Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knäproblem
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2008 at 14:51 #75510Anonym anvandareMember7 februari, 2008 at 14:51 #594797Anonym anvandareMember
Hej, lite bakgrund information: Jag har hållt på med löpning nu sen 7 år tillbaka. Förra våren satsade jag lite extra inför Stockholm Marathon och genomförde det. Tog det lugnt med träningen i 2 veckor efteråt. Sen drogs hårdträningen igång inför Lidingöloppet, låg mellan 7-9 mil i veckan fram till Lidingöloppet, sen tog jag det väldigt lugnt i 3 veckor. Sen kom jag igång igen i 3 veckor och sen vart jag sjuk runt 10 december och det vart lugn träning genom hela december. När jag sedan började satsa igen efter nyår, gick upp på ca 5-5.5 mil i veckan så började mitt knä krångla. Det är utsidan av knät, ungefär där M. Vastus Lateralis fäster som det smärtar
Nu till det konstiga: Jag känner bara av knät de gånger då jag springer, ibland kan det bli så att jag bara känner av det i 2-3 sekunder när jag springer och andra gånger kan jag känna av det i 3-4 km (ca 15-20 min) för att sedan försvinna. Smärtan kommer inte så fort jag börjar springa utan den kommer efter minst 5-6 km. Dagen efter ett långpass (ca 2.5 mil) så kan jag känna av knät när jag går utför trappor, men känner inte av något när jag böjer på knät när jag står vanligt, kan göra knäböj utan att det känns något.
Jag pratade med min datorlärare (som har läst lite anatomi och fysiologi) om detta och ville höra vad han hade att säga och enligt han så kan det vara så att M. Vastus Medialis är svagare än M. Vastus Lateralis och att jag ska träna upp insidan av låret för att fixa till problemet.
Har någon härinne någon idé om vad detta kan vara eller har ni själva varit med om detta?
7 februari, 2008 at 15:44 #594798Anonym anvandareMemberLöparknä? Har nog samma smytom som du. Smärtar nåt så in i helvete vid vänstersida av knät från min vinkel när jag kollar på mitt knä. Vet inte riktigt var den muskel du nämnde fäster.
Läser i en bok här och kan dra det lite kort:
Åtgärder:
Stretcha musklerna som spänner upp senstråket och få massage över sätesmusklerna och senstråket.Det står även att det orsakas av för lite stretching. Stretchar du? Jag gör det inte men får börja med det tror jag.
7 februari, 2008 at 16:13 #594799Anonym anvandareMemberBanana wrote:Löparknä? Har nog samma smytom som du. Smärtar nåt så in i helvete vid vänstersida av knät från min vinkel när jag kollar på mitt knä. Vet inte riktigt var den muskel du nämnde fäster.Läser i en bok här och kan dra det lite kort:
Åtgärder:
Stretcha musklerna som spänner upp senstråket och få massage över sätesmusklerna och senstråket.Det står även att det orsakas av för lite stretching. Stretchar du? Jag gör det inte men får börja med det tror jag.
Jag stretchar efter varje träningspass, är noga med att stretcha benen då jag även sysslar med kickboxning!
Googlade och hittade detta: ”Symptomen är först och främst funktionssmärtor (gång/löpning) vid yttre femurkondylen, dessutom lokala smärtor vid beröring och palpation. Ibland upplevs ”potatismjölsknarrningar” (krepitationer) vid rörelse eller beröring.”
Om funktionssmärtor innebär att det gör ont så fort man rör sig så kan jag inte ställa mig till löparknä. Jag känner bara ibland, gör inte ont när jag går eller så, kan bara känna av ibland när jag löptränar och sprungit en bit, då kan jag känna lätt smärta i någon sekund till 20 minuter.
8 februari, 2008 at 10:50 #594800Anonym anvandareMemberTror även jag att du drabbats av ”löparknä”. Personer som springer långdistans drabbas ofta av detta. Det som händer är att tractus iliotibialis senan glider upprepade gånger över den laterala femurkondylen varpå strukturerna blir irriterade.
Smärtan är vanligtvis aktivitetsbetingad precis så som du beskriver. Det är vanligtvis väldigt ömt om man trycker på området.
Det du bör göra är att dra ner på träningen (kör nån alternativ träning för att hålla dig i form), se över dina skor och även underlaget du springer på. Du bör även stretcha tractus noga, övrig lårmuskulatur också men vad jag förstod så gör du redan det.
Eventuellt kan du även prova med kyla och något inflammationshämmande medel. Ge det ett par till tre veckor med detta, uppsök annars sjukgymnast eller läkare!
/jenny8 februari, 2008 at 12:12 #594801Anonym anvandareMemberJag har nya skor sedan några veckor tillbaka (Nike Air Zoom Elite). Knät ömmar inte när man trycker på det. Kände inte av något igår när jag var ut och sprang (1.5 mil) och drog då vidare till kampsportsträningen och körde sparring med sparkar etc. och knät fick vridas och belastas en hel del men de kändes inget. *peppar peppar ta i trä*
Hämtat från nätdoktor.passagen.se:
”Vid undersökning ömmar det när man känner på benets utsida, cirka tre centimeter ovan ledspringan i knät. Smärtan uppträder igen om patienten står på ett ben och gungar fram och tillbaka, med benet böjt cirka 30 grader.”
Testade även efter träningen igår att stå på ett ben och gunga fram och tillbaka med benet böjt, gungade även åt sidorna men kände inget.8 februari, 2008 at 17:23 #594802Anonym anvandareMemberjag har exakt samma som du går i karate men känner inte av det där men om jag ska springa t ex 7km så smärtar det nå grymt. spelar ingen roll om jag springer 3 eller 7km gör ont endå.
har frågat en jäkla massa människor men ingen som riktigt vet//Erik
8 februari, 2008 at 22:31 #594803Anonym anvandareMemberMacke89 wrote:Jag har nya skor sedan några veckor tillbaka (Nike Air Zoom Elite). Knät ömmar inte när man trycker på det. Kände inte av något igår när jag var ut och sprang (1.5 mil) och drog då vidare till kampsportsträningen och körde sparring med sparkar etc. och knät fick vridas och belastas en hel del men de kändes inget. *peppar peppar ta i trä*Hämtat från nätdoktor.passagen.se:
”Vid undersökning ömmar det när man känner på benets utsida, cirka tre centimeter ovan ledspringan i knät. Smärtan uppträder igen om patienten står på ett ben och gungar fram och tillbaka, med benet böjt cirka 30 grader.”
Testade även efter träningen igår att stå på ett ben och gunga fram och tillbaka med benet böjt, gungade även åt sidorna men kände inget.då är mitt råd till dig att gå till en duktig sjukgymnast, omöjligt att säga något utan undersökning. Återkom gärna!
/jenny -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.