Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knäppande armbåge
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 februari, 2009 at 15:02 #65505Anonym anvandareMember17 februari, 2009 at 15:02 #454482Anonym anvandareMember
Har sökt men skillnaden med mig och de existerande trådarna är att jag aldrig har upplevt smärta vid knäppningarna.
Problemet uppstår när jag kontraherar triceps och först när ca den sista centimetern av kontraktionen kvarstår och jag når ”slutläget” där armen är rak. Vad kan det bero på och bör jag göra något speciellt? Tränat med detta i 1-2 år men är ändå rädd för förslitning om det skulle vara något sådant..
Knäppandet är ofta relativt högt och kommer i tricepsövningar, dock inte alla! Kan t.ex köra hantel kickbacks utan problem, men att köra ”armen böjd bakom huvudet med hantel och lyfta armen uppåt så att den blir rak” övningar (vet ej namnet) är uteslutet då det låter som att nåt kan gå av, men som sagt ingen smärta!
Med förhoppningar om bra råd /Petter
17 februari, 2009 at 20:04 #454483Anonym anvandareMemberÄntligen har jag hittat min själsfrände!
Jag har exakt samma problem.
Kickbacks går bra, pushdown går också hyfsat, men vid frenchpress som du beskriver smäller det ordentligt i armbågarna. Likaså vid smalbänk och skullcrushers.
Är jag ouppvärmd så uppstår ”knäppningarna” även vid till exempel bänkpress och andra övningar där triceps kopplas in.
Jag uppfattar det som att det är en sena som ligger mot knölen på insidan av armbågen och när man böjer armen glider denna sena av knölen och tvärtom när man sedan kontraherar triceps (sträcker armen).
Jag löser det genom att helt enkelt inte träna övningarna där det smäller som värst och ser till att jag är ordentligt uppvärmd vid de andra övningar där triceps kopplas in.
Har funderat över tigerbalsam/liniment men aldrig prövat ordentligt.Edit:Har du samma problem med båda armbågarna ? Det har jag.
17 februari, 2009 at 21:37 #454484Anonym anvandareMemberSamma här, har själv funderat på om senan legat konstigt, känns ibland som den ”hoppar” över något..Har kört liniment en längre tid och använder rehband men utan förbättring, så gör som du, värmer upp och undviker!
21 februari, 2009 at 09:40 #454485Anonym anvandareMemberMin polare har samma sak… Han pluggar andra året som sjuksköterska och borde väl kunna analysera sig lite bättre än vi andra dödliga..Han har iaf haft så sen gymnasiet och så vitt jag vet så finns det inget som hjälp för honom… Det sitter i högra armen!
Jag kör själv lite streching och sjukgymnastik för skada i armbåge och axel och det kommer sakta men säkert.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.