Knäproblem (behöver hjälp)

Home Forums Skador och rehabilitering Knäproblem (behöver hjälp)

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hejsan!

Har lite ont i vänster knä precis längst ner på knäskålen(där knäskålen slutar, typ menisken?) så om jag trycker där ömmar det och gör ont. Brukar få ont när jag sitter på huk eller legat stilla för länge eller sträcker ut benet så det är helt rakt.

Är inga större problem att springa och knäböjen har jag nu avstått en längre tid i hopp om en förbättring.

Någon som kan säga om det låter som att det kan röra sig om menisken och isf vad jag ska göra åt det? Kanske några övningar för att träna upp knäna?

Jag antar att jag kan utföra knäböj så länge det inte gör ont under och efter träningen? (Har även börjat smörja in med liniment varje dag).

Oerhört tacksam för alla svar!

Jag hade en skada på minnisken för några år sedan då fick jag ont under träningen eller direkt efter/några timmar efter.
    Jag tycker du ska kontakta sjukvården då det kan bli kronisk om man fortsätter träna trots smärta.

Efter att jag fick diagnosen fick jag rehab träning i 6 månader med lätta vikter och knäböjs förbud, men jag blev av med smärtan nu kör jag som vanligt utan någon smärta.

Jag hade ont precis där och man sa hela tiden att jag led av jumper’s knee…alltså ett hopparknä. Knäskålssenan(patellarsenan) blev irriterad vid belastning. Till slut opererades knäet och det visade sig att det inte var nåt hopparknä utan att det var ett benutskott på knäskålsspetsen som legat och irriterat knäskålssenan. Anta att du har jumper’s knee, så ska du träna upp muskulaturen runt knäet genom sträckning av knäleden så att framsida lår får jobba.

jag har också haft problem med knänen och jag gick först till en sjukgymnast som började massera typ o gav mig massa övningar vilket hjälpte! men sen så blev det sämre på andra knät o då föreslog hon hålfotsinlägg. Så jag skaffade riktiga avgjutningar för 1400kr och nu känns det MYCKET bättre, var tydligen så att foten var så dåligt bygd så knänen slets varje gång jag satte ner foten. Så kolla upp det innan det är för sent!

Tack för alla svar!

Jo det kan mycket väl röra sig om ett sk. hopparknä, eller eventuellt kanske någon liten benflisa som lagt sig knasigt…

Jag utgår från att det rör sig om hopparknä och att jag måste träna upp muskulaturen runt omkring. Förslag på övningar? Gärna övningar som man kan köra hemma.

Jo det är nog en mycket bra idé att fixa inlägg så ska kolla upp det där. Borde ju finnas på löplabbet.

Men hur uppstår egentligen skadan? Har inte kört så jättemycket knäböj eller hopp över häckar etc.
    Ska jag undvika att löpträna helt och finns det kanske någon stretchingövning som är bra för detta? Om problemet kvarstår så bör jag förslagsvis vända mig till en sjukgymnast i första hand?

de övningar jag har fått för att fixa mitt problem är iaf

stå bara på 1 ben
    *hällyft med sträckt ben
    *hällyft med böjt ben. (börja med lite böj o gå ner allt mer eftersom)
    *stå med rakt ben o böj fram knät o tillbaka till rakt ben några gånger (typ knäböj), efter
    några reps så böj mer precis som i förra övningen, meningen är att vänja knäna att
    jobba djupare.
    *stå på 2 ben och gör knäböj med olika bredd på fötterna och samma här, gå lite
    djupare allt eftersom.

glöm inte stretcha ;)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.