Home › Forums › Skador och rehabilitering › knäont vid belastad rörelse
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 september, 2009 at 22:55 #61556Anonym anvandareMember13 september, 2009 at 22:55 #394839Anonym anvandareMember
har på senaste tiden fått otroliga problem med mitt vänstra knä och vet inte riktigt vad det beror på.
När det stressas och används mycket, vid t.ex. marklyft, knäböj, joggning o.s.v. så får jag väldigt ont i de och efteråt och några dagar framåt så känns det som att det knakar i knäet hela tiden när jag rör på benet. Känns ungefär som att knotorna i knäet kämpar mot varandra.
Det har även hänt några gånger att det har låst sig, och så har jag fått gå med det låst tills det släpper.
Vad kan dessa skador bero på? Vet inte riktigt vad jag ska göra med det…är det lönt att köpa en såndär svart sak som man kan ha kring knäväcket? typ som ”Knee Sleeve/Knästöd (Schiek)” som finns på gymvaruhuset.
Tack så jättemycket på förhand
14 september, 2009 at 15:43 #394840Anonym anvandareMemberHej!
Hur gammal är du? vad väger du? Har du haft någon knäskada tidigare? Vilken belastning tränar du på? Smärtar det? Var exakt isf? Du får fylla i lite mera här…
Generellt kan man säga att om det finns låsningar med i bilden hos yngre (medelåldern) är det ofta menisken som spökar. Är du däremmot 40+ och har slitit hår på dina knäleder kan det vara begynnande artros, men det är inte speciellt troligt.
Ibland kan man med manuella takniker justera en skadad medial menisk.
Hjälp finns hos närmaste sjukgymnast (el dyl)! ja, förutsatt att det är någon som är intresserad av idrottsrehab…
Mvh Lars14 september, 2009 at 22:38 #394841Anonym anvandareMemberLarsa wrote:Hej!
Hur gammal är du? vad väger du? Har du haft någon knäskada tidigare? Vilken belastning tränar du på? Smärtar det? Var exakt isf? Du får fylla i lite mera här…
Generellt kan man säga att om det finns låsningar med i bilden hos yngre (medelåldern) är det ofta menisken som spökar. Är du däremmot 40+ och har slitit hår på dina knäleder kan det vara begynnande artros, men det är inte speciellt troligt.
Ibland kan man med manuella takniker justera en skadad medial menisk.
Hjälp finns hos närmaste sjukgymnast (el dyl)! ja, förutsatt att det är någon som är intresserad av idrottsrehab…
Mvh LarsJag är 18 år gammal och väger omkring 78 kg. Jag har inte haft någon knäskada innan och det är just det som skrämmer mig då detta dök upp från ingenstans. Det smärtar mest under just det ”knäskyddet” det känns som mest när jag har det i kontraherad läge och ibland kan jag inte ens ha benet rakt för så ont gör det och kan knappt gå ordentligt.
Jag får känningar oftast vid benpress eller liknande och då pratar vi om väldigt låga vikter. 60 kg på marklyften och 40 kg på knäböjen alt. någon låg vikt på benpressen också.
15 september, 2009 at 09:19 #394842Anonym anvandareMembernolimit wrote:Jag är 18 år gammal och väger omkring 78 kg. Jag har inte haft någon knäskada innan och det är just det som skrämmer mig då detta dök upp från ingenstans. Det smärtar mest under just det ”knäskyddet” det känns som mest när jag har det i kontraherad läge och ibland kan jag inte ens ha benet rakt för så ont gör det och kan knappt gå ordentligt.Jag får känningar oftast vid benpress eller liknande och då pratar vi om väldigt låga vikter. 60 kg på marklyften och 40 kg på knäböjen alt. någon låg vikt på benpressen också.
Ok. Förstår fortfarande inte riktigt var du har ont. Smärtar knäskålsenan också? Är du naturligt hjul-eller kobent? Vilka idrotter utöver gymmet sysslar du med? Tekniken i lyften?
Du borde iaf ringa till en vårdcentral och boka tid hos sjukgymnasten (kostar 100kr) så att nån får kolla av ditt knä.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.