Home › Forums › Skador och rehabilitering › Is this the end?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 oktober, 2006 at 15:40 #966476Anonym anvandareMemberPinglan wrote:Det där stämmer ju iofs inte alltid. Själv har jag 2 diskbråck (som jag ådrog mig under ett maxlyft i knäböj under tävling) i ländryggen och jag har inte någon gång haft neurologiska symtom såsom kraftnedsättning, sensibilitetsstörning eller reflexbortfall, jag har inte heller haft utstrålande smärta i benet. Och detta trots att S1-nerven faktiskt påverkas av det ena bråcket!
Diskussionen handlade om symptomatiska diskbråck, inte asymptomatiska.
Pinglan wrote:Det ”enda” problemet jag har med mina diskbråck är kraftig smärta i ländryggen…..Vilket kanske kan förklaras av:
I disknivå L4-L5 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 5 mm och omformar durasäckens främre omfång men påverkar inte avgående nervrötter.
Man ska dock vara medveten om att en diagnos aldrig kan ställas bara på basis av MRT. MRT är till för att bekräfta en klinisk undersökning.
Pinglan wrote:Man ska inte generalisera :nono:Det är precis det man måste göra i sådana här diskussioner. Man kan inte dra upp varenda undantag eller diffdiagnos som finns.
4 oktober, 2006 at 16:11 #966477Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Diskussionen handlade om symptomatiska diskbråck, inte asymptomatiska.Okej, jag uppfattade inte det! Jag tyckte du uttryckte dig som så att diskbråck ger neurologiska symtom och kraftig smärta ner i benet…..jag ville bara klargöra att det finns en massa människor med diskbråck som inte alls har dessa symtom (eller för all del, inte har några symtom alls men det är ju också en annan diskussion)
Haskan wrote:Vilket kanske kan förklaras av:I disknivå L4-L5 finns ett paramediant vänstersidigt diskbråck som buktar dorsalt 5 mm och omformar durasäckens främre omfång men påverkar inte avgående nervrötter.
Man ska dock vara medveten om att en diagnos aldrig kan ställas bara på basis av MRT. MRT är till för att bekräfta en klinisk undersökning.
Jag är relativt övertygad om att det är diskbråcken som är orsaken till mina besvär…..
Haskan wrote:Det är precis det man måste göra i sådana här diskussioner. Man kan inte dra upp varenda undantag eller diffdiagnos som finns.Nu är det ju inte direkt ovanligt att man kan ha diskbråck utan neurologiska symtom så jag tycker nog att man i detta fall inte ska göra den generaliseringen som du gjorde….men det är inget vi behöver diskutera här….vi har olika åsikter helt enkelt…..
4 oktober, 2006 at 17:08 #966478Anonym anvandareMemberJag tar härmed chansen att vara lite mer specifik då man lätt kan missförstå varandra.
Pinglan wrote:Okej, jag uppfattade inte det! Jag tyckte du uttryckte dig som så att diskbråck ger neurologiska symtom och kraftig smärta ner i benet…..Ett symptomatiskt diskbråck som trycker på spinalnerven ger smärta ner i benet och foten (såvida det inte är L1, L2 eller L3, men diskbråck på dessa nivåer är ovanligt) och neurologiska nedsättningar (exakt vilka beror på nivå och om bråcket trycker på hela, övre eller nedre spinalnerven).
Pinglan wrote:jag ville bara klargöra att det finns en massa människor med diskbråck som inte alls har dessa symtom (eller för all del, inte har några symtom alls men det är ju också en annan diskussion)Pinglan wrote:Nu är det ju inte direkt ovanligt att man kan ha diskbråck utan neurologiska symtom så jag tycker nog att man i detta fall inte ska göra den generaliseringen som du gjorde….men det är inget vi behöver diskutera här….vi har olika åsikter helt enkelt…..Asymptomatiska diskprotrusioner och diskbråck är vanligt förekommande i populationen. Dvs många av oss har dessa utan att ha några som helst besvär eller symptom. Varför det är så har ingen mig veterligen kunnat förklara. Eftersom det förekommer så mycket falsk-positiva och falsk-negativa är nyttan av MR-undersökningar begränsade och bör endast användas för att bekräfta en kliniskt ställd diagnos.
Pinglan wrote:Jag är relativt övertygad om att det är diskbråcken som är orsaken till mina besvär…..Båda trycker ju på duran så det låter troligt.
4 oktober, 2006 at 17:22 #966479Anonym anvandareMemberNå, vi är väl tämligen överrens då iaf
4 oktober, 2006 at 17:28 #966480Anonym anvandareMemberPinglan wrote:Nå, vi är väl tämligen överrens då iafJo, jag misstänker det :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.