Kiropraktor, Naprapat eller Sjukgymnast?

Home Forums Skador och rehabilitering Kiropraktor, Naprapat eller Sjukgymnast?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 91 through 98 (of 98 total)
  • Author

Jag konsulterar ingen. Jag gråter en skvätt, sen byter jag övning eller sänker vikten.

Jag gick till lite allt möjligt med vad jag trodde var en nerv skada i baksidalår. Ingen av dessa tre lyckades klura ut vad det var. Ortoped dvs. läkare med en remiss till magnetröntgen är det som gäller. Diskbrock som kommer åt nerverna som går ner i vänstra benet är prognosen. Hur kunde alla misa det kan man undra. Har inget kunnat träna på 3 månader.

Mitt förslag:
    Konsultera läkare när det finns en diagnos konsultera de andra för rehab.

Jag var hos någon slags medicinman son drog son f-n i ryggen och förklarade att det var stress som gjorde att jag hade ont? Efter behandlingen var jag betydligt sämre, jag gick till läkare som efter 5 min konstaterade diskbråck och skickade mig på röntgen.
    Så grabbar o tjejer var försiktiga när ni väljer behandling.

Ps, är bra i ryggen nu med hjälp av vila och träning.

Mv Tommy

När jag gick i nian hoppade mitt finger ur led. Jag gick till skolköterskan, som sa att det absulut inte var ur led, utan bara lite svullet. Borde det också anmälts? Bara en undran.

Jag gick till en Naprapat när jag hade kramp i ryggen…. Efter 3 veckor som jag följt hans råd så hade ja hälsporre som fortfarande sitter i efter dryga 3år….

Sen gick jag till en homeopat (Efter 3års tid & testat allt annat förutom operation) och gubben trycker in en spruta med naturläkemedel (Humbug!) rakt in i skadan…..sweet…..Jag hade ont innan för att nätt och jämnt kunna stå på foten efteråt….

Jag kan fortsätta med spökhistorier hela natten om ni vill…haha ;)

Hirvis wrote:
    Akupunktören ( som var en gammal kines ) sysslade med så mycket underliga saker att jag knappt vågar nämna det, men det handlade, förutom själva nålsättandet, om bl a glödheta stenar på olika delar av kroppen och diverse andra smärtsamma metoder. Så här i efterhand så betvivlar jag att hans behandlingsmetoder var särskilt representativa för akupunktörer, men ändå…

Av dessa 4 olika behandlingsmetoder så kan jag helt ärligt säga att den som fungerade bäst för mig var kinessnubbens hokus-pokus. Att kalla detta för någon placeboeffekt är knappast sant eftersom jag då rimligen borde upplevt den hos någon av de andra behandlarna. Dessutom så var jag så illa däran att jag inte kunde öppna en flaska med skruvkork utan att uppleva en oerhörd smärta i armbågarna och efter att ha gått på behandling hos kinesen i ett par månader så var problemen i det närmaste borta.

Med detta inte sagt att akupunkur generellt sett är den bästa behandlingsmetoden, men för mig så fungerade det bäst vid ovan nämnda tillstånd ( med viss reservation för att kinesen använde sig av okonventionella akupunktörsmetoder…).

Det kallas för övrigt för Moxa, och är vad jag vet en gammal grej från Vietnam eller nåt sånt… Det är inte traditionell akupunktur (om han inte blandade in sånt) utan det brukar oftast va lite ytligare…oftast i ansiktet…hehe… Satt själv med 16 nålar i ansiktet för inte så länge sen.. :)

Jag vet väl att ryggont och hälsporre inte hör ihop….

Däremot…Ryggont (pga att ena benet va kortare än det andra troligen) och sen ordinerade korkinlägg i skorna….orsakade hälsporren…..Och jag fick ont på 2veckor, varefter den utvecklade sig fint efter det (Jag trodde själv att det var pga den annorlunda belastningen som jag hade ont och litade på vad han sa)

Därefter…Hälsporre…

Trodde inte jag skulle behöva va övertydlig bara….även om det va långsökt kanske hehe

Tjaba. Tänkte fråga vad som är bäst av dom här tre att gå till när det gäller hållningsproblem? Har vingar, antydan till gamnacke och misstänker att jag är något sned. Ser normalt ut om jag verkligen tänker på hållningen och spänner ryggen, men skulle nog behöva lite riktlinjer för vilka stabilisatorer det är som laggar och möjligtvis en ”tillknyckling”. Har svårt att träna bl a axlar. Ciao.

Viewing 8 posts - 91 through 98 (of 98 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.