Korsband, menisk eller ledband?

Home Forums Skador och rehabilitering Korsband, menisk eller ledband?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej!

Jag söker personer som kan dela med sig lite av sina erfarenheter kring dessa knäskador. För det var så att jag för ca tre veckor sedan åkte på en knäskada när jag spelade innebandy. Knät vek sig inåt och jag fick ont när jag reste mig och försökte jogga. Jag undrar vad för symptom man har, och om det finns något mer utmärkande än de övriga, när det kommer till korsband? För jag är verkligen orolig över att det kanske är avslitet eller skadat.

Jag har varit hos en sjukgymnast och då trodde hon att det bara var ett uttänjt ledband. Men man kan aldrig lita på sådana här diagnoser då ingen magnetröntgen gjorts.

Efter dessa tre veckor så kan jag nu springa på rätt bra, rakt fram. Men jag får ont i insidan av knät när jag ”svänger” åt höger. När jag kör rehab och tränar knäböj, sidböj, utfallssteg, enbenshopp rakt fram och allt sånt, det är inga problem alls. Men om jag fattat det rätt så betyder inte detta att tex en korsbandsskada är avskriven bara för det…

Mvh

Hej!

I det trauma du beskriver kan den klassiska ”triadskadan” uppstå. Dvs. främre korsband, inre menisk och inre sidoligamentet skadas.

Korsbandsskador skapar en stor svullnad kring knäleden, brukar uppstå ganska direkt i samband med skadan.

Kan vara så att du har fått en partiell eller en total skada på den inre ledbandet i knät. Dock borde sjukgymnasten upptäckt det om det var en total skada anser jag..

I och med den rehaben du kör borde menisken inte vara påverkad då denna brukar smärta i fullt utsträckt ben och fullt böjt ben, framför allt med vikter.

Om du fortfarande har besvär, kontakta en läkare eller sjukgymnast och begär en MR av knät för att säkerställa att inre sidoligamentet är 100% helt.

Lycka till!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.