Jag får bara ondare och ondare i underarmen

Home Forums Skador och rehabilitering Jag får bara ondare och ondare i underarmen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Jag börjde få lite ont i underamen när jag kör bicepscurl med skivstång. Jag kör tungt men rent (femmor). Igår hade jag inte kört på en vecka och smärtan var nästan borta så jag körde. Idag gör det rikigt ont, lite som när man tränat triceps för fösta gången fast i underarmen. Min terori var att underamen bara var lite efter och att det bör gå över när man kört lite fler gåneg men nu börjar jag undra. Jag kan stå ut med smärtan fast det börjar bli jobbigt. Ska jag fortsätta att kötta på eller bör jag byta övning?

Beror på vad smärtan beror på.
    Är den inflammation i en underarmsmuskel måste du både avlasta, stretcha samt träna den. Gå till sjukgymnast och ta reda på vad felet är

Vincent Qvarfordt wrote:
    Beror på vad smärtan beror på.
    Är den inflammation i en underarmsmuskel måste du både avlasta, stretcha samt träna den. Gå till sjukgymnast och ta reda på vad felet är

Fast det är i båda armarna, hur troligt är det att man får en inflammation på samma ställe i båda armarna? (Jag har 0 koll)

Småbarnspappan wrote:
    Fast det är i båda armarna, hur troligt är det att man får en inflammation på samma ställe i båda armarna? (Jag har 0 koll)

Jag har det just nu, inte så ovanligt.
    Har stöd-skena på höger, ska ha den i 3 veckor.
    Slapp på vänster så den inte var lika öm

*L.R* wrote:
    Använder du EZ-stång.

Nej, rak.

Vincent Qvarfordt wrote:
    Jag har det just nu, inte så ovanligt.
    Har stöd-skena på höger, ska ha den i 3 veckor.
    Slapp på vänster så den inte var lika öm

OK, får kolla upp detta, hur funkar det när man tar bort denna kommer smärtan lätt tillbaka?

Småbarnspappan wrote:
    OK, får kolla upp detta, hur funkar det när man tar bort denna kommer smärtan lätt tillbaka?

Beror på dig själv.
    Om du sköter din stretching och träning under läktiden och ser till att bygga upp muskeln när den börjar tåla belastning bör du klara dig

Vincent Qvarfordt wrote:
    Beror på dig själv.
    Om du sköter din stretching och träning under läktiden och ser till att bygga upp muskeln när den börjar tåla belastning bör du klara dig

Tack för de kloka råden! :)

Småbarnspappan wrote:
    Tack för de kloka råden! :)

Här kommer ett till.
    Om du belastar så du får smärta efteråt har du rivit upp inflammationen igen och läkningen får börja om.
    Vill du fortfarande träna hårt så träna smart.
    Mitt bicepspass igår så ut som följande.
    Handledslindor hela passet.
    Kort vila mellan alla set

Ez-stång
    20 kg*30 reps
    30 kg*20 reps
    30 kg*16 reps

Huksittande kabelcurl med stöd på knäna, en liten specialare som jag vet att Marko Savolainen gillar.

35 kg*25 reps
    35 kg*22 reps

Enarmscurl i kabelmaskin, övre trissan

15 kg*35 reps
    15 kg*30 reps

Lätta vikter, men grym kontakt och värre träningsvärk i biceps än jag haft på många år, så nog kommer det att funka med träning trots min skada.

Behandlar även med Diklofenak och Alvedon.

Det jobbigaste är handledsstödet, skaver och kliar. Annars är det helt lugnt för min del, beräknade läktiden på ca 3 månader känns som en baggis.

Men se till att få en diagnos snabbt så du vet exakt vad du ska göra för egen del och hör av dig om du behöver fler tips

Ignorera tipsen om EZ-stång enligt ovan och fortsätt använda rak stång.
    Korta pronatorer med dånande smärta längs underarmsbenet är en gymklassiker, allra mest frambringad av EZ-stång och allmänt hantelcurlande.
    Pronatorer måste hållas smidiga.

sök på forumet efter ”pronatorer”

edit:

Nu kanske det förvisso inte handlade om det just i ditt fall, men du lär få de problemen om du blir offer för EZ-stången.
    Var har du ont egentligen? underarmens insida eller utsida? armveck? längs Ulna-benet? (på insidan av underarmen om handen är supinerad med tumme utåt)

David Nordin wrote:
    Ignorera tipsen om EZ-stång enligt ovan och fortsätt använda rak stång.
    Korta pronatorer med dånande smärta längs underarmsbenet är en gymklassiker, allra mest frambringad av EZ-stång och allmänt hantelcurlande.
    Pronatorer måste hållas smidiga.

sök på forumet efter ”pronatorer”

edit:

Nu kanske det förvisso inte handlade om det just i ditt fall, men du lär få de problemen om du blir offer för EZ-stången.
    Var har du ont egentligen? underarmens insida eller utsida? armveck? längs Ulna-benet? (på insidan av underarmen om handen är supinerad med tumme utåt)

Var hittar du tips om att köra med EZ-stång i denna tråd?
    Jag har dubbelkollat och hittar inte något.
    Hittar inte ett tips alls innan ditt inlägg som inte är skrivet av mig, och mitt inlägg gäööer min skada och då är just nu en EZ-stång nödvändig. Det är därför jag rekommenderar honom att inte utgå från mig utan gå och få en egen diagnos

Tack för alla goda råd. Nu har jag en plan. Jag orkar nog inte att springa till rehab utan jag gör ett eget försök (fast jag vet givetvis att en sjukgymnast vet bättre än mig).
    1: Låta bli att träna biceps och underarm tills smärtan är borta, den träning jag får från ryggträningen får duga.
    2: När det känns bättre ska jag investera i ett par handledskydd och köra mer underarm än tidigare.
    3: När jag börjar köra biceps igen ska jag köra på lätta vikter.

Jag läste någonstans att det belastade hårt när man sträckte ut armen helt i nederläget, det gör jag.

Ang. värktabletter minns jag en gång när min fördetta träningspolare/instruktör snortade en alvedon före träning… ;)

Vad tror ni om min plan.

Småbarnspappan wrote:
    2: När det känns bättre ska jag investera i ett par handledskydd och köra mer underarm än tidigare.

Ta först reda på om du ”måste” ha handledsskydd. Det är enkelt att göra sig en björntjänst där.
    Träna grepp bättre istället? Backa till vikter där greppet håller utan att överdriva underarmsträningen.

Quote:
    Jag läste någonstans att det belastade hårt när man sträckte ut armen helt i nederläget, det gör jag.

Inte nödvändigtvis, ryck och slit kanske?
    Träna kontrollerat och vettigt.

Antar att det är i armvecket du haft ont? (fortfarande inte läst någonstans var)

David Nordin wrote:
    Ta först reda på om du ”måste” ha handledsskydd. Det är enkelt att göra sig en björntjänst där.
    Träna grepp bättre istället? Backa till vikter där greppet håller utan att överdriva underarmsträningen.

Ja, kanske det? Jag tänkte försöka träna underarm separat istället.

David Nordin wrote:
    Inte nödvändigtvis, ryck och slit kanske?
    Träna kontrollerat och vettigt.

mmm, värt att tänka på.

David Nordin wrote:
    Antar att det är i armvecket du haft ont? (fortfarande inte läst någonstans var)

Det är hela underarmen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.