Knäskada…

Home Forums Skador och rehabilitering Knäskada…

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Tjenare. För något år sedan när jag spelade fotboll sparkade jag lite snett och knäskålen hoppade ur led. Jag hade väldigt ont i ungefär 1-2 veckor men sedan försvann det helt. Dock kände jag viss instabilitet i knät, men tänkte inte mer på det utan spelade vidare. Nu har min knäskål (åtminstone tror man att det är knäskålen) hoppat ur led cirka åtta gånger.

Jag åkte till ortopedkliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Där sa ortopeden att han trodde det skulle kunna bli bättre om jag tränade upp lårmuskeln i högra benet, då han trodde knäskålssenan blivit uttänjd och skulle sitta bättre om jag blev starkare och fick större muskler i låret.

(Ska också nämnas att jag har problem med slatterknä. Har en slatterknöl som är ganska stor. Kan det rent fysiskt vara så att den ”trycker upp” den undre knäskålssenan så att den ligger instabilt? För när jag tejpar över senan har jag inga problem.)

Nu till själva huvudfrågan… Hur tycker ni jag ska träna för att få bästa och snabbast resultat möjligt? Jag är en fattig student, som inte har råd att gå och träna på gymmet, tyvärr. Blir det upphopp och utfall då? Eller finns det något bättre sätt att träna lårmuskulaturen utan att ha tillgång till gym? Och går det att träna bakre lår på något bra sätt utan gymutrustning?

Tacksam för svar.

Då jag har exakt samma strul med mina knän, har t.o.m. höger knä fixerat i skenbenet då knäskålen hamnade på utsidan av benen och vägrade hoppa tillbaka, då jag gjort detta åtskilliga gånger samt haft rehabträning för detta.
    Så den hjälp som jag fått utöver vikträning är olika balansövningar eftersom detta gör att du får bättre styrsel i knäleden vilket i mitt fall fungerar väldigt bra.

– Så börja med detta, går ju att lägga på olika svårighetsgrader allt eftersom balansen förbättras. Detta är ju något som man göra varje dag.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.