- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Jätte problem!
På senare tid har jag inte under några som helst omständigheter kunnat utföra vissa övningar för axlarna. Jag började få känningar när jag gjorde framåtlutande hantellyft för baksida delts. Det kändes väldigt konstigt, ungefär som hela armen skulle lossna från skuldran och framåt. :what: Jag var klart tvungen att skippa den och ett flertal andra övningar. Efter en tid började jag även känna av det i axelpressen, fast då kändes det enda fram i framsida delts.. Kan det vara rotatorcuffen som säger ifrån? För att den tränas inte speciellt mycket 😮 Tränar relativt tungt, så är hyfsad säker på att det är RC som gnäller.. Förslag, tips på vad det kan vara? Grymt tacksam för svar!
Träna rotatorkuffen!! Det är väldigt viktigt att träna rotatorkuffen för att slippa axelproblem. I axeln har vi nästan inga stabiliserande ligament utan det är kuffen som stabiliserar caput i ledhålan. Rotatorkuffen brukar även kallas ”aktiva ligament”. I värsta fall kan det leda till inflammationer eller att axeln luxerar.
Jobba med lätta vikter och många repetitioner för att undvika att andra större muskler hjälper till. Om du tränar ett axelpass se till att lägga rotatorkuffen sist i passet. Se även till att stretcha bröstmuskulaturen!
Lycka till.
Misstänkte de. Jätte tack för svaret
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY