Konstig smärta i foten efter joggingtur

Home Forums Skador och rehabilitering Konstig smärta i foten efter joggingtur

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #51499
    #124652

    Hej svejs!
    Jag har drabbats av nånting i foten som kanske inte är så farligt för att uppsöka läkare men kanske inte heller borde ignoreras.

    Kort sammanfattat:
    Har inte varit fysiskt aktiv på ettag och för nån dag sen bestämde jag mig för en joggingtur. Allt kändes bra efter men dagen efter på eftermiddan när jag var på väg hem från universitetet så börja det smärta i vänstra foten varje gång jag belasta den och smärtan blev bara värre och värre ju mer jag gick.

    Nu några dagar efter så har smärtan inte försvunnit. När jag vilar foten en stund för attt sedan belasta den så har smärtan försvunnit men den dyker upp igen efter några fotsteg. Samma sak, smärtan blir värre och värre vid varje fotsteg tills jag nästan inte kan stödja på den för att det gör så ont. Smärtan är i mitten av foten en bit in på utsidan.

    Hjälp någon!?

    #124653

    Låter precis som en stressfraktur. Drabbades själv av en sådan 2006. Det är utnötning kan man säga, blir mikrofrakturer i själva benet. Mitt ömma område var precis runt stortån, tån bredvid och hela trampdynan.
    Receptet brukar vara kryckor 4-8 par veckor för att inte belasta foten alls. Om jag minns rätt hoppade jag runt i 9 veckor med kryckor och med foten inlindad med bandage och dubbla strumpor.

    Tog ungefär 12 månader innan jag kunde säga med bestämdhet att jag inte kände av något alls.

    Det är bara att gå och få det undersökt.

    I mitt fall var det promenader med skor utan dämpning som gjorde skadan.

    #124654

    Jag googlade stressfraktur och det verkar som att det är det. Smärtan försvinner vid vila men kommer tillbaka vid belastning. Såg oxå att det ofta drabbar just mellanfoten som i mitt fall. Asså det här låter inte trevligt…Jag som hade tänkt o börja aktivera mig igen. Aja, får ta o besöka läkarn o se vad denne säger.

    #124655

    Tydligen en vanlig skada inom det militära, då man går och går i kängor långa sträckor.

    Sprang du i löparskor eller vanliga randomskor ? Isåfall har du svaret på hur det uppkom där.

    #124656

    Jo, läste oxå att det kan kallas för marshfraktur.
    Jag sprang bara på asfalt men något slitna löparskor. Tror att skadan uppstod när jag öka takten sista sträckan samtidigt som jag öka stegen till riktiga älgakliv för att kräma ur det sista. Va nog inte så smart gjort med tanke på hur otränad jag var. Läste på nån sida att sånna här frakturer oftast uppstår när man ökar ”energivåldet”, eller va det stog, på kort tid.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.