Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knäont vid benpress/knäböj
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 mars, 2006 at 18:25 #94081Anonym anvandareMember11 mars, 2006 at 18:25 #1030943Anonym anvandareMember
Får alltid väldigt ont i knäna när jag kör benpress/knäböj. Därför har jag så gott som uteslutit det ur min benträning. Har alltid haft lite problem med knäna, så det känns som det lixsom inte kommer att gå över.
Kan man bygga bra ben med bara leg-curl och andra likande övningar? Alltså helt utesluta benpress?
mvh
Teancum
P.S I och för sig skulle jag kunna köra väldigt, väldigt lätt. Men ger det något?
17 mars, 2006 at 20:49 #1030944Anonym anvandareMemberKlart man kan bygga utan, men ett tips kan vara att variera dina benövningar.
T ex genom att köra front squat el utfall mm.
Körde själv benspark så mycket att det blev en alltför ensidig träning och ett överansträngt/övertränat knä.17 mars, 2006 at 21:02 #1030945Anonym anvandareMemberkolla om du har bra skor som ger stöd för det påverkar knäet i benpressen!!
se oxå till att knäna inte pekar inåt när du pressar, det kan göra ont ju!
18 mars, 2006 at 01:40 #1030946Anonym anvandareMemberTeancum wrote:Får alltid väldigt ont i knäna när jag kör benpress/knäböj. Därför har jag så gott som uteslutit det ur min benträning. Har alltid haft lite problem med knäna, så det känns som det lixsom inte kommer att gå över.Kan man bygga bra ben med bara leg-curl och andra likande övningar? Alltså helt utesluta benpress?
mvh
Teancum
P.S I och för sig skulle jag kunna köra väldigt, väldigt lätt. Men ger det något?
Själv hade jag svinont i knäna de första två månaderna av min benträning, sedan gick det över, antar att jag var så svag i benen först att knäna tog stryk. Var ett par år sedan dock.
18 mars, 2006 at 11:38 #1030947Anonym anvandareMemberjag har också fått väldigt ont av pressövningar, även om jag lastar på för mycket i bensparken får jag ont i knäna, tror detta beror på mina tidigare jobb då jag gått väldigt långt på betonggolv i helt värdelösa skor, så för benen kör jag endast benspark bencurl med lätt vikter och höga reps för att förhoppningsvis stärka upp lite kring knäna
vadpress är egentligen enda pressövningen jag kör för benen o den kör jag i benpressen, knäna ska man vara rädd om
20 mars, 2006 at 00:57 #1030948Anonym anvandareMemberTeancum wrote:Får alltid väldigt ont i knäna när jag kör benpress/knäböj. Därför har jag så gott som uteslutit det ur min benträning. Har alltid haft lite problem med knäna, så det känns som det lixsom inte kommer att gå över.Kan man bygga bra ben med bara leg-curl och andra likande övningar? Alltså helt utesluta benpress?
mvh
Teancum
Visst kan du bygga benmuskler med legcurl och benspark men förvänta dig inga rejäla påkar. Mitt tips till dig är att värma upp knälederna ordentligt innan du kör ditt benpass. Sätt dig på träninghojen och trampa med lätt belastning ca 10 minuter. Då får du igång blodcirkulationen och ledvätskan i knälederna. Kör sedan strikta repetioner i knäböjen och benpressen alltså inget gung eller förflyttning av knäna under repetionerna. kör ganska många reps ivarje set 10-15 så du klarar att köra strikt. Ser du till att vara noga med värmningen och köra strikt så ska du se att det snart kommer att fungera för dig att köra de två riktiga benövningarna för massa. Om inte så tycker jag du ska uppsöka en läkare för utredning av dina knän.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.