Korsbandsskada

Home Forums Skador och rehabilitering Korsbandsskada

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej, jag tränar gymnastik (trupp) tre till fyra gånger i veckan och jag har tränat sen jag var fyra.

i april 2005 hade jag av främre korsbandet (antagligen var det då) men det tog nio månader för läkarna att komma fram till det, så i april 2006 opererade jag knät och jag gick sedan på sjukgymnastik i knappt ett år efter det och även några månader innan operationen.

Det hände när jag körde handvolt-frivolt, de som tränar gymnastik vet vad det är. Men det konstiga är att jag märkte inte att jag hamnade nå fel eller så utan jag bara kände att de knäckte till och sen kunda jag inte röra på benet.

Nu är jag med på vissa saker på träningarna, har kört styrka och sånt en längre tid. Jag känner av knät ibland att det inte känns riktigt som det gjorde förrut.

Är det nån som har haft av korsbandet här? Eller är det någon som är/har varit i samma situation? Har ni kunnat börja träna för fullt igen? Jag vill jättegärna satsa igen och kunna träna utan att vara orolig för att det ska hända nåt igen.

Tacksam för svar!

Har pajat knäna vid åtskilliga gånger och skulle kunna doktorera i ämnet;)
    Har dock aldrig slitit av korsbandet, dock så slet jag av flera muskelfästen på insidan av knät förra julen och har fortfarande inte börjat träna ben på allvar, fick ett specialskydd för att stabilisera knät samt vissa balansövningar men som gymnast så antar jag att din balans är mycket bättre än min. Tidigare så har jag kunnat träna på som vanligt dock så har jag konstant värk i knäna oavsett om jag är ute och går i skogen eller kör benpass, enda motionsformen som brukar vara ok är cykling.
    Men kompisar som känner som slitit av korsbandet och sedan opererat detta har kunnat gå tillbaka till sporter som de höll på med innan, dock så sitter det mycket i huvudet hur långt man kan pressa sig eftersom man vet att om man pajar knät på nytt med grymma smärtor, sjukgymnastik och annat som tar tid för att komma tillbaka.
    Så det bästa man kan göra att försöka leva med smärtan, har som sagt operat, rehabilterat mina knän sedan över 20 år tillbaka.

J’ gymnast wrote:
    Hej, jag tränar gymnastik (trupp) tre till fyra gånger i veckan och jag har tränat sen jag var fyra.

i april 2005 hade jag av främre korsbandet (antagligen var det då) men det tog nio månader för läkarna att komma fram till det, så i april 2006 opererade jag knät och jag gick sedan på sjukgymnastik i knappt ett år efter det och även några månader innan operationen.

Det hände när jag körde handvolt-frivolt, de som tränar gymnastik vet vad det är. Men det konstiga är att jag märkte inte att jag hamnade nå fel eller så utan jag bara kände att de knäckte till och sen kunda jag inte röra på benet.

Nu är jag med på vissa saker på träningarna, har kört styrka och sånt en längre tid. Jag känner av knät ibland att det inte känns riktigt som det gjorde förrut.

Är det nån som har haft av korsbandet här? Eller är det någon som är/har varit i samma situation? Har ni kunnat börja träna för fullt igen? Jag vill jättegärna satsa igen och kunna träna utan att vara orolig för att det ska hända nåt igen.

Tacksam för svar!

Naturligtvis beror det på hur stor skadan var och rehaben efter. Du verkar ju ha tränat mkt och gett det tid. Det du ffa kan uppleva är en instabilitetskänsla. Men genom att styrketräna och balansträna kan du bygga upp stabiliteten till en skaplig nivå och återegå till din idrott. Tränar man mycket, elitnivå eller tuffa sporter som typ fotboll, är dock risken större för nya förslitningsskador/förslitningsförändringar. Men det är viktigt att ändå jobba bort rörelserädslan!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.