Home › Forums › Skador och rehabilitering › Jobbigt diskbråck
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 juli, 2007 at 09:59 #867282Anonym anvandareMemberPäron wrote:Om jag anstränger mig för mycket, typ sitter för länge eller bockar mig några gånger för mycket (Inte för att jag brukar göra det) så får jag samma känsla av smärta som för två år sen när jag hade diskbråck.
Det där är typiskt för personer med ländryggsbesvär. Det beror på att du då trycker ut eventuella diskbuktningar ännu mer. Därför är hållningen (ffa i sittande) viktig och det är också därför extensionsövningar (bakåtböjningar) enligt McKenzie så effektiva (trycker tillbaka diskbuktningar).
12 juli, 2007 at 10:03 #867283Anonym anvandareMemberminken wrote:Men en ny MR av ländryggen kan kanske bringa lite klarhet i fallet. Eller vad tycker du Haskan?Indikationerna för MR är ffa misstanke om allvarlig patologi eller diskbråck. Läkarna är inte glada över att skriva remisser för något annat, iaf inte i det Landsting jag jobbar för. Skulle jag personligen göra en klinisk undersökning och komma fram till att det är en diskodural konflikt skulle jag avråda från MR. MR har trots allt inte ett särskillt stort diagnostiskt värde vid sådana här besvär.
12 juli, 2007 at 21:10 #867284Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Indikationerna för MR är ffa misstanke om allvarlig patologi eller diskbråck. Läkarna är inte glada över att skriva remisser för något annat, iaf inte i det Landsting jag jobbar för. Skulle jag personligen göra en klinisk undersökning och komma fram till att det är en diskodural konflikt skulle jag avråda från MR. MR har trots allt inte ett särskillt stort diagnostiskt värde vid sådana här besvär.Tänkte väl mest på att grabben är ung, har varit en del o snurrat i vården sjg, kiro, läkare etc. Konstigt om det inte är någon/några som kan ställa diagnos. Jo ja vet kriterierna för MR, men man kan alltid prova att konsultera en privatläkare. Jag skickar ialla fall patienter till de privata, går man via landstinget, ja då kan väntan bli lååååååång…..
12 juli, 2007 at 21:24 #867285Anonym anvandareMemberOff topic, tränar du mkt Haskan?
13 juli, 2007 at 10:12 #867286Anonym anvandareMemberminken wrote:Tänkte väl mest på att grabben är ung, har varit en del o snurrat i vården sjg, kiro, läkare etc. Konstigt om det inte är någon/några som kan ställa diagnos.Med min erfarenhet tycker jag tyvärr inte alls att det är konstigt. Jag har haft många patienter som snurrat i vården i många år, t.o.m i decennier utan att ha fått en diagnos eller en behandling som fungerat. Rekordet måste ha varit en patient som haft ont i sin axel i 30 år (!). Jag lyckades ställa diagnos efter mindre än en halvtimmes anamnes och undersökning. En annan patient kom till mig med kryckkäppar första gången och hade haft sina ländryggsbesvär i 16 år. Nu är hon smärtfri i perioder och behöver aldrig några kryckkäppar längre.
minken wrote:Jo ja vet kriterierna för MR, men man kan alltid prova att konsultera en privatläkare. Jag skickar ialla fall patienter till de privata, går man via landstinget, ja då kan väntan bli lååååååång…..Finns tyvärr inga privata kliniker eller sjukhus i min närhet som har tillgång till MR. Jag är rätt selektiv i att rekommendera MR eftersom det trots allt har ett lågt diagnostiskt värde för de flesta av mina patienter. Man ska komma ihåg att siffrorna för falsk-positiva och falsk-negativa (iaf avseende diskbråck) är rätt höga.
Däremot har jag ett visst samarbete med en läkare här i södra Sverige som har gått OMI (och t.o.m jobbat med Are i Norge om du känner till honom).
För att kunna avgöra helt säkert om en MR är av värde eller inte i trådskaparens fall skulle jag dock behöva träffa honom personligen.
minken wrote:Off topic, tränar du mkt Haskan?I perioder 😮 Min egen lathet och vissa personliga problem står ibland i vägen för mer regelbunden träning. Ska skärpa mig efter semestern
Päron:
Om du vill ha hjälp med att komma i kontakt med en duktig läkare eller sjukgymnast kan du skicka mig ett PM.13 juli, 2007 at 15:32 #867287Anonym anvandareMemberTrots att jag har blivit undersökt (neurologisk undersökning) ett antal gånger förut med resultatet att det är normalt, så kan jag ändå känna en svag känsla i foten (nästan som värme) om jag lägger upp den på en stol med rakt ben och typ stretchar. Jag säger detta för det kanske har en betydelse, jag vet inte så mycket om det. Men det är det enda tillfället det känns, det är jag säker på. Kanske kan det bara vara att jag är lite otränad i benen.
Haskan: Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med en sådan.
Av någon anledning får jag upp att jag inte har ”behörighet att visa sidan” när jag klickar på ”skicka ett privat meddelande”.13 juli, 2007 at 20:08 #867288Anonym anvandareMemberPäron, jag har för mig att man måste ha gjort minst 20 inlägg på forumet för att kunna skicka privata meddelanden. Jobbar själv på att nå 20 inlägg………
18 juli, 2007 at 17:39 #867289Anonym anvandareMemberminken wrote:Päron, jag har för mig att man måste ha gjort minst 20 inlägg på forumet för att kunna skicka privata meddelanden. Jobbar själv på att nå 20 inlägg………Såg att det var minimigräns på 25 inlägg:o
18 juli, 2007 at 20:35 #867290Anonym anvandareMemberNi är båda uppe på 21 inlägg. Just a few more to go!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.