Klump i halsen efter squats?

Home Forums Skador och rehabilitering Klump i halsen efter squats?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej!

Jag har sedan onsdags haft en lite obehaglig känsla i halsen, och det började på onsdagkväll (Kört tungt benpass tidigare på dagen), så strupen kändes mycket mindre och smalare (Svårt att svälja), lika så de kommande 2 dagarna, efter detta släppt så känns det nu som om jag har en klump i halsen/strupen mellan adamsäpple och skulderblad.
    Det känns inte på något sätt som en förkylning utan som att (löjligt nog) en kota i nacken skulle trycka på… Låter säkert dumt, men fick höra om ett liknande fall när jag berättade om mina symptom, att vid påfrestning vid nacken, kan kotor förskjutas och klämma nerver osv. Vilket då förklarar att jag lagt stången fel (vis squats med stång) och fått tryck av tung vikt på nacken istället.

Har tränat väldigt hårt på benen i det sista då de släpat efter innan tävling, tävlar i AF och vill verkligen inte nu stöta på problem, så har ni hört något liknande i tränings sammanhang, eller är det utanför träningsområde?
    Håller det i sig längre så får jag såklart kolla upp det, men kanske härigenom kan få lite tips : )

Tack på förhand, mvh Peter

Hej!

anadrogena wrote:
    Det känns inte på något sätt som en förkylning utan som att (löjligt nog) en kota i nacken skulle trycka på… Låter säkert dumt, men fick höra om ett liknande fall när jag berättade om mina symptom, att vid påfrestning vid nacken, kan kotor förskjutas och klämma nerver osv.

Kotorna förskjuts inte egentligen, utan det blir vad man ofta kallar en låsning. Dvs att en led hakar upp sig så att rörligheten kraftigt minskar och då kan ofta nerver påverkas. Symptomen du beskriver är inte helt ovanliga vid problem på nivåerna C6-T1.

Med andra ord så rekommenderar jag ett besök hos sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som kan hjälpa dig att få igång rörligheten igen.

Lycka till!
    David

Hej och tack för ditt svar!

Jag vet inte om jag förstod fel nu, men i mitt fall så har jag kvar samma rörlighet i nacke och axlar som innan, men det känns som om någon håller med ett finger mot strupen konstant. Det gör inte ont, jag är inte heller stel, men det känns bara obehagligt.

Ska i vilket fall följa ditt råd och ringa naprapat/kiropraktor!

tack än en gång för svaret!

mvh Peter!

Hej igen!

anadrogena wrote:
    Jag vet inte om jag förstod fel nu, men i mitt fall så har jag kvar samma rörlighet i nacke och axlar som innan, men det känns som om någon håller med ett finger mot strupen konstant. Det gör inte ont, jag är inte heller stel, men det känns bara obehagligt.

Det var jag som uttryckte mig lite slarvigt. 😮
    Om du tappar rörlighet i mellan två kotor så behöver det inte påverka den globala rörligheten något nämnvärt. Trots det kan det på verka nervroten som kommer ut mellan dessa två. Vid tryck på en nerv så kan många gånger symptomen uppträda långt ifrån orsakstället.

Hoppas det blev mer begripligt…

David

Du ska ha stort tack för hjälpen, och jag förstår nu mig på problemet mycket bättre!
    Det verkar även som om det inte så en superfarlig ”skada”, så det lugnande!

Har kontaktat kiropraktor nu och väntar på tid så det får bli lite vila nu :)

Tack än en gång för hjälpen!

Mvh peter!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.