Home › Forums › Skador och rehabilitering › Kortison för tennisarmbåge
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 december, 2008 at 11:30 #71483Anonym anvandareMember13 december, 2008 at 11:30 #562840Anonym anvandareMember
Jag har lyckats dra på mig tennisarmbåge som inte vill ge med sig. Fick en kortisonspruta för drygt 2 månader sen. Funkade ju klockrent tills för nån vecka sen när skiten kom tillbaka. Har ett par frågor.
Fråga 1: är kortison benvävnadsnedbrytande?? Har hört att man ska akta sig för att ta det för ofta.
Fråga2: Finns det andra läkemedel/naturmedel för att lindra/bota. Trycker i mig mycket fiskolja just nu då jag hört att det ska vara bra mot inflammationer.Tacksam för seriösa svar av kunniga eller folk med erfarenhet.
13 december, 2008 at 17:34 #562841Anonym anvandareMembermr green1 wrote:Jag har lyckats dra på mig tennisarmbåge som inte vill ge med sig. Fick en kortisonspruta för drygt 2 månader sen. Funkade ju klockrent tills för nån vecka sen när skiten kom tillbaka. Har ett par frågor.
Fråga 1: är kortison benvävnadsnedbrytande?? Har hört att man ska akta sig för att ta det för ofta.
Fråga2: Finns det andra läkemedel/naturmedel för att lindra/bota. Trycker i mig mycket fiskolja just nu då jag hört att det ska vara bra mot inflammationer.Tacksam för seriösa svar av kunniga eller folk med erfarenhet.
Kortison är katabolt, alltså nedbrytande. Därför brukar läkare inte vilja ge det i samma led mer än 3-4ggr/år. (Och i hälsenan brukar det undvikas helt för risk för reptur)
Det är vanligt att behandla tennisarmbåge med akupunktur (finns mycket vetenskaplig dokumentation på att det fungerar) speciellt när det är långvarigt som i ditt fall. Utöver det tycker jag att du kan leta efter ett ”epikondylitband” som också brukar hjälpa.
Annars har jag förstått det som att operation blir vanligare o vanligare för att åtgärda tennisarmbåge. Riktigt hur den operationen går till är jag dock inte 100 på…Mvh/ Tobias
14 december, 2008 at 00:08 #562842Anonym anvandareMemberOkej så man kanske skulle testa akupunktur alltså. Ska köpa mig ett sånt där band imorrn tänkte jag. Kanske avlastar lite. Springer runt med ett rehband armbågsskydd nu för att få värme i muskeln o lite stöd.
15 december, 2008 at 16:04 #562843Anonym anvandareMemberFörutom akupunktur så kan du även få övningar att göra, från en sjukgymnast. Stretchning kan också vara aktuellt.
En kur med Diklofenak kan kanske vara en lösning.Angående operation som TobiasJohansson skrev om, så är det beroende på var du bor. Det finns också landsting som slutat med att operera tennisarmbåge.
”Resultaten är för dåliga” var svaret jag fick av mitt landsting.Lycka till!:up:
30 december, 2008 at 13:59 #562844Anonym anvandareMemberExcentrisk stryrketräning är det som har starkast belägg vid långvariga ”inflammationer” just nu. Gå till närmaste sjukgymnast!
3 januari, 2009 at 14:00 #562845Anonym anvandareMemberLarsa wrote:Excentrisk stryrketräning är det som har starkast belägg vid långvariga ”inflammationer” just nu. Gå till närmaste sjukgymnast!Jag bröt arm för snart 2 månader sen. Fick ont i båda armarna dagen efter och har fortfarande ont. Har tagit voltaren tabletter och gel. Jag har tränat på lätta vikter och brottats två gånger sen dess. Misstänker att båda armarna är inflammerade och har fått tid på en idrottsklinik om två veckor. Hur ska jag träna fram tills dess? Tips på övningar? Excentrisk stryrketräning vad är det?
3 januari, 2009 at 14:13 #562846Anonym anvandareMemberDet handlar oftast inte om inflammationer när man har haft problemen under så lång tid, men i folkmun kallar man det ändå det. Excentrisk träning handlar om att öka belastningen i den excentriska fasen (alltså när muskeln förlängs), tex genom att bara köra neråt i bänken med mycket vikt, och sen få hjälp upp.
Rent medicinsk skall det hjälpa senornas trådar att växa i rätt riktning samt minska ärrbildning i senorna.Svårt att tipsa om övningar. vet inte riktigt var du har ont och när? Fortsätt att träna med höga reps (25+) när du tränar armar och axlar tills du blivit undersökt och fått nya instruktioner.
Hoppas du får bra hjälp på idrottskliniken!
3 januari, 2009 at 15:11 #562847Anonym anvandareMemberLarsa wrote:Det handlar oftast inte om inflammationer när man har haft problemen under så lång tid, men i folkmun kallar man det ändå det. Excentrisk träning handlar om att öka belastningen i den excentriska fasen (alltså när muskeln förlängs), tex genom att bara köra neråt i bänken med mycket vikt, och sen få hjälp upp.
Rent medicinsk skall det hjälpa senornas trådar att växa i rätt riktning samt minska ärrbildning i senorna.Svårt att tipsa om övningar. vet inte riktigt var du har ont och när? Fortsätt att träna med höga reps (25+) när du tränar armar och axlar tills du blivit undersökt och fått nya instruktioner.
Hoppas du får bra hjälp på idrottskliniken!
Jag har ont i bicep, tricep och underarmsfästena. Smärtan kommer oftast några timmar efter jag har tränat, men efter brottningen kommer den direkt. Känner mig svag i armarna med.
5 januari, 2009 at 16:13 #562848Anonym anvandareMemberhej
Ett flertal studier på problemet finns tillgänliga via medline el pubmed för den intresserade,
ingen evidens föreligger för att inflammatoriska faktorer är närvarande i vävnaden i flertalet av de tillgängliga studier vi har på epicondylalgi
( tennisarmbåge i folkmun ). Det handlar om bristningar i collagen vävnad, de små trådar som fäster muskulaturen i skelettet. Detta innebär att behandling med steroider
( cortison ),NSAID (antiinflammatoriskt) i gel el tablettform inte har påvisbar effekt.
Det är som att bomba åkern som ger dålig skörd. Evidens finns för effekt av akupunktur, excentrisk träning, samt viss evidens för dolorclastbehandling
( stötvåg ). Kirurgi är tveksamt.
Sök sjukgymnast med examen i ortopedisk medicin steg 3lycka till
anders m17 april, 2009 at 22:00 #562849Anonym anvandareMemberNu har det testats en del sen jag gjorde denna tråd. Kortisonet funkade ju i 2 månader som jag skrev i första inlägget. Sen har jag nu testat 4 behandlingar med El akupunktur och massage. Har samtidigt som detta fått massage o knäckning av rygg. Hittades en massa knutar runt höger skuldra som har tryckts ur (fan va ont det gjorde).
Tyvärr så kvarstår ju problemet plus att det börjar bli värre. Har svårt att greppa saker som väger över 1/2kg. Fortsätter det så här så e det nog nödslakt på scan som gäller:(.Nån som har ytterliggare tips???
21 april, 2009 at 14:39 #562850Anonym anvandareMemberTycker du ska fundera på varför du fått problem och sedan försöka eliminera detta. Är ditt träningsprog optimalt för dig? Kan det vara så att du tränar rygg en dag och biceps nästa dag? Likadant med bröst och triceps? Du har ju någon form av överansträgning. Skippa inte styrketräningen men försök träna smartare ett tag tills smärtan försvunnit. Armarna får sällan den riktiga vilan som just dina skulle behöva.
Använd dessutom alltid dragremmar vid all ryggträning, shrugs etc och handledslindor vid övrig överkroppsträning just för att tillsvidare minska belastningen på underarmarna. Avstå hammercurl och frivändningar helt samt stretcha u-armens sträckmuskler ex.v genom att med rak arm pronera max och böja ned handflatan mot underarmen något.21 april, 2009 at 18:43 #562851Anonym anvandareMemberBigLeo wrote:Tycker du ska fundera på varför du fått problem och sedan försöka eliminera detta. Är ditt träningsprog optimalt för dig? Kan det vara så att du tränar rygg en dag och biceps nästa dag? Likadant med bröst och triceps? Du har ju någon form av överansträgning. Skippa inte styrketräningen men försök träna smartare ett tag tills smärtan försvunnit. Armarna får sällan den riktiga vilan som just dina skulle behöva.
Använd dessutom alltid dragremmar vid all ryggträning, shrugs etc och handledslindor vid övrig överkroppsträning just för att tillsvidare minska belastningen på underarmarna. Avstå hammercurl och frivändningar helt samt stretcha u-armens sträckmuskler ex.v genom att med rak arm pronera max och böja ned handflatan mot underarmen något.Styrketräningen är väl det som har smärtat minst tror jag. Det är mest skruvandet på jobbet som gör mest ont. Sen att jag nu har bytt till att bli Moppe mekaniker gör ju saken inte direkt bättre. En del av skadan kan jag tro kommer från att jag tävlar i bowling. Har dragit ner en hel del på den biten nu men ser ingen direkt förbättring.
22 april, 2009 at 13:41 #562852Anonym anvandareMemberProva att ha en tamp upprullad och fäst på en pinne, i andra änden fäster du en typ 5 kilosvikt, rulla sedan av vikten för att träna den exentriska fasen av extensormuskulaturen på underarmna med raka armar. Rullan sedan upp tampen igen avlastat och börja om.. Gör detta regelbundet, varannan dag i 2 veckor och utvärdera. Skall bränna lite i fästena vid utförandet. Hjälper att bryta ner ärrvävnaden och få det att läka rätt. Undvik mångrepetetiv och statisk balastning som ex skruvande ett tag:nono:. Det är generellt en läkningstid på upp till 1 år med tennis armbåge men det går att påskynda rejält.. När du känner att smärtan släppt, underhållsträna ett par ggr i veckan med den exentriska träningen under ett halvår för optimalt resultat.
25 april, 2009 at 18:34 #562853Anonym anvandareMemberJag har haft en liknande problem som dig i 3 års tid. Provat det mesta och fått ett antal kortison sprutor som fixade problemet bara ca: 1 månad. Sedan var det tillbaka.
Efter 3 år av testa olika naprapater så lyckades jag hitta en som hittade felet. Hade massor av muskelknutar i främst bröstet som orsakade den värsta problemet(+ stretching). Efter typ 5 ggr så var det bort masserat och jag kan köra biceps och rygg igen.’
Fick ett tips ifrån en annan naprapat att om du äter en bit ingefära likastor som en femkrona, så skall det motsvara en dos voltaren.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.