Home › Forums › Skador och rehabilitering › Kraftigt stukad fotled.Vad ska jag göra?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 augusti, 2007 at 22:26 #81160Anonym anvandareMember13 augusti, 2007 at 22:26 #740290Anonym anvandareMember
Trampade snett med hela min tyngd i trappen påväg ner till gymmet tidigare ikväll.
Nu är fotled och fot svullen och jag har väldigt ont! Fick foten lindad väldigt snabbt av sjukgymnast som fanns på plats på sats och jag fick även rådet att linda om foten när jag kom hem och låta den vara hårt lindad i ett par timmar.Detta har jag gjort och har nu tagit av lindan.Jag vet inte hur jag ska göra,för jag har ett nästan enbart stående och gående jobb och särskilt imorgon måste jag gå en hel del extra ärenden.Hur ska jag gå till väga?Är det bra att jag rör på mig eller inte alls?Ska jag boka tid hos sjukgymnast eller läkare?
Jag har stukat fotlederna förr men aldrig någonsin varit såhär svullen eller haft lika ont.Det är jobbigt bara att sitta i soffan,för det går inte att ha foten på ett bekvämt sätt.Kan inte flexa foten eller tårna förutom stortån alls utan att det hugger till!13 augusti, 2007 at 22:38 #740291Anonym anvandareMemberBra att du fick den lindad snabbt, det begränsar blödningen och svullnaden vilket är mycket viktigt. Näst efter att linda foten hårt, gäller ingen belastning i det akuta läget(tills blödningen är stoppad), högläge samt nedkylning. Nu är det kanske lite för sent för att nedkylning ska vara lika bra som initialt, men det tar ner svullnad så sätt foten i högläge och kyl ned den med is i handduk. Hoppas att du har den lindad. Sedan gäller det att ganska snart börja röra på foten så att den inte blir stel, lite lätt om du har mycket ont! Linda den i början som stöd när du ska belasta den. Har du mycket ont kanske du har en skada som kan behöva överses av läkare. Lycka till.
14 augusti, 2007 at 07:44 #740292Anonym anvandareMemberPrecis som Undefined säger så ska du försöka börja belasta fotleden så fort som möjligt när smärtan och svullnaden börjar gå ner. Har du fortfarande väldigt ont efter några dagar tycker jag du kan uppsöka en läkare. När foten känns lite bättre kan det vara bra att stå på ett ben (skadade foten) när du tex borstar tänderna för att träna upp fotleden, stå på ett ben och blunda och efter ett tag kan du stå i sängen (om du inte har balansplatta vill säga) för att träna upp balansen och styrkan. Slarva inte med rehabträningen för fotleden för du kommer att ha igen det senare annars är det lätt att du stukare foten igen….
20 augusti, 2007 at 23:21 #740293Anonym anvandareMemberJag gjorde en sådan stukning i löparspåret för ett par år sedan, jag ljuger inte om jag säger att jag kände av det minst 4:a månader efter stukningen, Kunde inte börja springa ordentligt förrän efter 5 mån. Men å andra sidan jag hade en väldigt kraftig stukning mitt ute i skogen där jag fick halta tillbaka och fick den inte lindad på över 1½h (tiden det tog att halta till bilen)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.