Home › Forums › Skador och rehabilitering › Kan man få för mycket sömn?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 november, 2009 at 09:44 #60380Anonym anvandareMember16 november, 2009 at 09:44 #374809Anonym anvandareMember
Jag har alltid haft lite problem med sömnen, i den mån att jag alltid haft svårt att somna. När jag pluggar eller haft jobb har det då varit perioder då jag sovit ibland riktigt kasst, med psykiskt och fysiskt ovälmående som resultat. Jag blir lättare sjuk, känner mig inte nämnvärt entusiastisk, yrsel, svårt att fokusera osv.
Nu när jag har ett jobb där jag bestämmer tiderna själv är saken annorlunda. Jag sover inte bara 8 timmar, det blir ibland uppåt 10 till och med. Förra veckan sov jag 12 timmar en natt Vanligtvis ligger jag runt 9 ska sägas. Kruxet är ju att det kommer dagar då man ska upp tidigt och får jag ”bara” 6 timmars sömn, som jag mycket väl kunde klara mig på förr i tiden, så blir jag riktigt seg och gäspar konstant..
Farsan var likadan och sade alltid att mycket sömn saktar in åldrandet. Han hade en massa såna där ursäkter för sig, dock såg han ut som 30 när han var 40. Kanske därifrån jag fått det.
Alltså en väldigt enkel fråga, finns det negativa effekter av för mycket sömn, såväl kort- som långsiktiga?
16 november, 2009 at 11:49 #374810Anonym anvandareMemberDet tror jag. För sover jag mer än 9 Tim blir min kropp seg bäst för mig är 6-8 tim
22 november, 2009 at 23:30 #374811Anonym anvandareMemberUtifrån mina egna erfarenheter efter att jag sovit läge, så har ja känt mig väldigt seg. Behöver ha i mig mat väldigt snabbt. Så näringen är la det ja kommer att tänka på? Brukar sova runt 7h per natt. Intressant fråga faktist, ska tjuvkika här lite då o då för att se om man får vettiga svar
23 november, 2009 at 03:38 #374812Anonym anvandareMemberVid enstaka tillfällen har jag sovit uppemot 16 timmar men normalt kommer jag om jag är har en upparbetad sömnskuld kanske upp i 12-13 timmar. Sen vissa nätter ibland flera på rad kanske 2-3 timmar, har kraftiga variationer, sannolikt inte hälsosamt.
23 november, 2009 at 11:40 #374813Anonym anvandareMember”För mycket och för lite skämmer allt” och detta gäller även sömn. En vuxen människa behöver 6-8 timmars sömn, ungdomar ibland betydligt mer. Åldringar klarar sig ofta på 4-5 timmars nattsömn, men brukar ofta ta en tupplur dagtid. Hälsoriskerna finns vid för mycket sömn, jag har hört allt från ämnesomsättningsrubbningar, depression till hjärtproblem. Bara rykten alltså. Sambanden är mycket diffusa och sömnforskningen ligger fortfarande i sin linda. Ofta vet man inte vad som är hönan eller ägget: blir någon deprimerad av för mycket sömn, eller gör depressionen att hon sover för mycket?
Så länge du inte upplever några besvär (trötthet, koncentrationsproblem) och är frisk i övrigt är det inget konstigt att sova mer än de stipulerade åtta timmarna. Man får nog räkna med att hård träning ökar sömnbehovet också. Det sömnmönster som trådskaparen beskriver verkar inte ohälsosamt eller onormalt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.