Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knäppande sternum
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 oktober, 2009 at 19:28 #60957Anonym anvandareMember11 oktober, 2009 at 19:28 #381604Anonym anvandareMember
Hallå! Har ett nytt litet problem som kommer och går ibland och som nu återigen ger sig till känna. Ibland när jag sträcker på mig, reser mig ur sängen, gör situps eller liknande så kan mitt bröstben liksom knäcka till och efteråt så kvarstår en värk som kanske lägger sig efter en dag eller så. Är det muskelfästerna till sternum som liksom utsätts för tryck, vilket leder till att det bildas brosk som sedan knäcker, vilket leder till att det bildas ledvätska och att det bildas brosk osv eller? Det var i all fall det min sjukgymnast sa men är det någon som tror något annat och vet vad jag ska göra för att slippa problemet så är jag i idel öra . Har läst på forum där folk haft liknande problem men ingen verkar ha någon lösning, har slutat ”knäcka” bröstet dock, förut gjorde jag det eftersom det då kändes bättre för stunden, att trycket minskade kändes rätt skönt men det gör jag inte längre eftersom jag misstänker att ännu mer brosk bildas av knäckandet. Det var längesedan som det knäckte till om jag bortser från idag och jag nu har jag inte lika ont som jag tidigare haft men det är fortfarande störande. Jag är mycket tacksam för ett par goda råd.
Peace!12 oktober, 2009 at 10:04 #381605Anonym anvandareMemberÄr det verkligen ingen som har varit med om något liknande eller vet vad som hjälper?
12 oktober, 2009 at 10:24 #381606Anonym anvandareMemberUndefeatable wrote:Är det verkligen ingen som har varit med om något liknande eller vet vad som hjälper?Jo det kan jag lova dig att det är, men du får lugna dig och ha bättre tålamod än bara över en söndagsnatt :devil:
12 oktober, 2009 at 12:08 #381607Anonym anvandareMemberVi på ett forum borde inte spekulera och gissa när en utbildad sjukgymnast trots allt redan har undersökt dig och gett sin syn på saken.
Men jag är en utav dem som har en bröstkorg som knäcker till när jag sträcker på mig på morgonen, klickar i bröstkorgen men jag får ingen smärta av något slag.
Har du haft denna smärta efter knäckandet under en längre tid? Vart gör det ont i sternumområdet?
12 oktober, 2009 at 14:44 #381608Anonym anvandareMemberKänner igen det där. Grymt sköna knakar Hade dock också problem av det. Fick ont av alla övningar som belastade sternum på något vis, tex latsdrag, bänkpress och dips. Någon veckas vila följt av en lugn progression när du börjar igen fungerade för mig. Kör lite femreppare på någon vikt du lätt gör tio gånger och öka sakta nån vecka. En sjukgymnast förklarade för mig att det kan vara för att man inte låter muskelsenor/fästen hinna med att utvecklas i samma takt som själva muskelbuken, så att de blir överbelastade och spända.
12 oktober, 2009 at 20:35 #381609Anonym anvandareMemberTack för svaren, har inte ont av det längre, det kommer och går den där skiten. Jag får inte heller alltid ont när det knakar till, det är endast om det av någon anledning blir ett kraftfullare knak, det där lät nog lite sjukt men kan inte beskriva det på något annat sätt. Ibland verkar det som om problemet försvinner om jag bara får lite bara får lite blodcirkulation, körde lite skullcrushers tidigare idag under bic/tric/forearms-passet och nu känns det inte alls. Däremot har jag fortfarande problem min förbaskade ländrygg, det känns liksom som om jag har träningsverk trots att jag inte kört ländrygg på typ 5 dagar, fick det efter benböj, har skrivit ett annat inlägg om det. Det heter Molande smärta i ländryggen, om någon kan ge mig lite råd angående det problemet är jag mycket tacksam. Jag ska till sjukgymnast med ländryggen imorgon, så skriver ett inlägg om mitt problem sedan, som förhoppningsvis kan vara till hjälp för någon annan vilsen själ. Tack för svaren i vilket fall, ska kanske prova köra lite femmor (låter som ett bra förslag). Peace!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.