Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knä som svullnar upp hela tiden.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 juni, 2006 at 13:31 #91969Anonym anvandareMember21 juni, 2006 at 13:31 #1002677Anonym anvandareMember
Har ett vänsterknä som envisas med att svullna upp så fort det belastas utöver det vanliga, det opererades för ca 10 sen med gott resultat och funkar ff finfint när det är fritt från vatten/inflammation men nu till saken.
Tränar/tävlar i Strongman vilket inte tillåter så mycket strikt träning utan det är oftast bara att gasa tills det rasar sen underlättar det väl knappast heller att jag har ett jobb där jag måste gå mycket på betonggolv vilket inte heller är gynsamt. Kan meddela att Diklofenakk (antiinflammatoriskt) äts ungefär i samma frekvens som kreatin och proteinNågon som har någon teori förutom vila från jobb/träning/tävling?
Finns det något starkare än diklofenakk?21 juni, 2006 at 18:44 #1002678Anonym anvandareMemberHello MrWalker.
Först och främst vad var det man opererade i knät? Hur länge sedan 10 månader sedan, eller 10 år sedan.
Det jag tycker man måste fundera över först och främst är varför knät svullnar upp. Är allting läkt? Kan det finnas en fri kropp som ligger och skaver någon stans? har du någon smärta i knät, eller svullnar det bara? Någon rörelseinskränkning, när det svullnar? har det gjort det ända sedan operationen eller först kommit senare? Hur ofta händer det, är det alltid efter att du tränat ben, eller svullnar det upp bara av att du går på jobbet? Jag såg att det fungerade finfint när det inte svullnade upp.Visst finns det starkare mediciner än diklofenak. (mediciner är dock inte mitt område.) Men där är också frågan varför du äter det är det som smärtstillande eller för den antiinflammatoriska effekten.
Som du märker så kan jag inte ge ett rakt svar på den första frågan. Det kan vara värt att ta kontakt med läkare alt. han som opererade om det är 10 månader sedan men det kanske du redan har gjort. Jag vet att knäna kan svullna upp ett ganska långt tag efter vissa operationer.
Mvh Pyramus.22 juni, 2006 at 02:08 #1002679Anonym anvandareMemberMrWalker wrote:Har ett vänsterknä som envisas med att svullna upp så fort det belastas utöver det vanliga, det opererades för ca 10 sen med gott resultat och funkar ff finfint när det är fritt från vatten/inflammation men nu till saken.
Tränar/tävlar i Strongman vilket inte tillåter så mycket strikt träning utan det är oftast bara att gasa tills det rasar sen underlättar det väl knappast heller att jag har ett jobb där jag måste gå mycket på betonggolv vilket inte heller är gynsamt. Kan meddela att Diklofenakk (antiinflammatoriskt) äts ungefär i samma frekvens som kreatin och proteinNågon som har någon teori förutom vila från jobb/träning/tävling?
Finns det något starkare än diklofenakk?Jag har samma problem, tog bort en bit av menisken i mitt högra knä för ca 12veckor sedan. Det svullnar upp så fort jag går eller står upp längre stund vilket är ett problem då jag också går runt på ett betonggolv om dagarna. Att träna ben har inte varit några större problem förutom då knät svullnar upp, det som isf gör ondast är djupa knäböj. Benpress har gått bra. Sen får jag också ont på varierande ställen i knät om jag suttit still länge.
Att vila tror jag inte hjälper och medicin ger nog bara kortvarig lindring. Det som verkar göra mitt knä bättre är när jag gör de balans och rehabövningar som ortopeden visade mig.
22 juni, 2006 at 10:00 #1002680Anonym anvandareMember(Pyramus)
Operationen skedde för 10-12 år sen nog borde det vart läkt alltid men visst, nya komplikationer kan ju dyka upp. Kan i vart fall inte säga att det tex small till när jag körde knäböj utan det har gradvis kommit tillbaka.
Det var löst skrot i knät dvs man klippte bort och snyggade till tror det var ”yttre minisken”?!?
Knät låter som en mindre stenkross när jag kör böjar eller benspark och knäpper när jag går i trappor men det är inget som gör ont eller annat obehag.Rörelseinskränkningar så tillvida att det inte går att böja knät i slutfasen för att trycket blir liksom för stort inne i själva knät, brukar kolla graden av ”invaliditet” genom att ligga på rygg med knäna uppdragna och låta dom falla/vila fritt, i värsta fall kan det bli nästan 90 grader på vänsterknät…
Äter Diklofenak enkom för den antiinflammatoriska effekten, har alldrig upplevt att det skulle ha en smärtstillande effekt.
Hoppas du blev något klokare och kan komma med någon teori ;o)
Vill förövrigt passa på att önska en god och glad midsommar med lite knäböj och mycket sill. *SKÅL*
22 juni, 2006 at 10:01 #1002681Anonym anvandareMemberolikasaker wrote:Jag har samma problem, tog bort en bit av menisken i mitt högra knä för ca 12veckor sedan. Det svullnar upp så fort jag går eller står upp längre stund vilket är ett problem då jag också går runt på ett betonggolv om dagarna. Att träna ben har inte varit några större problem förutom då knät svullnar upp, det som isf gör ondast är djupa knäböj. Benpress har gått bra. Sen får jag också ont på varierande ställen i knät om jag suttit still länge.Att vila tror jag inte hjälper och medicin ger nog bara kortvarig lindring. Det som verkar göra mitt knä bättre är när jag gör de balans och rehabövningar som ortopeden visade mig.
Halloj!! Beskriv gärna balans och Rehab övningarna, nu tror jag det kan vara något sent att komma 10 år efter en operation men vem vet kanske finns något matnyttigt ;o)
Tack för att du tog dig tid och svarade!24 juni, 2006 at 22:52 #1002682Anonym anvandareMemberMrWalker wrote:Halloj!! Beskriv gärna balans och Rehab övningarna, nu tror jag det kan vara något sent att komma 10 år efter en operation men vem vet kanske finns något matnyttigt ;o)
Tack för att du tog dig tid och svarade!Det är aldrig försent att träna balans, har kört detta en hel del på sista tiden och personligen så tycker att man får bättre styrsel i knäna vilket gör att man blir starkare i bena vid exempelvis benböj.
Lättaste sättet är att stå på ett ben, sedan så kan man börja snurra fram och tillbaka och när man känner att detta fungerar så kan man alltid prova på att köra benböj med sin egen vikt.
Annars så finns det hjälpmedel att köpa såsom Balance Board, finns olika varianter och du hittar dessa på exempelvis på Stadium för ett par hundralappar. Fungerar jäkligt bra.
Kolla på deras hemsida och sök Balance Board. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.