Karpaltunnelsyndrom…..

Home Forums Skador och rehabilitering Karpaltunnelsyndrom…..

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej!
    Jag har precis fått veta varför mina händer mystiskt domnat bort vid press övningar på gymmet de 5 år som jag har tränat.
    Det visade sig vara Karpaltunnelsyndrom. Jag undrar om det finns fler här med detta och söker lite tips på att stimulera blodtillförseln till händerna på ett bättre sätt kontra om det finns handskar eller mellanlägg man kan ha i handflatorna när man tränar.

Jag var hos en naprapat nyligen och fick lite stretchövningar för axlar för att just öka blodflödet. Detta visade sig väldigt effektivt men resultatet varierar väldigt mycket. Jag har i synnerhet problem vid hantelpress och bänkpress, då bara viktens tyngd mot händerna smärtar. Jag har som sagt tränat i ett gäng år nu och har utvecklats och byggt på mig över förväntan men jag kan tycka att mina bröstpass är rent av patetiska, jag pressar i runda slängar 10kg mer per hantel i axelpress än i plan bröstpress. Jag har inga problem med cablecross och flyes övningar för brösten och inte heller hantlepress för axlar, utan det är just när vikten tynger vid tummen. har testat olika handskar, olika fattningar som suicudegrip etc.

Alla tips och råd uppskattas.
    Mvh Eric

det är en nerv som är irriterad i handleden och vid svårare fall så snittar man i tunnelväggen så att det blir mer utrymme för nerven,kanske inte behövs i ditt fall men kolla med vårdcentralen.

Jag hade det problemet och köpte skenor. De ska man ha på sig så ofta som möjligt samt stretcha en massa. De finns att köpa på apoteket. Mitt gick över men går det inte över kan man operera

Enligt min sjukgymnast så opereras det alldeles för ofta och i onödan. Jag fick diagnosen karpaltunnelsyndrom och tennisarmbåge av läkaren, på båda armarna, vilket är en sån högoddsare att inte ens jag med min otur skulle kunna lyckas. Stretch av bröstryggens muskler var det som hjälpte mig, men jag behöver stretcha ännu mer känner jag. Det har slutat domna under träning och jag slipper smärtan i underarmen. Men det dyker upp när jag kör motorcykel och sitter med axlarna inåtroterade.

Vet inte hur troligt det är att man får karpaltunnelsyndrom på både sidorna.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.