Knä som jävlas från och till..

Home Forums Skador och rehabilitering Knä som jävlas från och till..

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej, kanske 1-2 ggr per år händer det att jag får rätt stora problem med mitt högra knä. Jag kan absolut inte göra knäböj eller liknande övningar med belastning. När jag kommer nära 90 grader är det en smärta som inte går att parera, all kraft faller bort.
    När jag kör bil och sitter i ett statiskt läge med benet kryper snabbt en smärta fram i knät, efter ca 1 minut gör det så förbannat ont, då åker farthållaren på och jag rätar ut benet.
    Jag sparkar ut benet några gånger tills det knäpper till och då känns det bättre, knäppet verkar inte ha så stor inverkan på att smärtan försvinner snarare att benet kommer i sträckt läge.
    Knäppet kan jag få till lättare genom att dra knäskålen mot mig lite lätt och räta på benet.

Jag blev så jävla trött på detta då det nu vart värre än på länge sedan någon vecka innan jul så jag tog en snabb intervallöpträning trots att det kanske inte var så smart?

Nu 3-4 dagar senare är det så oerhört mycket bättre och jag undrar vad detta kan bero på.. Varför gjorde löpturen underverk?

Känner någon igen sig?

Ja, jag ska gå till doktorn också..

Jag antar att du är i 20-40års ålderna och inte har artros i knälederna…
    Mindre meniskskador kan utlösa liknande besvär. Ibland hamnar den den ”fria” delen fel och orsakar smärta och låsningsfenomen. Detta självläker inte alltid och kan bero på en vridning/skada långt tillbaka.
    På vanlig slätröntgen syns bara skelettdelarna och man måste komplettera med en artroskopi för att se meniskskador.
    MEN, nu är det ju inte alls säkert att det är så. Ett ”menisk-test” som du kan utföra är Thessaly test: [http://www.youtube.com/watch?v=Psupbr9CpFE]

Mvh

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.