Knäskada, Rehabschema(?) till en fotbollsspelare.

Home Forums Skador och rehabilitering Knäskada, Rehabschema(?) till en fotbollsspelare.

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tjenare body’s!

Under gothia cup spelade vi en slutsspelsmatch mot ett lag från Skåne.
    Jag och en kille småbråkade lite hela matchen, i slutet ville han hämnas.
    Det som hände nu var att han sprang mot mig och satte sulan mot mitt högra knä. Det knakade till högt(!) och jag trodde att knät hade gått ur led, men icke som tur var! (detta hände 20 juli)
    Åkte till sjukhuset och röntgade det direkt. Inget fel på skelettet, men dom tror att min yttreledband har sträckt sig / fått inreblödningar, sedan säger dom att om 2-3 dagar ska det kännas bättre, efter en vecka ska det vara 100%. Jag vilar en vecka och ungefär 5 dagar.
    Hade fotbollsträning i måndags, tog det lungt.. Lite armhävningar, situps osv.
    Sedan kom vi till skott, jag skulle bara hämta bollarna som inte gick i mål.
    En boll rullar ner mot sidlinjen, jag joggar lungt till bollen.
    När jag sedan ska vända mig om knakar det till rejält i knät och det gjorde riktigt ont…(Kan inte stå upp utan att få sjukt ont, efter en 10min så kan jag gå långsamt iallafall..)
    Röntgade knät igen och det såg bra ut på bilderna :emo-thumb

Ska magnetröntgas om 3 veckor, så jag kommer inte träna fotboll under denna tiden och troligen lite till.
    (Kände att det blev en fin liten berättelse :|)

Min fråga till er här om ni har något bra schema som jag kan köra under tiden?

Jag är 1,75cm väger 64,5..
    Vore RIKTIGT tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

///E.J

Avvaktar magnetröntgen för att se vilka ledband som är skadade. Var uppgående (med kryckor?) så gott det går under tiden. Försök att bibehålla rörligheten inom smärtfri rörelsebana. Håll nere svullnad med högläge… etc etc osv.. det är svårt att säga mer eftersom vi inte vet hur svullet och ont ditt knä är. Hursomhaver ska du hålla dig till lätt cirkulatorisk träning till att börja med.

Larsa wrote:
    Avvaktar magnetröntgen för att se vilka ledband som är skadade. Var uppgående (med kryckor?) så gott det går under tiden. Försök att bibehålla rörligheten inom smärtfri rörelsebana. Håll nere svullnad med högläge… etc etc osv.. det är svårt att säga mer eftersom vi inte vet hur svullet och ont ditt knä är. Hursomhaver ska du hålla dig till lätt cirkulatorisk träning till att börja med.

Tack för svaret!
    Mitt knä är inte jättesvullet direkt, var riktigt svullet för en vecka sen.
    Jag kan nästan gå normalt, kryckor gick jag med i början.. Har lite svårt att gå ner/upp för trappor + att ibland när jag går så känns det att ledbandet trycks in (?) på något sätt och är lite smärtsamt..

Så det är bara å köra lite cirkulatorisk träning då?
    Har även sådana band som man spänner fast och kan köra hemma, gör det ungefär varje dag i 10min :p

ediyy wrote:
    Tack för svaret!
    Mitt knä är inte jättesvullet direkt, var riktigt svullet för en vecka sen.
    Jag kan nästan gå normalt, kryckor gick jag med i början.. Har lite svårt att gå ner/upp för trappor + att ibland när jag går så känns det att ledbandet trycks in (?) på något sätt och är lite smärtsamt..

Så det är bara å köra lite cirkulatorisk träning då?
    Har även sådana band som man spänner fast och kan köra hemma, gör det ungefär varje dag i 10min :p

Låter bra med gummibandsträning. Klarar du att cykla på motionscykel kan du göra det, obelastat förstås. Så länge som det är smärtfritt under och efter passet är det ok. 10-15min är vettigt i början.

Larsa wrote:
    Låter bra med gummibandsträning. Klarar du att cykla på motionscykel kan du göra det, obelastat förstås. Så länge som det är smärtfritt under och efter passet är det ok. 10-15min är vettigt i början.

Då har jag fått mitt svar :)

Tack så mycket, uppskattas verkligen! :emo-thumb

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.