Knepig högeraxel

Home Forums Skador och rehabilitering Knepig högeraxel

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Jag har haft problem med min högra axel ett bra tag nu. Smärtan sitter i framsidan av axeln. När jag t.e.x. ska köra bänkpress så är det kritiska läget de sista 5-10 cm ner till bröstet och samma bit, alltså de första 5-10cm, när jag ska pressa upp stången. lutande bänkpress i smithmaskin kör jag inte utan jag använder mig av hantlar, det känns lite bättre.
    Hantellyft åt sidan blir mkt jobbigare för min högra axel, jag har svårare för att hålla emot hantelns vikt på nervägen. Dessutom brukar jag få en känsla av total utmattning + mjölksyrakänsla i den av hantellyft åt sidan men i min vänstra känner jag inte alls på samma sätt. Jag har provat att ersätta denna övning med lyft åt sidan i maskin och det kändes mkt bättre. tyngden placeras vid armbågen och inte längst ut i handen som vid hantellyft.

Smärtan känns inte brutal men den finns där. Dagen efter är jag öm om jag trycker. mkt tacksam för svar!

har du haft detta problemet länge??

Steken wrote:
    har du haft detta problemet länge??

ja.

Jag har också problem med min högra axel. Men inte riktigt som du beskriver det. Jag har min smärta mer i axeln och har haft det en längre tid. Har nu börjat träna mer baksida av axlar och mindre framsida. Och jag tycker det har blivit mycket bättre. Vet inte om det hjälper dig men det kanske har någonting med att baksidan är lite för svag.

perfekt tråd för jag har nämligen stött på samma problem. Har väldigt ont i min vänstra axel och får problem i bänkpress o dragbakom nacke men klarar det hyfsat i hantelpress. är det en vandlig överansträning eller kan det bli en ordentlig skada om jag inte vilar ett tag? Kan det vara så enkelt att jag ska lägga in ett axelpass i veckan eftersom jag just nu inte tränar just dom? Kanske svårt för er att hjälpa mig men kanske någon som har liknande och kan svara lite?

///Andreas

Jag har också ett liknande problem med min högra axel.
    Enligt sjukgymnasten är jag starkare och har mer välutvecklad muskulatur på framsidan av axeln och bröstet än baksidan.
    Fick rådet att träna mer baksida axlar och det har faktiskt börjat kännas bättre.:)

Armèn wrote:
    Supraspinatus.

Japp. Du kan ha en över/undertränad rotarcutoff (rotationskapsel). Vila är mitt tips. Börja sedan träna r.kuff ordentligt. Fråga Arne Persson som han benkoll på detta.
    Mvh Calle Sirén

Har ni några bra bilder på rotatorövningar så skulle det vara jättesnällt?

drar på med några frågor till om ämnet.

*måste man träna inåtrotation och om man tränar utåtrotation och vise versa?

*kan man använda ett gummiband eller måste man träna med vikter?

*repetitionsantal?

*när man tränar baksidan av axeln, tränas rotatorcuffen då?

//Mvh Maria

på [http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor786678] så finns det fina beskrivningar … kolla där

Annars så finns det en fin film när Arne tränar cuffmuskulaturen föredömligt…

[http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&mode=user&search=]

Lasse Kongo wrote:

tackar så mycket kongo, synd att man inte hörde så mycket av vad han sa!

går han varannan åt höger och varannan vänster i det nedersta läget, ser ut så, varför?

Den går även att köra ”fria” med hantlar (utan att luta över smithen menar jag). Skitont, men jättebra!! Håller också på att försöka bota en mycket ond högeraxel.. återkommer ständigt om jag inte stärker muskeln, samt stretchar axeln, bröstmusklerna och biceps regelbundet. :nono:

Stretching med hjälp rekommenderas starkt för bästa resultat!! :up:

Lasse Kongo wrote:

Maria S wrote:
    tackar så mycket kongo, synd att man inte hörde så mycket av vad han sa!

går han varannan åt höger och varannan vänster i det nedersta läget, ser ut så, varför?

Jag tror inte att det har någon betydelse om han går åt någon sida i bottenläget. Rotattorcuffen sysslar ju med just rotation av överarmen, det kvittar skulle jag säga.:nerd:

Tack Yohanna och Kongo :up:

ska genast börja stretcha som du sa Yo! :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.