Kraftig smärta vid lätta benböj

Home Forums Skador och rehabilitering Kraftig smärta vid lätta benböj

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Som rubriken beskriver, var och köra ett efterlängtat benpass idag, gick rent åt ******

En kraftig smärta infann mellan ”Vastus Medialis” och knäskål i vänstra benet redan under uppvärmnings seten i knböj, då endast med 40kg på stången. Jag provade olika utförande på övningen för att försäkra mig om att jag inte gjorde något fel i utförandet.
    Smärtan kan jag som bäst beskriva som ett ilande eller brännande som spred sig neråt och även uppåt.. Detta har inte inträffat någon gång tidigare, inte heller gett några vinkar under dagen att nått skulle vara fel i knät.
    Testade efter de misslyckade knäböjen att köra lite mycke lätt benspark.. men efter 2-3 reps så var de samma smärta igen.
    Ingen känner inget när jag går etc..

Så kort och gott någon som har några tips på va detta kan vara??

tacksam för svar..

mvh//P

Ingen??

Knäna är komplicerade. Kan vara en överansträngning eller partiell ruptur utav MCL. Men dök smärtan upp plötsligt tror jag inte riktigt på detta.

Någon svullnad?
    Upplever du några låsningar i knät någon gång om du flekterar och extenderar fullt?

Hur ser din teknik ut i knäböjen? Vet du om knäna faller inåt något då du pressar ifrån bottenläget?

Ingen svullnad alls, märkte idag efter lite nogare studerande av min teknik att de är som du säger trycket vid vändpunkten blir inåt. När jag istället koncentrerar mig på att få trycket utåt eller på utsidan av foten så försvinner smärtan näst intill helt. Så ja ska testa att köra lätt och öva fram en bättre teknik. Återkommer öm det inte löser sig. Tack för svar.

Mvh P

Ja se till att knäna går åt samma håll som tårna pekar, blir ett oerhört tryck på dina mediala collaterala ligament annars! ;)

Knäböj med gummiband mellan knäna är ett bra knep för att kunna fokusera på att hålla ut knäna!

Ja du… Jag undrar… ”Kraftig Smärta” du vet då kan man inte fortsätta lyfta :) Bara jag som märker ord kanske.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.