Knäsmärta

Home Forums Skador och rehabilitering Knäsmärta

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Jag har googlat runt lite men kan inte hitta något som passar in på mina symptom, tänkte se om det fanns någon här som vet vad det kan vara för fel på mitt knä..

När jag böjer knät så får jag en otrolig smärta på insidan av knäskålen, inte på knäskålen riktigt utan kanske lite mer under. Svårt att förklara exakt.
    Jag kände det första gången när jag gjorde benpress, jag värmde upp och så försvann smärtan..
    En vecka efter det på dansen så kände jag det igen men då gjorde det ondare. Det kom när jag böjde knät neråt och samtidigt ”vickade”/böjde det inåt (ja, ett danssteg).

Ännu en vecka senare, också på dansen, så kom det igen och då gjorde det så ont att jag fick sätta mig ner.. Sedan dess har det gjort så ont att jag inte ens kan sätta mig på dassastolen!

Att springa på crosstrainern går hur bra som helst, men så fort jag böjer på knät och har vikt på det så gör det så fruktansvärt ont. Då känns det också som att det svullnar upp (det syns inte utanpå) och då går det inte ens att böja knät utan vikt utan att det gör ont.

Trycker jag på punkten där det gör ont så känns det som att trycka på ett blåmärke fast det är ju innanför huden.

Vad kan detta vara? Jag vet inte om jag ska vila knät eller om jag ska träna det försiktigt.. Svårt att veta vilket som är bäst.

Det är svårt att säga till mig att jag ska vila nu också när det är 5-6 veckor kvar av dansterminen. På gymmet kan jag ju skippa att träna tunga benövningar i af.

Om bilden kom med nu så visar den ungefär stället där jag har ont.

Hoppas att någon vet vad detta kan vara, i vilket fall så får det väl bli ett besök hos doktorn om det inte blir bättre..

Jag tycker definitivt att du borde söka läkare för att utesluta brosk-/benskada eller meniskskada. Sen kan du återkomma hit:)

bara jag som tycker att det låter lite som ett uttänjt ledband? isåfall läkarbesök som gäller och ligga på för att få magnetröntgen

Jag har något likande med mitt knä, springa är helt okej. Men knäböj och fotboll gör väldigt ont ibland, Min far sa det var för jag växt snabbt senaste åren och han hade det samma i min ålder. (17) skulle tydligen försvinna efter ett litet tag sa han
    Men ett läkarbesök kan knappast skada.

Martin Löwgren wrote:
    Hej!

Har du inte varit med om något trauma är din diagnos till 99% Patellofemoralt smärt syndrom (PFFS). Inget man opererar utan man korrigerar utlösande orsaker (ökad q-vinkel, svag gluteus medius med mera).

Mvh

Googlade och läste om det lite, dock inte läst allt än. men finns det några risker man kan skada sig om man träna på iallafall?

melle wrote:
    Trycker jag på punkten där det gör ont så känns det som att trycka på ett blåmärke fast det är ju innanför huden…

Hoppas ditt knä blir bra och att du får tag i en kunnig läkare som tar ditt problem på allvar och inte bara säger du ska vila å käka Voltaren! :frust:

Jag har exakt samma känsla i mitt knä som du beskriver!! Ska få det röntgat 9:e april, så då vet man sen förhoppningsvis. I mitt fall trillade jag av cykeln å damp i gatan med båda knäna.. Grät som ett barn! :( Ingen mer thaiboxning denna termin.. :(

Martin Löwgren wrote:
    Patello femoralt smärtsyndrom som är den vanligaste orsaken till smärta hos tjejer (utan trauma) syns ej på röntgen.

Mvh

Patellofemoralt smärtsyndrom borde inte ge den rörelseinskränkningen eller smärtbilden. Vore kul om damen med smärta kunde komma tillbaka till tråden med en diagnos snart:)

Martin Löwgren wrote:
    Vad i anamnesen tyder inte för PFSS?

Jag förstår vad du tänker, men men jag tycker inte riktigt att det stämmer ändå. Det verkar kommit ”semi-akut”.. Kanske läste symtomen lite snabbt, men jag skulle behöva mer undersökning för att utesluta annat.
    Ålder och näringsintag är också mkt intressant när det gäller PFSS. Allt jag säger är att det fattas en hel del av anamnesen.

Sorry man.

Jag ger mig;)

Martin Löwgren wrote:
    Patello femoralt smärtsyndrom som är den vanligaste orsaken till smärta hos tjejer (utan trauma) syns ej på röntgen.

Mvh

Tror du missade en viktig poäng.. Jag har slagit i knäna ORDENTLIGT i asfalt! :cry:Vad har det med att göra att jag är tjej???
    Tror personligen inte heller att jag kommer få veta särskilt mycket förrän tidigast vid en magnetröntgen, men den väntan lär bli lång, dessvärre. Tills dess får jag vara glad att jag kan utföra alla typer av träning som inte utsätter knäet för stötar. Men det känns definitivt som att smärtan sitter i själva knäskålen.
    Återkommer….

aix wrote:
    Tror du missade en viktig poäng.. Jag har slagit i knäna ORDENTLIGT i asfalt! :cry:Vad har det med att göra att jag är tjej???
    Tror personligen inte heller att jag kommer få veta särskilt mycket förrän tidigast vid en magnetröntgen, men den väntan lär bli lång, dessvärre. Tills dess får jag vara glad att jag kan utföra alla typer av träning som inte utsätter knäet för stötar. Men det känns definitivt som att smärtan sitter i själva knäskålen.
    Återkommer….

I ditt fall handlar det nog en patellafraktur. Har du gjort vanlig slätröntgen?

Rufus wrote:
    I ditt fall handlar det nog en patellafraktur. Har du gjort vanlig slätröntgen?

Ok.. Ska genast gå in och kolla på vad det är närmare då jag sedan innan i princip vart helt förskonad från skador (tack å lov!!) Och därmed är jag ganska vilse i ämnet. Men vad får dig att tro att det kan vara just det jag lider av? Egen erfarenhet? :what:
    Slätröntgen väntar nu på torsdag, så hoppas jag i alla fall blir lite klokare efter det. :)

aix wrote:
    Ok.. Ska genast gå in och kolla på vad det är närmare då jag sedan innan i princip vart helt förskonad från skador (tack å lov!!) Och därmed är jag ganska vilse i ämnet. Men vad får dig att tro att det kan vara just det jag lider av? Egen erfarenhet? :what:
    Slätröntgen väntar nu på torsdag, så hoppas jag i alla fall blir lite klokare efter det. :)

En kvalificerad gissning bara: din symtombild, trauma (fall) mot bägge knäna, min kliniska erfarenhet.

Kolla denna länken och stäm av med dina symtom:[http://http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1063 http://http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1063%5D

Berätta gärna vad svaret blev efter röntgen.

Rufus wrote:
    En kvalificerad gissning bara: din symtombild, trauma (fall) mot bägge knäna, min kliniska erfarenhet.

Kolla denna länken och stäm av med dina symtom:[http://http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1063 http://http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1063%5D

Berätta gärna vad svaret blev efter röntgen.

Tack för den informativa länken!
    Jag kände nog redan själv utifrån nån avhandling jag hittade på nätet av nån student vid Uppsala Universitet inom sjukgymnastik att jag inte lider av nån allvarlig skada. Smärtan i mittt fall uppstår ENDAST när det blir tryck på knäet eller en viss ömhetskänsla när jag knackar på knäskålen med knogen. Kan utan problem köra ett tungt benpass på gymmet el avverka en mils löning. Känner dock att jag ska vara försiktig klart med vad jag utsätter knäet för och satsar mycket krut nu på bensparkar under mina benpass (vilket jag aldrig kör annars) samt balansplatta för att stärka omkringliggande små muskler. Vilket också rekommenderades i den avhandling jag läste. Men tror dock att den var mer inriktad på skador som specifikt drabbar kvinnor med obalans mellan musklerna i och runt knäskålen. Tror dock jag inte är fel ute i mitt resonemang med balansplattan å bensparkar.

Vad röntgen och läkare säger får jag som sagt veta imorgon, men får tyvärr en känsla av att jag inte kommer bli så värst mycket klokare än vad jag redan är, både beträffande mina egna uppfattningar kring åtgärder för läkeprocessen samt att det bara är en allmänläkare som skall undersöka mig. Förhoppningsvis får jag ett svar i alla fall från röntgen om knäet verkligen har en spricka. Tror själv utifrån din länk att det är nån slags stjärnformad spricka med tanke på att trycket/slaget kom rakt på, som en krosskada. 😥 Gör inte riktigt lika ont i knäet nu som i början, men jag undviker att utsätta det för tryck så klart.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.