar vänster hand och sätter den på höger axel så kan jag utan problem höja armbågen från mage upp till ansiktshöjd utan smärta. Om jag däremot använder höger arm och drar armen närmare kroppen så ökar smärtan ju högra upp jag kommer. Det mest smärtsamma är dock om jag lyfter armbågen till ansiktshöjd och lutar mig mot en vägg och slappnar av i axeln så att överarmen pressas bakåt.

Jag är lite osäker på om jag ska stretcha och töja trots smärta, försöka skynda på läkningen genom träning eller vila helt.

Dels är jag nyfiken på vad det är som fel men framförallt vill jag inte hamna i denna situation igen.

Tacka för alla svar.

Skulle inte problem med ac-leden orsaka smärta på ovansidan av axeln? Testet av ac-leden som jag hittade här tror jag inte skulle smärta så mkt: [http://www.ki.se/omt/Skuldra/a-c-led.prov.29%20nov.wmv http://www.ki.se/omt/Skuldra/a-c-led.prov.29%20nov.wmv%5D

Kan det vara en skada/förslitning av ledkapseln?

Jag hittar tyvärr inte så mkt info om bakre inpingement

En uppdatering: Har varit hos naprapat och var av åsikten att det är i ledkapseln mina besvär sitter, något jag själv misstänkte. Dessutom är teres major (tror jag han sa, kan ha varit minor eller latsen) inflammerad.

Mvh Daniel

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.