Knäskada – diagnos

Home Forums Skador och rehabilitering Knäskada – diagnos

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Hej!

Jag har haft problem med mina knän (speciellt vänster) en längre tid och mer eller mindre fått lägga ner springandet pga av det. Styrketräning funkar, men kör jag för hårt känns det definitivt efteråt. En ortoped klassade detta som patellofemurala smärtor (genom undersökning, men ingen röntgen).. kände igen mig riktigt bra på dessa symptom. Han tyckte jag skulle köra på med träningen i alla fall – det skulle inte bli bättre av att ta det lugnare.

Nu har jag fått en isotopröntgen genom företagshälsovården för att jag var lite orolig för broskskador, och fick remissvaret idag. Den läkaren (inte samma som tidigare) sa att jag hade troliga ligamentsskador och borde dra ner rejält på träningen under 6-8 månader för att ge det tid att läka. Däremot hade jag inga synliga ”fel” på skelett och brosk.

Hon tyckte inte att jag skulle sluta röra mig helt, men däremot låta bli tung styrketräning för benen (över kroppsvikt) och springande, och dessutom använda typ vulcanskydd för knäna. Det känns lite tufft att lägga ner benträningen.. och går lite emot vad ortopeden sa tidigare. Är det rimliga råd, och bara att bita i det sura äpplet och ta det lugnt, eller borde jag söka annan hjälp?

Remissvaret måste jag medge att jag inte fattar speciellt mycket av.. men det kanske säger något till eventuella experter här:

”I helkroppsundersökning ses två måttligt intensiva fokalupptag i vänster knä, mest sannolikt i area intercondylaris femoris och i tibiofibularled. Som bifynd ses måttlig upptagsökning i höger lårs mjukdelar medialt-dorsalt. Inget upptag ses i patella. I övrigt ordinär symmetrisk isotopfördelning i skelettet.
    Bedömning: Måttligt intensivt osteoblastaktivitet i vänster knä som vid t.ex. ligamentsskador. Upptagsökning i höger lår kan motsvara äldre muskelskada.”

(äldre muskelskadan är antagligen en rejäl muskelbristning som jag åkte på för några år sedan)

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.