Home › Forums › Skador och rehabilitering › Kondition/idrottsskador
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 september, 2007 at 18:45 #80638Anonym anvandareMember11 september, 2007 at 18:45 #726818Anonym anvandareMember
tjenare. håller på och läser upp mitt betyg i idrotten från IG till G men är så jäkla dålig i den teoretiska biten. och i ett desperatförsök så försöker jag kolla om de är någon här inne som kanske vill hjälpa mig få svar på några frågor.
(läraren har sagt att de är tillåtet för mig att ta hjälp av andra)1. nämn fyra ”organ” som transporterar syre i kroppen.
2. vad är venpumpens uppgift?
3. vad menas med slagvolym?
4a. vad händer med vilopulsen när din kondition förbättras?
4b. varför?
5. nämn tre positiva effekter av konditionsträning.
6 varför behöver kroppen mer syre vid ansträngning?
7a. I vilka två grupper delas idrottsskador in?
7b. nämn även en skada som ingår i varje grupp.
8a. Nämn två faktorer som påverkar uppkomsten av idrottsskador.
8b. Förklara på vilket sätt dessa faktorer påverkar.
9. sara stukar foten. vad gör du för att hjälpa henne i de akuta skedet.
10. Sara ordineras aktiv vila efter sin skada. ge minst två förslag på vad hon kan göra för att läkningen ska bli så bra som möjligt.
11. hur märker du att du har drabbats av hälseneinflammation
12. varför är de så viktigt med rehabilitering efter en skada?
13. hur kan du indvika att drabbas av en överbelastningsskada? beskriv så utförligt du bara kan.11 september, 2007 at 18:46 #726819Anonym anvandareMemberså jävla typiskt att man ska behöva läsa upp den teoritiska biten..
sen så sitter jag på ett MVG i orientering MVG i redskap MVG i Simning (snabbast tid i hela gymnasieskolan) starkast av alla i hela skolan på gymmet. bra på fotboll. och ett VG fick jag i kost och näringsläran.. och jag kämpar för att gå godkänt i slutbetyget.
Reply With Quote11 september, 2007 at 19:53 #726820Anonym anvandareMemberDet tar dig några sekunder att Googla dessa uppgifter till de flesta av frågorna. Varför tror du att någon annan ska fylla i det för dig när informationen finns mitt framför näsan på dig? Om du kör fast på något så återkom.
12 september, 2007 at 09:14 #726821Anonym anvandareMemberEtt tips är att gå till biblan och låna böcker i fysiologi och rehabiliteringsmedicin/sjukgymnastik. En jättebra och lättförståelig bok är ”Motion- och idrottsskador och deras rehabilitering”, där hittar du säker svar på de flesta av dina frågor.
Om du är intresserad av träning, så kommer du bli ännu mer intresserad när du förstår mekaniken bakom! Vad händer egentligen i kroppen? det är fascinerande…. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.