Knastrar i mitt knä..

Home Forums Skador och rehabilitering Knastrar i mitt knä..

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Någon som vet vad det kan vara ?

Har tränat gym ca 2år varav 1½ oseriöst.. och innan det var jag cyklist och cyklade mycket bmx.

Men till knät då, när jag kör knäböj och benpress så knastrar det sjukt mycket i mitt högra knä, har aldrig haft skada eller så i de. Det gör inte ont men känns sjukt konstigt/obehagligt… vad kan det bero på ?

MVH Robban

Jag har precis samma i mina. Räcker att jag sätter mig ner på huk, men som du säger ingen smärta. Vore kul om någon insatt hade lite info.

Låter som att det är slitet brosk eller ärrvävnad under knäskålen! Ganska vanligt bland idrottare och är väl inte direkt farligt.
    Skulle kunna vara morbus slatter också men då brukar det vara en inflammation samt lite smärta med i bilden.

ja,låter som broskbildning på själva skålen.hade de själv på 90-talet.knastrade fint då.sedan fick jag lite känning där också.så in på sjukan,å kolla med en titthåls operation,som det kallas.de gör 2 hål,å stoppar in kamera å annat.de filmade å visade mig hur det såg ut,sen så dammsög de bort allt brosk å flis därifrån.sen varit bra ända tills nu då.börjar att kännas igen.höll i över 20 bast i alla fall.

BenGeten wrote:
    Jag har precis samma i mina. Räcker att jag sätter mig ner på huk, men som du säger ingen smärta. Vore kul om någon insatt hade lite info.

Hehe riktigt skumt är de !

Tommy Ivarsson wrote:
    Låter som att det är slitet brosk eller ärrvävnad under knäskålen! Ganska vanligt bland idrottare och är väl inte direkt farligt.
    Skulle kunna vara morbus slatter också men då brukar det vara en inflammation samt lite smärta med i bilden.

Okej så det är inget man behöver kolla upp sålänge det inte gör ont :up:

bighulken wrote:
    ja,låter som broskbildning på själva skålen.hade de själv på 90-talet.knastrade fint då.sedan fick jag lite känning där också.så in på sjukan,å kolla med en titthåls operation,som det kallas.de gör 2 hål,å stoppar in kamera å annat.de filmade å visade mig hur det såg ut,sen så dammsög de bort allt brosk å flis därifrån.sen varit bra ända tills nu då.börjar att kännas igen.höll i över 20 bast i alla fall.

Låter inte allt för skoj :(

Jag körde också BMX innan och fick vatten i knäna som det heter, dem svullnade upp och gjorde fruktansvärt ont, ibland kunde jag inte ens gå upp på morgonen, Som tur är så har jag en läkare i familjen som fixade en grym sjukgymnast och efter några slitsamma övningar skulle jag börja köra det här passet hemma vilket jag inte gjorde utan gick till gymmet och körde på som vanligt, hur som helst så är mina knän näst intill återställda MEN dem knakar och knastrar så fort jag kör knäböj eller liknande övningar, som tur var sa min sjukgymnast att det inte är någon fara och det kommer antagligen vara så större delar av mitt liv. Något som har hjälpt mig enormt mycket är helt vanlig stretching. När jag åker skidor brukar dock smärtan komma tillbaka men så fort jag stretchar försvinner den. Sen kan ju inte jag cykla, åka skidor eller göra någonting utan att jag ska börja hoppa och tricksa så jag får väl skylla mig själv där. Vet inte om samma gäller för dig då mitt problem var att jag hade för svag baksida lår gentemot framsidan.

ja stretching avhjälper många problem,samt förebygger dem också.
    Har sett väldigt många skräck exempel på gymet på stelhet,även dem som spelar fotboll/hockey el annan idrott.måste bero på väldigt dåliga ledare,som inte följer upp deras stretching osv.samt folks allmänna inställning till den också,att det är något man gör på sjukgymnastik eller i rehab syfte.
    Så har planer på detta,i framtiden,om tiden räcker till.Då mera prehab inriktat.

Kan tillägga att jag stretchat i ca:ja sedan,-75,eller kanske ännu tidigare också,men då inte så medvetet.
    Har blivit så iom idrotts karriären krävt det.först ,brottning,sedan judo,sedan karate,sen har jag bara fortsatt att stretcha.

väldigt många,flertalet som inte vet hur man gör en bra stretching!! att tänja är absolut inte samma sak.
    jag vet,jag går i dagens läge ned i spagat å delvis split.då jag väger 150+,anser jag det vara rätt så bra.samt hjälpt mig åtskilliga gånger vid skador å annat.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.