Knakande axel?

Home Forums Skador och rehabilitering Knakande axel?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #959760

    Här kommer en axel fråga igen haha..:D
    Många trådar fanns det, men jag hittade ingen som matchade min fråga..

    Det jag undrar är, när jag vrider och vänder på axlarna så knakar dom, dom knakar inte så mycket när jag tränar, bara om jag kör t ex militärpress, vilket gör att jag knappt kör den.
    Men jag har absolute inga problem med axlarna, känner ingen smärta alls, har aldrig haft ont i dom eller något utan dom bara knakar helt enkelt.!?

    Är det bara att köra på?

    Mvh/Emma

    _____________
    Tingeling

    #89880
    #959761

    Kör på, men glöm inte rotatorcuffsövningar + jävligt noga stretching! Annars kan skadorna komma som ett brev på posten!

    Vart själv skadad under ett år ungefär, men sen började jag me övningar+stretch.. å nu känns allt 100ggr bättre!

    #959762

    Har precis samma problem!!! helt sjukt, så fort man rör på dem åt nåt håll så knakar det! :|
    Någon sa till mej att det kunde bero på brosksamling eller nåt sånt… Kommer inte riktigt ihåg! hmm…

    #959763

    Jag har samma ”problem”, knakar och knastrar hela tiden, även när jag tränar, men inga större problem har jag fått, det går endå att köra på som vanligt. :up:

    #959764

    Jag har också samma; det gör inte ont, men så fort jag lyfter uppåt, som ex vid axelpressar så knakar det. Pratade med en bekant som är läkare och han påstod att det ofta är så med axlar och att det är normalt och inget att oroa sig för så länge det inte gör ont. Fast en kille som är kiropraktor sa att det kunde vara på väg mot utslitning, vilket oroade mig.

    Fast jag tror som ngn skrev ovan på mycket stretching, och har själv tidigare haft ont på andra ställen vilket berott på för korta muskler, och därför blivit bra sedan jag lagt till mer stretch

    #959765
    Laesk wrote:
    Kör på, men glöm inte rotatorcuffsövningar + jävligt noga stretching! Annars kan skadorna komma som ett brev på posten!

    Vart själv skadad under ett år ungefär, men sen började jag me övningar+stretch.. å nu känns allt 100ggr bättre!

    Härligt att det känns bättre igen, m jo man borde nog vara hårdare med stretchningen.

    Rotatorcuffsövningar? haha det lät avancerat 😮 , skulle va kanon om du kunde tipsa om några rotatorcuffsövningar!?

    _______________
    Tingeling

    #959766
    Betty wrote:
    Jag har också samma; det gör inte ont, men så fort jag lyfter uppåt, som ex vid axelpressar så knakar det. Pratade med en bekant som är läkare och han påstod att det ofta är så med axlar och att det är normalt och inget att oroa sig för så länge det inte gör ont. Fast en kille som är kiropraktor sa att det kunde vara på väg mot utslitning, vilket oroade mig.

    Fast jag tror som ngn skrev ovan på mycket stretching, och har själv tidigare haft ont på andra ställen vilket berott på för korta muskler, och därför blivit bra sedan jag lagt till mer stretch

    Jag tycker helt enkelt att vi lyssnar på din läkar-kompis, och börjar stretcha för fulla muggar :D

    #959767
    Yazo wrote:
    Har precis samma problem!!! helt sjukt, så fort man rör på dem åt nåt håll så knakar det! :|
    Någon sa till mej att det kunde bero på brosksamling eller nåt sånt… Kommer inte riktigt ihåg! hmm…

    Brosksamling, hm jag har faktiskt oxå tänkt i samma banor, låter lite små läskigt tycker jag nog.
    För jag menar det knastrar och knakar ju som om man hade lite smågrus i axlarna,,skumt, men som sagt mera stretching åt folket :emo-thumb

    #959768

    har samma ”problem” och det har jag fått efter mina inflammationer i axlarna.
    Läkaren sa att det var brosk vilket visade att det hade läkt, så för mej käns det bara bra att det knakar lite!

    #959769
    Tingeling wrote:
    Härligt att det känns bättre igen, m jo man borde nog vara hårdare med stretchningen.

    Rotatorcuffsövningar? haha det lät avancerat 😮 , skulle va kanon om du kunde tipsa om några rotatorcuffsövningar!?

    Här är en ruggigt bra övning: [http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk]

    Ljudet hörs inte så bra, men de Arne Persson säger är:

    Det är just det som är poängen med stödet, att koppla ur M. supraspinatus som statisk abductor så att den inte stasar utan kan få en fördelaktig rehabiliterande ”genomblödningsträning” eftersom den i viss mån nu kan deltaga i rotationen. Det är också viktigt att köra HELA rörelsebanan och inte en 90 graders som man tyvärr alltför ofta ser. Detta för att återställa rotatorkuffens fulla rörlighet och funktion samt skydda den mot framtida skador.

    #959770

    Just för att skydda brosket har jag funderat på att börja käka glokosamin under en period för att ge lederna lite extra. Ngn som vet ngt om detta kan hjälpa förebyggande?

    #959771

    Hmm….jag har samma problem, fast i knäna när jag kör benböj….Det gör inte ont, men knastrar som tusan…. inget farligt alltså?
    Har aldrig haft skador i knäna förut.

    #959772

    Fotade precis 4st nyttiga stretchövningar:

    [img=http://hem.bredband.net/b396924/kolo/a1.jpg][img=http://hem.bredband.net/b396924/kolo/a2.jpg][img=http://hem.bredband.net/b396924/kolo/a3.jpg][img=http://hem.bredband.net/b396924/kolo/a4.jpg](tryck fram bröstet)

    #959773
    Laesk wrote:
    Här är en ruggigt bra övning: [http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk]

    Ljudet hörs inte så bra, men de Arne Persson säger är:

    Det är just det som är poängen med stödet, att koppla ur M. supraspinatus som statisk abductor så att den inte stasar utan kan få en fördelaktig rehabiliterande ”genomblödningsträning” eftersom den i viss mån nu kan deltaga i rotationen. Det är också viktigt att köra HELA rörelsebanan och inte en 90 graders som man tyvärr alltför ofta ser. Detta för att återställa rotatorkuffens fulla rörlighet och funktion samt skydda den mot framtida skador.

    Kanoners, ska absolut testas :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.