Home › Forums › Skador och rehabilitering › korsryggen, svanskotan
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 oktober, 2009 at 22:44 #60660Anonym anvandareMember22 oktober, 2009 at 22:44 #375937Anonym anvandareMember
Hej!
Har på sistonde haft en ordentligt värk i min nedre rygg speciellt vid korsryggen och svanskotan. Vet inte riktigt uppkomsten av smärtan men efter 1 veckas vila så höll smärtan på att försvinna och dum som jag är går jag till gymmet och kör ett axlar pass och värken blev mycket värre och hela smärtan är centrerad kring svanskotan och korsryggen.
Sittande för länge vid en stol kan jag känna mig öm vid området och reser jag mig upp är det en extrem smärta jag känner som om muskeln krampar.
Vad tycker ni jag ska göra? Är det lönt att investera i ett träningsbälte i framtidssyfte?
Spekulationer kring hur smärtan har uppstått skulle uppskattas samt hur jag skulle kunna åtgärda detta! Skulle vara intressant och veta om någon av er upplevt liknande problem och hur ni har gått till väga med detta
24 oktober, 2009 at 09:14 #375938Anonym anvandareMemberHar samma problem
24 oktober, 2009 at 16:35 #375939Anonym anvandareMembervärt att tänka på är att det är omöjligt att exakt själv utpeka var man verkligen har smärta p.g.a. hur nerver sitter över den delen av kroppen
2 november, 2009 at 00:35 #375940Anonym anvandareMemberDina problem påminner starkt om mina (även om jag tror mina är värre än dina ). Jag klipper in ett svar jag gett i en annan tråd då den ger lite bra idéer:
För ungefär 8 månader sedan så tänkte jag köra extra tungt pass med färre reps, tränade endel rygg. Jag misstänker att det var när satt i en maskin med en kudde mot skulderbladen (man trycker den bakåt och lyfter en vikt, vet inte vad maskinen kallas) som jag gjorde illa min rygg. Jag fick inte ont under träning, den kom dagen efter, kändes som ryggen krampa ihop och jag kunde knappt stå. Mina besvär liknar dina, och JA det är specifikt benövningar som förvärrar problemen för mig.
Jag har varit på röntgen och den visar inga fel, jag har varit hos kiropraktor som knäckt och bänt utan att det hjälper. Just nu har jag precis varit hos en naprapat då jag starkt misstänker att mina problem ligger i mjukdelarna.
Det vi kommit fram till so far är att höftböjarna krampar och drar ihop sig vilket orsakar ryggont (höftböjarna fäster mot bäckenbenet och går genom buken upp till ryggraden där de fäster). Även är det någon muskel i rumpan som verkar krampa, även denna fäster mot ryggen.
Blir klart bättre då jag får massage/tryck på dessa områden.
Vet inte om detta hjälper just dig, men det kan vara något att tänka på. För det är inte många andra som gör det! Tog som sagt 8 månader innan någon kom med idén att det är krampande muskler, att problemet inte sitter där man har ont!
Se till att strecha gluten och höftböjarna efter träning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.