Is this the end?

Home Forums Skador och rehabilitering Is this the end?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Pectoralis wrote:
    hallå alla8) , har dragit på mej en ryggskada inte kunnat gå normalt nu på 2 veckor och kan knappt kliva upp ur sängen på morgonen.. tror ja fick problemet när jag körde marklyft tungt, men jag fick ont 2-3 dagar efter att jag hade kört marklyft, nån som har haft likadan skada? och hur länge var ni borta från gymmet isf? bokade tid idag hos doktorn men som alltid så får man skit tider, får vänta nästan 2 veckor på att få komma dit . uppskattar alla svar

Det låter riktigt illa. Jag hoppas det är en inflammation i muskel eller fäste. Håller tummarna för dig mannen

Pectoralis wrote:
    hallå alla8) , har dragit på mej en ryggskada inte kunnat gå normalt nu på 2 veckor och kan knappt kliva upp ur sängen på morgonen.. tror ja fick problemet när jag körde marklyft tungt, men jag fick ont 2-3 dagar efter att jag hade kört marklyft, nån som har haft likadan skada? och hur länge var ni borta från gymmet isf? bokade tid idag hos doktorn men som alltid så får man skit tider, får vänta nästan 2 veckor på att få komma dit . uppskattar alla svar

Du får tyvärr ställa in dig i ledet bland oss med irreversibla skador och lära dig leva med den. Det enda positiva är att det snabbt fylls på med nya personer bakom dig eftersom människor i dagens läge inte lär sig lyfta rätt från början. För mer läsning kring ämnet hänvisar jag till liknande trådar samt litteratur/internetartiklar om diskbråck.

Pectoralis:

Det värsta du kan göra är att bli rädd och sluta röra dig (kallas med ett fint uttryck för ”fear avoidance behaviour”). Ont i ryggen är i princip nästan aldrig något farligt och går oftast över av sig själv oavsett om man behandlar eller inte. Inom en 3-månaders period är 80-90% helt återställda (ofta går det mycket snabbare än så).

Rör på dig så mycket du kan och fortsätt helst att jobba även om det gör ont. vi vet att man då blir smärtfri fortare och risken för kroniska besvär minskar.

När du sitter så använd gärna ett ländryggsstöd i form av ett hoprullat badlakan (kuddar är för mjuka). Bibehåll svanken vid både sittande och stående.

Boka tid hos en sjukgymnast (jag kan ge tips på duktiga sjukgymnaster om du vill). Läkarnas ”behandlingsmöjligheter” är som oftast bara lugnande besked (vilket är bra), diklofenak (hjälper tyvärr oftast inte särskilt mycket) och sjukskrivning (trots att det oftast är medicinskt kontraindicerat).

En bra bok för självbehandling vid sådana här besvär kan beställas här:

[http://www.scanergo.se/items.php?ids=6]

Pectoralis wrote:
    har dragit på mej en ryggskada inte kunnat gå normalt nu på 2 veckor och kan knappt kliva upp ur sängen på morgonen.. tror ja fick problemet när jag körde marklyft tungt, men jag fick ont 2-3 dagar efter att jag hade kört marklyft

Dina besvär är inte orsakade av marklyften

Haskan wrote:
    Dina besvär är inte orsakade av marklyften

Och på vilka grunder skulle inte krummande rygg med tung belastning påverkar diskarna i ryggen? Det låter som att killen fått akut lumbago som inte sällan uppstår vid diskbråck. Har han otur börjar ischiassmärtor göra sig påminda inom kort.

Det du SKA göra Pectoralis, är att:
    1. Stretcha mycket, säte, baksida/framsida lår samt höftböjare. 3 ggr/dag till att börja med för att öka rörligheten.
    2. Promenera mycket
    3. Träna på som vanligt i övningar som inte utsätter kotpelaren för stora belastningar(mark, böj etc)
    4. Lägg gärna en vetevärmare på ryggen när du vilar.
    5. Rehabträna upp muskelaturen i ryggen, här kommer hjälp av professionella in, en duktig sjukgymnast bör kunna hjälpa dig i detta

Kom ihåg en sak och ha detta i åtanke om du skulle bli sämre. Operation eller icke operation, du är lika bra om 5 år iaf. Bättre att inte bli opererad eller hur? Gör du som jag skrev ovan så ökar risken mkt om problematiken är av det slag jag misstänker.

Nuttte, varenda ryggproblem som har dykt upp på detta forum så har du sagt att det är diskbråck. No offence, men alla ryggproblem är inte diskbråck. Det finns ingen anledning att måla fan på väggen innan man varit hos en läkare.

Nuttte wrote:
    Och på vilka grunder skulle inte krummande rygg med tung belastning påverkar diskarna i ryggen?

Var har jag påstått det? Om du läser vad han skriver så ser du att besvären uppkom 2-3 dagar efteråt, vilket betyder att hans besvär omöjligt kan ha varit orsakade av marklyften. Det finns ingen fördröjning mellan orsak och verkan vid besvär i columna.

Nuttte wrote:
    Det låter som att killen fått akut lumbago som inte sällan uppstår vid diskbråck. Har han otur börjar ischiassmärtor göra sig påminda inom kort.

Lumbago kan förekomma diskbråck, men långtifrån alla som har ont i ryggen får diskbråck. Vet du vad ett diskbråck är och vilka symptomen är vid diskbråck?

Nuttte wrote:
    Kom ihåg en sak och ha detta i åtanke om du skulle bli sämre. Operation eller icke operation, du är lika bra om 5 år iaf. Bättre att inte bli opererad eller hur? Gör du som jag skrev ovan så ökar risken mkt om problematiken är av det slag jag misstänker.

Det där stämmer för det första inte, och för det andra är det inte aktuellt överhuvudtaget. Att måla fan på väggen och göra folk oroliga när de har ont i ryggen kan vara direkt skadligt.

Nuttte wrote:
    Det du SKA göra Pectoralis, är att:
    1. Stretcha mycket, säte, baksida/framsida lår samt höftböjare. 3 ggr/dag till att börja med för att öka rörligheten.
    2. Promenera mycket
    3. Träna på som vanligt i övningar som inte utsätter kotpelaren för stora belastningar(mark, böj etc)
    4. Lägg gärna en vetevärmare på ryggen när du vilar.
    5. Rehabträna upp muskelaturen i ryggen, här kommer hjälp av professionella in, en duktig sjukgymnast bör kunna hjälpa dig i detta

Titta här istället:

[http://www.backpaineurope.org/web/files/WG1_Guidelines.pdf]

[http://www.backpaineurope.org/]

Här är ett par svenska vårdprogram:

[http://www.lj.se/extweb/info_files/infosida26574/landryggsbesvar_vardprogram.pdf]

[http://www.akademiska.se/upload/26570/Ländryggssjukdomar.pdf]

Haskan wrote:
    Om du läser vad han skriver så ser du att besvären uppkom 2-3 dagar efteråt, vilket betyder att hans besvär omöjligt kan ha varit orsakade av marklyften. Det finns ingen fördröjning mellan orsak och verkan vid besvär i columna.

Nog håller du med om att ischiasbesvär kan uppstå veckor efter skadan har skett?

Haskan wrote:
    Lumbago kan förekomma diskbråck, men långtifrån alla som har ont i ryggen får diskbråck. Vet du vad ett diskbråck är och vilka symptomen är vid diskbråck?

Självklart inte och ja, tyvärr vet jag alldeles för väl vad diskbråck är. Men det viktiga i sammanhanget är att de metoder jag gav på förslag fungerar, sen att det finns ytterligare metoder är välkommet.

Haskan wrote:
    Det där stämmer för det första inte, och för det andra är det inte aktuellt överhuvudtaget. Att måla fan på väggen och göra folk oroliga när de har ont i ryggen kan vara direkt skadligt.

Enligt konsensus för ett lustrum sett gör det det.

Xavier, de som skriver här inne kring ryggskador lägger inte energin på att söka hjälp efter att ha sträckt sig hos farmor när de skulle lyfta ner kaffefatet. Jag vill minnas att jag misstänkt diskbråck i minst ett, max två fall tidigare hos någon som beskrivit sitt sätt att träna. Detta tillsammans med ofantliga observationer där utförandet varit förkastligt i mark, böj etc på de gym jag tränat på, har slutsatsen varit tämligen självklar. Det jag vill påtala är att dessa skador inte är något att leka med, varken för individen eller samhället, ty det är vi skattebetalare som står för notan.

Nuttte wrote:
    Nog håller du med om att ischiasbesvär kan uppstå veckor efter skadan har skett?

Syftar du på refererad smärta eller påverkan på en spinalnerv?

Nuttte wrote:
    Självklart inte och ja, tyvärr vet jag alldeles för väl vad diskbråck är. Men det viktiga i sammanhanget är att de metoder jag gav på förslag fungerar, sen att det finns ytterligare metoder är välkommet.

Då borde du också veta att vid diskbråck har man neurologiska nedsättningar och kraftig smärta ned i ena benet och foten.

Jag bör nog förtydliga att det enda av ditt förslag jag skulle avråda ifrån är nr 1 då man ofta när man stretchar flekterar ländryggen vilket oftast förvärrar smärtan vid sådana här besvär.

Nuttte wrote:
    Enligt konsensus för ett lustrum sett gör det det.

Har inte en aning om vad du pratar om

Haskan wrote:
    Då borde du också veta att vid diskbråck har man neurologiska nedsättningar och kraftig smärta ned i ena benet och foten.

Det jag menar är att smärtan ännu inte behöver ”ha kommit igång”, dvs skadan är redan gjord men påverkan på ischiasnerven har ännu inte startat. Vilket är vanligt vid denna typ av skador. Sen angående stretchingen. Den bör han ev. initialt få hjälp med för ett korrekt utförande, vilket faktiskt (!) är lättare sagt än gjort vissa gånger. För övrigt refererade jag till vad som var konsensus då problematiken var aktuell för mig.

Nuttte wrote:
    Det jag menar är att smärtan ännu inte behöver ”ha kommit igång”, dvs skadan är redan gjord men påverkan på ischiasnerven har ännu inte startat. Vilket är vanligt vid denna typ av skador.

Håller inte alls med och jag har aldrig träffat någon som också är kunnig om sådana här problem som påstår något sådant.

Nuttte wrote:
    Sen angående stretchingen. Den bör han ev. initialt få hjälp med för ett korrekt utförande, vilket faktiskt (!) är lättare sagt än gjort vissa gånger.

Oavsett om du utgår ifrån McKenzies teoribildning med derangement eller Cyriax diskodurala teori så är inte stretching av värde.

Nuttte wrote:
    För övrigt refererade jag till vad som var konsensus då problematiken var aktuell för mig.

Kan du förklara för jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Haskan wrote:
    Håller inte alls med och jag har aldrig träffat någon som också är kunnig om sådana här problem som påstår något sådant.
    Oavsett om du utgår ifrån McKenzies teoribildning med derangement eller Cyriax diskodurala teori så är inte stretching av värde.

Jag talar bara utifrån egna erfarenheter och ger tips på vad som fungerade för mig. Detta kan jag också tillägga var förslag från flertalet professionella då det var aktuellt.

I detta läget är nog det bästa rådet du kan få är att du ska ta dej till doktorn han får titta på dej och göra ett utlåtande, är man inte utbildad vid ryggskador eller dylikt ska man inte yttra sej !

Att ge fel råd kan vara förödande…

Haskan wrote:

Det där stämmer ju iofs inte alltid. Själv har jag 2 diskbråck (som jag ådrog mig under ett maxlyft i knäböj under tävling) i ländryggen och jag har inte någon gång haft neurologiska symtom såsom kraftnedsättning, sensibilitetsstörning eller reflexbortfall, jag har inte heller haft utstrålande smärta i benet. Och detta trots att S1-nerven faktiskt påverkas av det ena bråcket! Det ”enda” problemet jag har med mina diskbråck är kraftig smärta i ländryggen…..Man ska inte generalisera :nono:

MR-utlåtandet:

Inom diskarna L4-L5 och L5-S1 är vattenhalten sänkt.

I disknivå L4-L5 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 5 mm och omformar durasäckens främre omfång men påverkar inte avgående nervrötter.

I disknivå L5-S1 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 6 mm och når fram till durasäcken och når även fram till avgången för den vänstra S1-nerven som är förskjuten dorsalt.

I bäckenet påvisas inga patologiska fynd.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.