Korsryggen.

Home Forums Skador och rehabilitering Korsryggen.

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Det är så att jag i många år haft tillfälliga problem med korsryggen. Väldigt långt ner och lite till vänster.
    Det hugger när jag böjer mig bakåt och böja sig ner till golvet är knappt att prata om. Det hugger till och jag trillar nästan framåt för att jag inte kan hålla upp ryggen utan måste ta stöd med händerna på knäna. Det hugger även till när jag går. När jag väl sitter eller ligger (kan ta ett tag att komma på plats) så är det inga problem. Då känner jag ofta ingenting. Dock får jag mycket ont när jag från stående ska sätta eller lägga mig.

Har varit hos lite olika kiropraktorer i stan som ”ska” vara duktiga. Alla säger att jag är sne i bäckenbenet och att jag är framåt roterad på vänster sida. (dålig rörlighet där) De gör alla samma sak..jag ligger ungefär med benen åt ena hålet och överkroppen åt andra så trycker de till så att det knakar i hela nedre delen av ryggen. Efter ett par dagar är smärtan för det mesta borta. Men det stora broblemet är att det återkommer helatiden. Det har även med tiden blivit värre och värre..Numera är det på gränsen att jag skriker rakt ut när huggen kommer. jag kan tänka mig att jag har högre smärttröskel än många andra..men där går nästan gränsen för mig..

Jag undrar om det är någon som känner igen sig? Eller som vet vad jag kan göra för att slippa dessa besvär..Kan det komma av träningen? Har aldrig haft ont i ryggen efter eller under styrketräningen.

Jag har väldigt liknande problem som dig!. sjukt jobbigt.. Jag jobbar på lager o det är döden för min rygg har jag märkt.. så nu blir det inget mer lager arbete för mig.

men kirropraktorn sejer att jag måste låta ryggen repparera sig. Inte riva upp det hela tiden , ska testa att vila ett par dagar nu o ta det lungt o va ute o gå i teräng ska tydligen vara bra. Knäböj och marklyft kommer jag lägga ner helt..

peky wrote:
    Jag har väldigt liknande problem som dig!. sjukt jobbigt.. Jag jobbar på lager o det är döden för min rygg har jag märkt.. så nu blir det inget mer lager arbete för mig.

men kirropraktorn sejer att jag måste låta ryggen repparera sig. Inte riva upp det hela tiden , ska testa att vila ett par dagar nu o ta det lungt o va ute o gå i teräng ska tydligen vara bra. Knäböj och marklyft kommer jag lägga ner helt..

Det är samma sak här..jag får nog sluta med knäböj och marklyft tyvärr..=(

Martin Löwgren wrote:
    Ger de inte dig några rehabövningar? Knäcker de bara dig?

I sånt fall, byt terapeut så du får träffa nån som både knäcker och tänker preventivt med träning och rehab efter behandlingen.

Mvh

Nej..jag har i princip inte fått nån hjälp med rehabövningar. De fixar till problemet så jag blir av med det för stunden. Sen efter några månader så kommer det smygande igen. Men jag är tydligen väldigt kort i musklerna så jag antar att jag måste börja jobba hårdare med det.

Kan du ge några exempel på rehab/prehab-övningar som generellt är bra för denna typ av problem (kunde lika gärna varit jag som skrivit ursprungsfrågan!)? Normalt så markar jag +180kg så jag är inte jättesvag i de stora musklerna i baksidan. Gör även, med relativ lätthet, Ab-Wheel-utrullningar från stående.

Tack på förhand

Jag har exakt samma problem som dig NIIICKO
    Har alltid haft problem sen jag började jobba efter gymnasiet.

Har varit till en massör lite då och då och det hjälper ett tag.

Började träna på gym för snart för ett år sedan och det försvann men nu bara för någon vecka sedan är det tillbaka.

Har tänkt att gå till en kiropraktor men det verkar ju som att det inte är någon idé.

Tack, jag googlar dina förslag!

Martin Löwgren wrote:
    Bålstabiliteringsövning och träning av den djupa ryggmuskulaturen kommer göra susen. Vet dock ingen sida på internet som visar några övningar men nu vet du iallafall vad du ska fokusera på :emo-thumb

Anledningen till att jag gick ifrån karate mer och mer för att styrketräna var att jag hade ont i axlar/nacke och korsrygg, vanliga problem för en elektriker.
    Har bara tränat styrketräning i 1.5år nu och det har defenitivit hjälpt mig.
    Går jag mycket på stan helg dag så blir jag väldigt trött i korsryggen ändå och får lite ont och när jag stått och jobbat mycket uppåt på jobbet.

Nu är jag ingen expert på något vis men jag tror inte man ska sluta med marklyft det är nog bra att köra om man känner sig hyfsat fräsch i ryggen den dagen. Prova även att använda roddmaskinen den är väldigt givande jag brukar köra 1000-2000m uppvärmning kanske även en 1km på löpbandet mkt lutning och hög gånghastighet. Har jag inte kört slut mig helt tar jag 1000m till på roddmaskinen som avslutning på passet.
    Godmornings och resningar på den där lutande brädan har jag undvikit ganska mkt för dom vet jag att jag får ont av.

Ett tips till köp bra skor! i jobbet går man i sina skor 9tim om dagen så fattar inte arbetsgivaren varför han ska köpa lite dyrare skor så förklara detta för honom. Vi måste ha nya skor minst 1gång om året för då är skon slut det kanske inte är hål i den men den ger inte stöd längre. Kolla även dina fötter, ett par riktiga inlägg där dom gjuter av foten kanske skulle hjälpa dig.

Pressat inte dig själv för hårt på ryggpassen håll de strikt och kontrollerat det hjälper nog mest i längden.

Nackdelen med att gå ifrån karaten var att man missade mycket nyttig stretching det har gjort att axeln ändå gör ont så slarva inte med stretching.

Lite tips hoppas något kan hjälpa dig dom där benknäckarna är jag inte mycket för dom ger nog bara tillfällig lindring. (Jag har provat det med har också framåt roterad höft och ena benet är lite kortare)

Hej!

Det där är ett jättevanligt problem (sne i bäckenet och ena benet blir lite längre). Har själv säkert haft 30 sådana ”hugg” genom åren vilket inneburit en mängd kiropraktor och naprapatbesök. Jag hade ett sådant i somras men innan det var det fyra år sedan. Även min bror har sådana problem då och då.

Ofta beror det på för korta muskler och eller för starka muskler (i förhållande till andra muskler) som drar det hela snett.

Ett tips är rörlighetsträning (stretching) samt bålstabilitetsträning. Det har hjälpt mig nåt enormt.
    varje pass värmer jag upp lite extra för ryggen samt stretchar ut den innan jag börjar träna. Tar max 5 min.

Jag har också undvikit knäböj och marklyft som jag märkte påverkade mig negativt.

Niiicko wrote:
    Det är så att jag i många år haft tillfälliga problem med korsryggen. Väldigt långt ner och lite till vänster.
    Det hugger när jag böjer mig bakåt och böja sig ner till golvet är knappt att prata om. Det hugger till och jag trillar nästan framåt för att jag inte kan hålla upp ryggen utan måste ta stöd med händerna på knäna. Det hugger även till när jag går. När jag väl sitter eller ligger (kan ta ett tag att komma på plats) så är det inga problem. Då känner jag ofta ingenting. Dock får jag mycket ont när jag från stående ska sätta eller lägga mig.

Har varit hos lite olika kiropraktorer i stan som ”ska” vara duktiga. Alla säger att jag är sne i bäckenbenet och att jag är framåt roterad på vänster sida. (dålig rörlighet där) De gör alla samma sak..jag ligger ungefär med benen åt ena hålet och överkroppen åt andra så trycker de till så att det knakar i hela nedre delen av ryggen. Efter ett par dagar är smärtan för det mesta borta. Men det stora broblemet är att det återkommer helatiden. Det har även med tiden blivit värre och värre..Numera är det på gränsen att jag skriker rakt ut när huggen kommer. jag kan tänka mig att jag har högre smärttröskel än många andra..men där går nästan gränsen för mig..

Jag undrar om det är någon som känner igen sig? Eller som vet vad jag kan göra för att slippa dessa besvär..Kan det komma av träningen? Har aldrig haft ont i ryggen efter eller under styrketräningen.

Har äntligen fått lite hjälp av en kille som är sjuksköterska i grund och botten men även en del andra utbildningar.

Han konstterade ganska snart att en muskel ”i” bäcknet är väldigt kort. Detta har medfört att jag gör en vridning i hela bäcknet så fort jag tar ett steg med vänster ben. Jag har länge tyckt att jag har gått lite konstigt men inget jag brytt mig om. Helatiden har jag mer eller mindre gått genom att vrida bäcknet istället för att gå som man ska göra med benen. Kanske låter konstigt men förhoppningsvis så kanske det tänds en lampa för någon.

Efter ett besök så känner jag mig redan bättre…fick ett mycket bättre flyt i löpningen redan samma dag. Sen är det som alla säger att stretcha är a och o. Jag har nu tagit tag i det ordentligt och det känns väldigt bra.

jag tycker det är svårt att stretcha ryggen
    finns det några bra övningar förutom att böja sig framåt och bakåt?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.