Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knä som knäpper och smärtar – stretcha?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 augusti, 2010 at 20:16 #65801Anonym anvandareMember2 augusti, 2010 at 20:16 #459478Anonym anvandareMember
Mina knän har alltid knäppt och knakat, har dock aldrig smärtat.
På senare tid så har dock knäppningarna och knakande blivit betydligt värre i det högra knät. Det smärtar även till och från i knät.Vad kan man göra för att inte få mer brosk i knäna?
Jag har alltid varit extremt dålig på att stretcha och är mycket stel i benen.Skulle mitt knäproblem kunna avhjälpas med att stretcha mer regelbundet?
2 augusti, 2010 at 20:45 #459479Anonym anvandareMemberHade det med förr men hjälpte att köra med lättare vikter och stretcha mera.
5 augusti, 2010 at 15:19 #459480Anonym anvandareMemberDet finns inga strukturer i knälederna som du kan stretcha. Man kan stretcha mjukdelar på fram- eller baksida lår, men inget av det påverkar själva knäleden (där ledbrosket och meniskerna finns). Att knälederna knakar och brakar behöver inte betyda att det är något fel.
Hur gammal är du? är du överviktigt? Får du låsningar/upphakningar i knälederna?
Ett första tips är att du ska försöka värma upp REJÄLT före du tränat t.ex benböj/benpress. Det brukar avhjälpa en del knaster. Cykla eller jogga 10min åtminstone. Stretching är inget som kommer lösa problemet.
Mvh.5 augusti, 2010 at 23:58 #459481Anonym anvandareMemberkan vara schlatters, jag fick liknande när jag tränade mycket hockey förut men det slutade efter att jag började använda mig av knäskydd. Det hjälpte till att stabilisera knäna
6 augusti, 2010 at 15:25 #459482Anonym anvandareMemberLarsa wrote:Det finns inga strukturer i knälederna som du kan stretcha. Man kan stretcha mjukdelar på fram- eller baksida lår, men inget av det påverkar själva knäleden (där ledbrosket och meniskerna finns). Att knälederna knakar och brakar behöver inte betyda att det är något fel.Hur gammal är du? är du överviktigt? Får du låsningar/upphakningar i knälederna?
Jag är 32 år och är inte överviktig. Jag kan få låsningar/upphakningar i knäleden.
Ett första tips är att du ska försöka värma upp REJÄLT före du tränat t.ex benböj/benpress. Det brukar avhjälpa en del knaster. Cykla eller jogga 10min åtminstone. Stretching är inget som kommer lösa problemet.
Mvh.Jag brukar värma upp med ca 5 set knäböj innan jag kör tungt. Är det bättre att cykla eller jogga innan istället?
7 augusti, 2010 at 10:48 #459483Anonym anvandareMemberByggerUt wrote:Jag brukar värma upp med ca 5 set knäböj innan jag kör tungt. Är det bättre att cykla eller jogga innan istället?Om du får låsningar/upphakningar kan du ha besvär med meniskerna. Det kan vara värt att gå till en idrottsinriktad sjukgymnast och få det undersökt.
Jag skulle värma upp med cykel eller jogging på löpband + några lätta set före arbetseten. Jag tror verkligen det är värt att ta sig tid med det. Även om passen blir lite längre…7 augusti, 2010 at 11:14 #459484Anonym anvandareMemberjocke87 wrote:kan vara schlatters, jag fick liknande när jag tränade mycket hockey förut men det slutade efter att jag började använda mig av knäskydd. Det hjälpte till att stabilisera knänaMb Schlatter får man i puberteten när senfästet för patellasenan (alltså knölen nedanför knäskålen), som blir retat/uppluckrat då benet växer. Ofta blandas schlatter ihop med ”Hopparknä”, som faktiskt sitter i själva senan nedanför knäskålen, och beror på ärrbildning och kärlinväxt i densamma. Detta tillstånd har numera bra prognos för de flesta om man tränar tunga exentriska knäböj.
Bra träningprogram vid hopparknä:
[http://www.capioartroclinic.se/upload/PDF%20filer/Patienter/Kn%C3%A4sk%C3%A5lssena/Excentrisktraningvidpatellarsenetendinos.pdf]7 augusti, 2010 at 13:22 #459485Anonym anvandareMemberJag har dock fått mer broskbildning senare i livet, nu framförallt de senaste 5 åren. Håller jag handen ovanför patella, dvs låser och den och kontraherar lårmusklerna så känner jag verkligen att det kraschar i knät, dvs troligtvis brosk under patella.
Tuberositas tibiae eller senan under patella är det inga konstigheter med, det är just under patella som någon form utav broskbildning måste ha uppstått.Aldrig låsningar eller liknande, något ”bucket handle” eller lösa fragment har jag därmed själv uteslutit. Så en viss broskbildning bör ju alltså kunna ske även senare i livet. Orsaker dock okända, böjer alltid ner till bottendjup i t.ex knäböj!
10 augusti, 2010 at 14:51 #459486Anonym anvandareMemberJag håller delvis med dej Tommy! Men det kan också vara så att det som du tolkar som nybildat brosk faktiskt är förtunning av brosket på ledytorna; alltså man får ett förstadium till artros i knäleden. Men det kan förstås också vara fria partiklar i leden som jävlas. Viss nybildning av brosket kan man stimulera med träning, men då handlar det ffa om cirkulatorisk träning såsom cykling, som samtidigt avlastar från kroppstyngden.
I (jätte)djupa knäböj borde ju den mekaniska belastningen på patella vara som absolut störst så det är inte ömöjligt att det har slitit hårt på ledbrosket.10 augusti, 2010 at 22:51 #459487Anonym anvandareMemberAj då! Jag kanske ska ta och kika lite närmare på det hela, misstänker att jag även har en liten lätt obalans mellan VL och VM. Det smäller lite lätt i knäna emellanåt också. Fan inte mycket som är helt rätt….
Hoppas inte på ledförslitning iaf, surt att bli diagnostiserad med artros (igen) som 25-åring. Har redan den diagnosen i höger lillfinger…
19 augusti, 2010 at 09:56 #459488Anonym anvandareMemberFara till en ortoped är vad jag tycker att du ska göra. Hade själv knakningar och smärtor ibland. Blev en tripp till ortoped för 3 år sedan och jag fick knäskydd. Det visade sig att jag hade alldeles för rörliga leder och kunde böja benen framåt (en ytterst liten bit). Det är något jag blivit rekommenderad att träna bort och skippa stretch-övningar.
Men som sagt, boka tid hos ortoped.
// Uno
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.