Home › Forums › Skador och rehabilitering › knäcker i vänstra knät
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 augusti, 2008 at 01:13 #69149Anonym anvandareMember20 augusti, 2008 at 01:13 #503457Anonym anvandareMember
Hej! Ny här på forumet, tänkte kolla om någon har svar på min fråga:
När jag böjer mitt vänstra ben knakar det, behöver ingen belastningen eller liknande.
Får inte ont av att utföra benböj men är orolig att jag kommer att få det om jag fortsätter med träningen.
Knakandet kommer när benet just passerat 90 grader.. (misstänker bråsk)Så jag tänkte fråga om någon har erfarenhet av samma problem som fått problem med knät/klarat sig utan värkningar? Och om man kan fortsätta köra på i samma tempo (tränar ben 2 pass i veckan)
MVH/Patrik20 augusti, 2008 at 06:01 #503458Anonym anvandareMemberDet smäller i mit vänstra knä också vid t.ex vändpunkten längst ner i knäböj. Dvs en bit under 90 graders vinkel.
Jag själv ska prova att Omega 3 kapslar och se om det räcker för att smörja lederna lite, annars får det bli knävärmare som man trär över.20 augusti, 2008 at 17:35 #503459Anonym anvandareMemberJo, knävärmare fungerade bra när jag spelade fotboll en gång i tiden. Ska nog prova det!
20 augusti, 2008 at 20:23 #503460Anonym anvandareMemberPatrikBergman wrote:Hej! Ny här på forumet, tänkte kolla om någon har svar på min fråga:
När jag böjer mitt vänstra ben knakar det, behöver ingen belastningen eller liknande.
Får inte ont av att utföra benböj men är orolig att jag kommer att få det om jag fortsätter med träningen.
Knakandet kommer när benet just passerat 90 grader.. (misstänker bråsk)Så jag tänkte fråga om någon har erfarenhet av samma problem som fått problem med knät/klarat sig utan värkningar? Och om man kan fortsätta köra på i samma tempo (tränar ben 2 pass i veckan)
MVH/PatrikDu har mycket riktigt brosk i knäet. Och det är inget farligt. Knastrande/knakande ljud beror INTE på att ben eller brosk ”gnids” mot varandra utan på att det finns lite för lite ledvätska cirkulerande i leden. Det är ett slags vacuum som uppstår och när ledvätska rör sig till och från detta så uppkommer ljuden. De brukar minska efter ett tag när lederna blir uppvärmda.
Var bara noga med att värma upp lederna ordentligt så är det inget farligt.
20 augusti, 2008 at 22:26 #503461Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Du har mycket riktigt brosk i knäet. Och det är inget farligt. Knastrande/knakande ljud beror INTE på att ben eller brosk ”gnids” mot varandra utan på att det finns lite för lite ledvätska cirkulerande i leden. Det är ett slags vacuum som uppstår och när ledvätska rör sig till och från detta så uppkommer ljuden. De brukar minska efter ett tag när lederna blir uppvärmda.Var bara noga med att värma upp lederna ordentligt så är det inget farligt.
Okej! Jo, brukar vara noga med uppvärmningen(springer till gymmet-2,5 km) sedan kör jag några lätta, men upplever fortfarande knakandet.
Det tar inte ont, så det är väl bara och lasta tills jag åker genom golvet då21 augusti, 2008 at 08:54 #503462Anonym anvandareMemberPatrikBergman wrote:Okej! Jo, brukar vara noga med uppvärmningen(springer till gymmet-2,5 km) sedan kör jag några lätta, men upplever fortfarande knakandet.
Det tar inte ont, så det är väl bara och lasta tills jag åker genom golvet dåMina knän har knakat så länge jag kommit ihåg, och ännu har inget hänt (är 30 år). Mina knän låter också efter uppvärmning, men lite mindre.
21 augusti, 2008 at 11:18 #503463Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Mina knän har knakat så länge jag kommit ihåg, och ännu har inget hänt (är 30 år). Mina knän låter också efter uppvärmning, men lite mindre.Okej! Då kör jag på i vanlig ordning då! tack för svaren!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.