Home › Forums › Skador och rehabilitering › Knäsmärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 april, 2009 at 11:18 #656641Anonym anvandareMember
efter mitt läkarbesök, men det var mer eller mindre väntat. Som jag trodde efter sökande å funderande så kunde jag själv konstatera att jag har just en sprucken patella ( i övre delen av knäskålen som det känns mest i)
Lite surt bara att slänga ut 120 spänn på en diagnos jag själv redan ställt . Men vad kunde man vänta sig när man går till en allmänläkare.. suck! Så nu är det bara att gilla läget, undvika allt som utsätter knäet för tryck och stötar (nada thaiboxning tex. hur gärrna jag än vill!!:frust:) och därmed hoppas att knäet är ihopläkt hyffsat till sommaren någon gång. Annars får jag återkomma sa läkaren så får vi se om hon ”vill” låta mig göra en röntgen då. :yikes:11 april, 2009 at 23:49 #656642Anonym anvandareMemberaix wrote:efter mitt läkarbesök, men det var mer eller mindre väntat. Som jag trodde efter sökande å funderande så kunde jag själv konstatera att jag har just en sprucken patella ( i övre delen av knäskålen som det känns mest i)
Lite surt bara att slänga ut 120 spänn på en diagnos jag själv redan ställt . Men vad kunde man vänta sig när man går till en allmänläkare.. suck! Så nu är det bara att gilla läget, undvika allt som utsätter knäet för tryck och stötar (nada thaiboxning tex. hur gärrna jag än vill!!:frust:) och därmed hoppas att knäet är ihopläkt hyffsat till sommaren någon gång. Annars får jag återkomma sa läkaren så får vi se om hon ”vill” låta mig göra en röntgen då. :yikes:Nu hänger inte jag med riktigt. Har du röntgat knälederna eller inte? Det jag skrev var bara en kvalificerad gissning mot bakgrund av dina symtom och hur skadan uppkomit. Självklart ska du ha en röntgen på dina knän! Annars kan ju inte diagnosen ställas.
13 april, 2009 at 21:27 #656643Anonym anvandareMemberRufus wrote:Nu hänger inte jag med riktigt. Har du röntgat knälederna eller inte? Det jag skrev var bara en kvalificerad gissning mot bakgrund av dina symtom och hur skadan uppkomit. Självklart ska du ha en röntgen på dina knän! Annars kan ju inte diagnosen ställas.Allmänläkaren såg inget skäl till röntgen! Och jag vet eg varken ut eller in, då jag till viss del kan hålla med henne. Detta eftersom inget direkt kan avläsas med en vanlig slätröntgen, vilket var aktuellt i detta fallet. En magnetröntgen skulle jag få vänta på i näåstan ett år(!!!!) :yikes:
Hur som hellst, har inga som hellst smärtor i knäet annat än när man ”knackar” på knäskålen eller utsätter den för tryck.. Hon vände och vred på mitt ben/knä och jag har ju ingen smärta alls, varav hon ställde diagnosen att inga andra mjukdelar/ligament är skadade.14 april, 2009 at 13:41 #656644Anonym anvandareMemberaix wrote:Allmänläkaren såg inget skäl till röntgen! Och jag vet eg varken ut eller in, då jag till viss del kan hålla med henne. Detta eftersom inget direkt kan avläsas med en vanlig slätröntgen, vilket var aktuellt i detta fallet. En magnetröntgen skulle jag få vänta på i näåstan ett år(!!!!) :yikes:
Hur som hellst, har inga som hellst smärtor i knäet annat än när man ”knackar” på knäskålen eller utsätter den för tryck.. Hon vände och vred på mitt ben/knä och jag har ju ingen smärta alls, varav hon ställde diagnosen att inga andra mjukdelar/ligament är skadade.Nej, det är helt fel. För att diagnostisera en patellfraktur ska en slätröntgen göras (en frontal, en latera och en axialbild). Detta är standard vi misstanke om patellafraktur. Allt annat är gissningar. En annan anledning till varför det är bra att ta röntgen är för att veta hur frakturen ser ut. Det är olika behandlingsupplägg beroende på typ 1-5.
Jag tycker att du ska byta läkare. Det kan ju visa sig att det inte är någon fraktur (även om sannolikheten är stor) och då måste du ju utredas vidare. Det kan ju vara så enkelt som en prepatellar bursit.
14 april, 2009 at 21:40 #656645Anonym anvandareMemberRufus wrote:Nej, det är helt fel. För att diagnostisera en patellfraktur ska en slätröntgen göras (en frontal, en latera och en axialbild). Detta är standard vi misstanke om patellafraktur. Allt annat är gissningar. En annan anledning till varför det är bra att ta röntgen är för att veta hur frakturen ser ut. Det är olika behandlingsupplägg beroende på typ 1-5.Jag tycker att du ska byta läkare. Det kan ju visa sig att det inte är någon fraktur (även om sannolikheten är stor) och då måste du ju utredas vidare. Det kan ju vara så enkelt som en prepatellar bursit.
Du har ju så rätt i det du säger.. Vilket innebär att jag är ett pucko som borde sagt ifrån! (MYCKET olikt mig!!) Men knäet blir fortfarande bättre, trots allt. Tanken for igenom huvudet på mig just beträffande att få veta hur frakturen såg ut, men som sagt.. Läkaren gav mig intrycket att en slätröntgen inte skulle vara så informativ. Fö. så besöker jag läkare mycket sällan (tack och lov), varpå jag inte haft någon läkare som jag kallat ”min” sedan jag var liten eller i alla fall minderårig. Just traumat som knäet utsatts för menade hon i alla fall på också säkerligen orsakar en mera utdragen smärta. Som nu som sagt sakta men säkert börjar bli bättre.
19 april, 2009 at 10:44 #656646Anonym anvandareMemberSer att du tränar där jag var innan
Har samma problem som dig, sitter på samma ställe för mig med.
För min del var det iaf ingen menisk eller liknande, har helt enkelt kassa leder pga alla smällar knät fått ta.
Det jag kan tipsa dig om (förutom att gå till läkare, jag har en jättebra läkare i halmstad som jag gärna hänvisar dig till om du vill)
Annars så kan jag tipsa om att simma, det har iaf hjälpt jättemycket för min del.
Hoppas det löser sig väl och hör av dig om du vill ha en bra läkare.19 april, 2009 at 10:58 #656647Anonym anvandareMemberOj, vad många det var som hade svarat! Jag glömde bort denna tråden efter att jag läst de första svaren jag fick, trodde inte att fler skulle skriva.
Jag kan ju berätta hur det gick med mitt knä i af!
Samma vecka som jag bestämt mig för att kontakta läkare så försvann smärtan successivt men snabbt, nu har jag inte alls ont i knät längre. Dock har jag tagit det jävligt lugnt med vikterna på benträningen, ökat successivt, men nu är jag nästan uppe i samma vikter som jag hade innan jag fick ont i knät.Jag vet inte vad det var för något, men det måste ju ha varit något som var inflemmerat/infekterat eller liknande. Eller ja, jag vet inte..
Hoppas att knät är helt friskt nu iaf!Tack för alla svar!
MVH: Sandra
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.